سایت جامع خودرو در ایران


» سازنده‌های تو یا درون در پروژه کوئیک، راه‌حل امن ارائه ندادند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


آینده‌نگاری صنعت خودرو از نگاه دستیار مهندسی پژوهشگاه سایپا

به گزارش تازه ها خودرو ، شورای ملی آینده‌نگاری صنعت خودرو چندی است که برنامه‌ای راهبردی برای آینده دانش و IT در این صنعت ترسیم کرده است. رئیس این شورا پافشاری دارد در این برنامه بحثی در باره چگونگی موجود نیست. بلکه براساس دم پیمان است با پروا به شرایط کنونی، چگونگی آینده به‌طور ریزبین ترسیم شود.

کوئیک

بایستگی نگاه نتیجه‌گرایانه و عملگرایانه به چالش‌های اجرایی در صنعت خودرو

در تصویر آینده، فعالان صنعت خودرو بخشی از بازیگران هستند و بخش‌های دیگری هم به این گردآور اضافه می‌شوند. به‌گفته منوچهر بخردانه ، هدف اصلی شورا این است که بخش‌های گوناگون را در یک گردآور جمع و به یکدیگر اضافه کند و به راستی اگر این گردآور‌ها با همکاری یکدیگر وارد کنش شوند، می‌توان گفت بهره ارزش افزوده ما در سطح ملی از این بخش در اقتصاد افزایش خواهد یافت و خودروسازان نقش خود را در این طرح تعریف خواهند کرد.

ولی برنامه‌های راهبردی شورای ملی آینده‌نگاری، منتقدانی هم دارد. در این رابطه دستیار مهندسی و طراحی خودروی پژوهشگاه و نوآوری صنایع خودروی سایپا، با اشاره به اینکه در حال آماده در فضایی از پیوستگی میان خودروها گفتگو می‌شود که حتی بازار موبایل کشور دست سازنده‌های درونی نیست، گفت: «در این زمینه برخی چالش‌های اجرایی در باره مواجهه سازندگان کشور با آینده هستی دارد. یعنی مباحثی که در این برنامه مطرح می‌شود، چیزهایی نیست که خودروساز از دم غافل باشد. ولی چالش‌های اجرایی و شکل فضای سوداگری در کشور، موانع جدی در گذرگاه تحقق این برنامه‌ها به شمار می‌روند.»

عبدالله توکلی‌لاهیجانی ، با بیان اینکه از سه سال پیش پیمان بود کوئیک به‌سرنویس خودرویی با آپشن بسیار به بازار عرضه شود، اظهار کرد: «در حال آماده در آستانه ورود این خودرو به بازار اصلی، در برنامه‌ریزی فرآورده، بحث خودروهای متصل (Connected Car) مطرح شده است. از شرکت سایپا یدک خواستیم تا به شکلی مساله تعامل میان راننده و خدمات پس از فروش را اجرایی کنیم.»

کوئیک

کوئیک

وی در پیوسته با روشنگری این مطلب که در این گذرگاه ساختار الکتریکی (Electrical Architecture) را تغییر دادیم، پافشاری کرد: «از سازنده‌های درونی هم دعوت کردیم که راهکار‌های فنی خود را در برگزیدن ما بگذارند تا بتوانیم از دم‌ها کاربرد کنیم، ولی به انگیزه ها فراوانی که از مهم‌ترین دم‌ها، نامناسب بودن فضای سوداگری در کشور بود، نتوانستیم راهکار درونی امنی را که به راستی بتواند ما را به هدف برساند، پیدا کنیم.»

به گفته توکلی‌لاهیجانی، در این جریان پروپوزال‌هایی بیگانه دریافت می‌کردیم که از نظر طرح سوداگری (Business Plan) پروژه کوئیک، فرآوری را بی‌معنا می‌کرد یا مایه افزایش بها پایان یافته فرآوری فرآورده می‌شد. بنابراین این اقدامات به فرآوری محصولی در سگمنت بالاتر موکول شد.

وی با بیان اینکه باید در باره چالش‌های اجرایی، نگاهی نتیجه‌گرایانه و عملگرایانه هستی داشته باشد، افزود: «ما هنوز در زمینه فرآوری تلفن همراه کامیاب نیستیم. بنابراین وقتی درباره خودروهای متصل گفتگو می‌کنیم، باید پروا داشته باشیم که به هر انگیزه شرکت‌هایی که بتوانند از چنین خدماتی پشتیبانی کنند، در کشور شکل نگرفته‌اند.»

عبدالله توکلی‌لاهیجانی خاطرنشان کرد: «نکته بسیار مهم دیگر این است که در این برنامه از یک تغییر گفتگو می‌شود. براین‌بنیاد به ۷۰‌درصدی اشاره می‌شود که در حال آماده به‌چهره سنتی تکاپو می‌کند و پیمان است ۳۰‌درصد از این صنعت به محلی برای برپایی درآمد تبدیل شود. در حالی که با پروا به فضای موجود، این ۷۰‌درصد بسیار لرزان است و می‌توانیم بگوییم در حال از دست رفتن است و ما پیش از هر چیز باید فکری برای این مساله بکنیم.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام