سایت جامع خودرو در ایران


» بهبود فضای کسب‌و‌کار و اصلاح قوانین لازمه حضور خودروسازان جهانی در ایران ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶


با پروا به برنامه فرآوری ۲۵۰هزار خودرو از سوی renault در ایران، کارشناسان در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» مطرح کردند

به گزارش تازه ها خودرو ، در دو روز گذشته مدیرعامل renault اعلام کرد این خودروساز فرانسوی قصد دارد تا سال ۲۰۲۲، سالانه ۲۵۰هزار دستگاه خودرو در ایران به فرآوری برساند. از سوی‌دیگر دو کشور هند و ایران در برنامه راهبردی renault در منطقه خاورمیانه، شمال‌ آفریقا و هند به‌سرنویس دو پایگاه تولیدی renault در منطقه فوق، شناسایی شده‌اند.

مدیرعامل renault اعلام کرد این خودروساز فرانسوی قصد دارد تا سال 2022، سالانه 250هزار دستگاه خودرو در ایران به فرآوری برساند

مدیرعامل renault اعلام کرد این خودروساز فرانسوی قصد دارد تا سال ۲۰۲۲، سالانه ۲۵۰هزار دستگاه خودرو در ایران به فرآوری برساند

حال این گزینش بسیار مهم است و اینکه باید در آینده چه اتفاقی بیفتد تا دیگر خودروسازان جهانی نیز مانند renault، ایران را به‌سرنویس پایگاه فرآوری و صادرات خود در منطقه خاورمیانه گزینش کنند. در حالی که همواره یکی از موضوعاتی که در اقتصاد کشورهای در حال گسترش مطرح بوده، بحث جذب سرمایه‌گذاری بیگانه است.

از سویی همواره کارشناسان بر این نکته پافشاری دارند جذب سرمایه‌گذار بیگانه امری است که باید به چهره همه جانبه به دم نگریست و نمی‌توان تک‌بعدی به دم نگاه کرد.

این حرف بدان آرش( arash) است اگر در کشور برای جذب سرمایه‌گذاری بیگانه قصدی هستی داشته باشد، تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های دخیل در این جستار به چهره یکتا به دم نگاه کنند،به بیان دیگر با یکدیگر هماهنگ باشند و در یک راستا جنبش کنند.

حال با اجرایی شدن برجام این نگاه یکسان در کشور پدید آمده است و در این زمینه طی ماه‌های گذشته گواه به امضا رسیدن قراردادهای سرمایه‌گذاری در صنایع گوناگون کشور بودیم.

در این میان صنعت خودرو به‌سرنویس مادر صنایع کشور تاکنون گواه امضای قراردادهای خودرویی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری بیگانه در پهنه پسابرجام است.

از سویی می‌توان گفت سرمایه‌گذاری بیگانه، کلید حضور صنعت خودروی ایران در بازارهای میان‌المللی است و در چهره پیوسته این روند می‌توان امیدوار بود خودروسازی کشور در سال‌های پدران حضور چشمگیری در بازارهای میان‌المللی داشته باشد.

محمد‌حسین برخوردار ، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران :

انگیزه ها گزینش ایران به سرنویس پایگاه تولیدی renault در خاورمیانه

محمد‌حسین برخوردار

محمد‌حسین برخوردار

در فضایی که گواه امضای چند پیمان نامه همکاری میان خودروسازان کشور و همتایان اروپایی و آسیایی آنها هستیم، مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند پای خودروسازان را به بازارهای جهانی باز کند، چیست؟
در این رابطه باید گفت همکاری و جوینت‌شدن با طرف‌های بیگانه مهم‌ترین ابزاری است که می‌توان با دم سهمی از بازارهای میان‌المللی خودرو را برای ایران به سرنویس ره‌آورد کسب کرد.

در حال آماده خودروسازان فرانسوی به‌سرنویس شرکای اصلی خودروسازی ایران حضور بسیار پررنگی در بازار و صنعت خودروی کشور دارند.

در این رابطه می‌توان از گنجایش و پتانسیل آنها کاربرد و زمینه رشد و گسترش صنعت خودرو را فراهم کرد.

در دو روز گذشته مدیرعامل renault اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۲ گنجایش فرآوری renault در ایران به ۲۵۰هزار دستگاه در سال افزایش خواهد یافت، این باره می‌تواند موید این جستار باشد که renault باتوجه به اینکه بازار هند برای دم‌ها یک بازار سنتی محسوب می‌شود و همچنین در میان کشورهای خاورمیانه ازجمله ترکیه، ایران را برای کار و جنبش خود گزینش کرده است. حال این پرسش مطرح می‌شود در بلند‌مدت چه عواملی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا renault به این تصمیم رسیده و ایران را پایگاه فرآوری خود در منطقه خاورمیانه گزینش کرده است؟

به سرانجام رسیدن برجام در این میان یک کامیابی استثنایی است، همانطور که بارها اعلام شده، اثرات و مواهب برجام به چهره بلند‌مدت پیدایش پیدا خواهد کرد.

از طرفی اعلام رسمی renault برای افزایش میزان فرآوری خود در ایران تا ۲۵۰هزار دستگاه در سال، بی‌شک می‌تواند تازه ها بسیار مهمی برای خودروسازی کشور باشد، زیرا پس از این دیپلماسی بسیار فعالی که در دولت یازدهم و دوازدهم گواه بودیم و عملکرد وزارت صنعت و خودروسازان ایرانی نیز در این تصمیم renault بسیار کارساز بوده است.

از سوی دیگر با پروا به اینکه بازار خودروی ایران برای اروپایی‌ها یک بازار دست نخورده شمرده می‌شود و علاوه‌بر این هستی یک بازار ۳۰۰ میلیون نفری در منطقه خاورمیانه مایه شده است، این تصمیم از سوی renault اتخاذ شود.

 

برای جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های بیگانه که علاوه‌بر renault دیگر خودروسازان جهانی را ترغیب به سرمایه‌گذاری و حضور در ایران کنند، چه باید کرد و اصولا باید چه اقداماتی چهره گیرد تا بتوان به جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری بیگانه دست یافت؟

یک جستار مهم، بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور است. در حال‌آماده تولیدکنندگان و صنعتگران با دشواری ها بسیاری در این‌باره روبرو هستند. به اصطلاح کاغذبازی برای انجام یک کار و جنبش تولیدی و سرمایه‌گذاری بسیار بسیار است.

همچنین قوانین دست‌وپاگیر و مزاحم نیز باید در این باره تسهیل شوند، زیرا قوانین نیاز به اصلاح و تغییر دارند. اگر این کارها انجام شوند، می‌توان به آینده جذب سرمایه‌گذاری بسیار امیدوار بود.

از طرفی تسهیلاتی که برای سرمایه‌گذاران بیگانه در نظر گرفته می‌شوند، در این میان بسیار با اهمیت هستند. در واپسین باید گفت امنیت سرمایه‌گذاری نیز یک زمینه بسیار مهم است که باید به دم پروا کرد.

محمد لاهوتی ، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران :

هزینه‌های فرآوری، چالش اصلی خودروسازی ایران

محمد لاهوتی

محمد لاهوتی

درحالی‌که از اجرایی شدن برجام بیش از دوسال می گذرد، گواه هستیم در صنعت خودرو تاکنون چندقرارداد بیگانه امضا شده است. از سویی در سال‌های گذشته همواره بر این جستار پافشاری شده در این صنعت باید زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری بیگانه فراهم شود. حال‌که این جستار پژوهنده یا پژوهشگر شده است، آیا برای حضور صنعت خودروی ایران در بازارهای جهانی می‌توان آینده‌ای را متصور شد؟

نخست باید به این نکته اشاره کرد با اجرایی شدن برجام چگونگی خودروسازی کشور بهبود یافت و در پی دم بی گمان با ورود محصولات جدید به بازار هم کیفیت خودروهای تولیدی و هم خوشنودی مردم از این محصولات افزایش خواهد یافت.

در باره اینکه آیا با ورود خودروسازان بیگانه صنعت خودروی ایران می‌تواند به بازارهای جهانی ورود پیدا کند، باید گفت اگر زمینه صادرات محصولات و انتقال دانش و فناوری به کشور از سوی خودروسازان بیگانه فراهم شود، دم زمان می توان آینده روشنی را برای حضور خودروسازی کشور در بازارهای جهانی ترسیم کرد.

درحال‌آماده موانع اصلی که سد راه خودروسازی کشور هستند، دربرگیرنده چه عواملی می‌شوند و به نوعی چه مولفه‌ای با پروا به قراردادهایی که در خودروسازی کشور امضا شده‌اند، باید باره اصلاح و بازنگری پیمان بگیرند؟

در حال‌آماده یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در خودروسازی کشور باید به دم پروا جدی شود، جستار هزینه بالای فرآوری خودرو است. با پروا به قراردادهایی که در این زمینه امضا شده‌اند، می‌توان امیدوار بود هزینه فرآوری خودرو در کشور کاهش یابد و در برابر نیز گواه افزایش بهره‌وری این صنعت باشیم.

چند سالی از تصویب قانون بهبود پیوسته فضای کسب‌و‌کار در سنا و دولت می‌گذرد ولی بدبختانه شوربختانه تاکنون این قانون به مرحله اجرا گذاشته نشده و به نوعی نسبت به اجرای دم بی‌اعتنایی چهره گرفته است. در این باره برای بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور چه اقداماتی باید چهره گیرد؟

اگر بخواهیم موانع کسب‌و‌کار موجود در کشور را از میان ببریم، نخست باید فضا را برای کار و فرآوری فراهم کرد که این مهم از راه کاهش مراحل اداری و همچنین حذف کاغذبازی‌ها فراهم می‌شود. دوم آنکه قوانین و مقرراتی که در زمینه سرمایه‌گذاری هستند نیاز به تغییر و اصلاح دارند و همچنین برخی قوانین در این رابطه باید حذف شوند.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب