سایت جامع خودرو در ایران


» برخی موانع صادرات خودرو عقبه سیاسی دارد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶


نبود بها و فناوری رقابتی یکی از موانع بنیادی صادرات خودرو در بازارهای جهانی است

به گزارش آگاهی ها خودرو  ، صادرات به‌سرنویس محوری سازنده و زیربنایی در راه گسترش تولیدات درونی و فرصت‌های شغلی درجامعه باره پروا قرارمی‌گیرد.

خودروسازان معتبر گیتی همواره برای حفظ بازارهای صادراتی خود، اقدام به ارائه محصولات جدید به‌طور سالانه و همچنین ارتقای سطح کیفی و کمی خودروهای تولیدی می‌کنند تا در دنیای رقابتی امروز عقب نمانند.

بر پایه افق 1404 باید یک میلیون دستگاه که در نزدیک 30 درصد است، صادر شود

بر پایه افق ۱۴۰۴ باید یک میلیون دستگاه که در نزدیک ۳۰ درصد است، صادر شود

در شرایطی که اقتصاد ایران در گذرگاه گسترش‌یافتگی جنبش می‌کند، کشورهای همسایه می‌توانند بهترین محل برای صادرات باشند.حال سوال این است که موانع پیش روی صادرات خودروسازی ایران چیست؟ از دیگر سو، مساله صادرات مهم است، بر پایه افق ۱۴۰۴ باید یک میلیون دستگاه که در نزدیک ۳۰ درصد است صادر شود.

عدم ارائه بها رقابتی سد راه جدی در گذرگاه صادرات
درباره موانع پیش روی صادرات خودروهای فرآوری تو یا درون، رامین نورقلی عضوکمیسیون صنایع‌ومعادن سنا با بیان اینکه موانع صادرات خودرو به دو گستره بیگانه و درونی در صنعت مولد خودرو بخش می‌شود،گفت: «سر‌پا نگاه داشتن صنعت خودرو به هرقیمتی گیر به‌روزشدن این صنعت است.»

رامین نورقلی‌پور ، درباره صادرات خودرو به بازارهای هدف نیز گفت: «یکی از موانع اصلی صادرات خودرو را می‌توان در گستره درونی و در زمینه گرانی نرخ خودرو برای ورود به بازار رقابتی خودرو، جست‌وجو کرد.» عضوکمیسیون صنایع‌ومعادن سنا شورای اسلامی،تصریح کرد: «برای صادرات ابزارها یدکی و خودرو به بازارهای میان‌المللی باید تدابیر ویژه‌ای برای کاهش بها تمام‌شده و تعیین نرخ صادراتی خودرو در نظر گرفته شود تا بتوان با ورود به فضای میان‌الملی خودرو با رقبای بازرگانی در این پهنه وارد چشم وهمچشمی شد.»

فاصله تولیدات درونی با محورهای استاندارد صادراتی گیتی
بر پایه افق ۱۴۰۴، صادرات یک میلیون خودرو و ۶میلیارد دلار تکه در دستک اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو پیش‌بینی شده است. ولی نکته مهم این است که تولیدات تو یا درون چه میزان دارای کیفیت هستند تا باره پیشباز بازارهای جهانی برای صادرات پیمان بگیرند.

رمضانعلی سبحانی‌فرد، نماینده کمیسیون صنایع سنا دهم درباره نقش صادرات بر پایه افق ۱۴۰۴ به «دنیای خودرو» می‌گوید: « در قراردادها ذکر شده دست کم ۳۰ درصد فرآوری این محصولاتی که با همکاری طرف بیگانه است، باید منجر به صادرات شود. این جستار به این معناست که فرآورده باید دارای کیفیت باشد تا صادر شود و استاندارهای روز جهانی را داشته باشد. از همه مهم‌تر این تولیدات پیمان نیست مانند Kia Pride در خط فرآوری جا خوش کنند. چون وقتی صادرات‌محور بشوید باید تنوع فرآورده بدهید و نمی‌توانید در یک فرآورده درجا بزنید. این جستار الزام اصلی برای حضور در بازارهای جهانی است. لذا وزارتخانه باید به‌دنبال ارتقای کیفیت، تنوع و صادرات‌محوری در صنعت خودرو باشد.» از دیگر سو، رامین نورقلی دیگر عضو کمیسیون پافشاری می‌کند:«کیفیت خودروهای درونی ما با محورهای صادراتی فاصله دارد، بنابراین خودروی درونی نمی‌تواند به گونه دلخواه به بازار جهانی صادرشود.»

به‌روز نبودن صنایع گیر حضور در بازار صادراتی
کارشناسان صنعت خودرو، یکی از انگیزه ها عدم‌کامیابی خودروهای ایرانی در بازار میان‌المللی را به‌روز نبودن خودروهای درونی برای ارائه محصولات در بازار صادراتی ذکر می‌کنند و پافشاری دارند اگر خواهان صادرات خودروی ایرانی هستیم باید فکری بنیادی برای به‌روز شدن فرآوری خودرو در کشور داشته باشیم.

رامین نورقلی‌پور در زمینه به‌روز نبودن محصولات تولیدی خودروسازی گفت: «ما در صنعت خودرو برمبنای نیاز بازار و مصرف‌کننده جنبش نکردیم بلکه برای خودمان یک‌سری اهداف را در این صنعت تعریف کردیم که یکی از دم‌ها سر پا نگه داشتن صنعت خودرو بوده که همین تفکر گیر به‌روز شدن صنعت خودرو شده است.»

به‌گفته این عضو کمیسیون صنایع سنا دهم سر پا نگه داشتن صنعت خودرو به هرقیمتی گیر به‌روز بودن این صنعت است و ما در دهه‌های گذشته چرخه معیوبی را در خودروسازی برپایی کردیم که نمی‌توان دم را حل‌وفصل کرد.

تحریم در دهه‌های گذشته انگیزه افت صادرات
درستی این است که خودروسازی ایران صادرات را نیز پوشش داده است ولی به کشورهایی چون عراق و آذربایجان، و نکته مهم این که به‌طور قطع لازمه ورود شرکت‌های خودروساز کشور به بازارهای رقابتی، صادرات و افزایش میزان دم و فرآوری محصولات باکیفیت و چشم وهمچشمی‌پذیر است تا بدست این تولیدات، بازارهای بیشتری را برای صادرات خودرو جذب کنند.

رامین نورقلی، عضو کمیسیون صنایع سنا دهم یکی از موارد افت صادرات خودروهای فرآوری تو یا درون را تحریم‌ها دانسته و می‌گوید: «گرانی خودرو،کیفیت نامناسب، عدم به‌روز بودن تولیدات، عقب‌ماندگی در فناوری خودرو و خدمات‌پس‌از‌فروش ناکافی، مایه شده است ما در پهنه میان‌المللی در زمینه خودروسازی عملکرد چشمگیری نداشته باشیم و از طرفی دیگر باید درنظرگرفت که ما موانعی در بیرون از کشور داریم، به‌طور نمونه یک‌سری موانع در راستای صادرات خودرو عقبه سیاسی دارد، زیرا دست کم در ۴دهه گذشته ما در خودروسازی با تحریم روبه‌رو بوده‌ایم و این فرمایش نیز یکی از انگیزه ها افت‌ صادراتی در صنعت خودروست. یکی از علل فرو رفتن ما در لاک درونی در پهنه صنعت خودرو، وقوع تحریم‌ها در دهه‌های گذشته است. ما فاقد درخواست برای حضور در بازار میان‌المللی خودرو برای صادرات هستیم زیرا مشتریان بیگانه در بازار خودروی ایرانی حضور مستمری ندارند.»

از دیگرسو به گفته وی، نبود بها و فناوری رقابتی یکی از موانع بنیادی صادرات خودرو در بازارهای جهانی است و این در حالی است که نوآوری در پهنه فرآوری خودرو در کشور هستی ندارد. به‌طور نمونه خودروهایی که در چند دهه گذشته در کشورهای دیگر فرآوری شده‌اند را خریداری کرده و در تو یا درون کشور عرضه کردیم، این شرایط مشخص می‌کند که نوآوری در زمینه خودروهای وارداتی هستی ندارد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب