سایت جامع خودرو در ایران


» ۱۰ درصد واردات خودرو بدست دولتی‌ها و با مجوزهای ویژه انجام شد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


بررسی آمار واردات خودرو و قطعات در شش ماهه نخست امسال

به گزارش آگاهی ها خودرو ، آمار رسمی و مو به مو واردات خودرو و تکه در شش ماهه نخست امسال، بدست باژگاه منتشر شده است. در شش ماهه نخست سال ۹۶، چهل‌و‌چهارهزاروششصدونودوپنج دستگاه به ارزش یک میلیاردوصدونودوچهارمیلیون‌دلار، وارد کشور شده است که از نظر چندی گواه ۲۱‌درصد رشد، در این زمینه بوده‌ایم.

این جستار در حالی است که سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی همچنان بسته است و این آمار مربوط به ثبت‌های استوک است.

واردات خودرو

واردات خودرو

فرهاد شکوهیدن‌زاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»، آمار مو به مو رسمی باژگاه از واردات خودرو در شش ماهه نخست امسال را بیان کرد.

به گفته شکوهیدن‌زاد، در شش ماهه نخست امسال چهل و چهارهزار و ششصد و نود و پنج دستگاه به ارزش یک میلیارد و صد و نود و چهار میلیون دلار وارد شده است.

از این شمار پنج هزار و شانزده دستگاه به ارزش صد میلیون دلار مربوط به تولیدکنندگان و مجوزهای ویژه دولتی و چهار هزار و هفتصد و پنجاه دستگاه برای ایران‌خودرو و کرمان‌موتور سیکلت است، بقیه هم برای مجوزهای جانبازی، معلولین و واردات وزارت امور خارجه و یک سری هم مربوط به نمونه ها دفاعی وارد شده است.

لذا رویهمرفته پنج هزار و شانزده خودرو مربوط به تولیدکنندگان و مجوزهای ویژه دولت است که باید عملا از آمار واردات بیرون شود. بنابراین رویهمرفته در شش ماهه نخست امسال پس از کسر این آمار مربوط به تولیدکنندگان و مجوزهای ویژه، شمار همه واردات شش ماهه بدست واردکنندگان، ۳۹ هزار و ۶۷۹ دستگاه به ارزش یک میلیارد و نود و سه میلیون دلار است که از نظر چندی ۲۱ درصد رشد داشته است و از نظر دلاری گواه ۲۸درصد رشد نسبت به شش ماهه نخست سال پیش بوده‌ایم. بهره بازار خودروهای وارداتی با سر بسر گرفتن فرآوری شش ماهه نخست امسال۸/۵‌درصد بوده است .

renault رتبه نخست واردات خودرو به کشور
درباره رتبه نخست واردات در بازار وارداتی‌ها، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید:«رتبه نخست واردات در سال ۹۶ مربوط به برند renault با ۱۸درصد رشد از بهره بازار بوده که به ۳۰درصد رسیده است. برند hyundai دارای رتبه دوم واردات است که با ۱۴درصد کاهش بهره بازار به ۱۸درصد رسیده است و رتبه سوم از آن برند toyota با ۵درصد کاهش نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته بوده که ۱۴درصد بهره بازار را در گزین کردن داشته است. رتبه چهارم و پنجم به ترتیب به برندهای nissan و kia رسیده است. nissan مجددا رشد بهره بازار و kia افت بهره بازار را تجربه کرده‌اند.»

بیشترین میزان واردات از امارات انجام شده است
فرهاد شکوهیدن‌زاد، درباره این که از کدام کشورها بیشترین میزان واردات انجام شده است، می‌گوید:«۷۰ درصد واردات در شش ماهه نخست از کشور امارات، ۶درصد از کشور فرانسه، از کشورهای چین ،جمهوری کره و آلمان هر کدام ۴ درصد، ۳درصد از کشور ترکیه و ۲درصد هم از کشورکویت بوده است. این آمار نشان می‌دهد نزدیک به ۷۵ درصد خودروهایی که در شش ماهه نخست امسال وارد کشور شده‌اند، خودروهایی هستند که از راه کشور واسط وارد شده‌اند. همچنین ۴۲درصد واردات از باژگاه شهید باهنر، ۱۴ درصد از منطقه ویژه بوشهر و ۱۲ درصد از بندر لنگه بوده است.»

چینی‌ها بیشترین میزان واردات تکه به ایران را دارند
ارزش قطعات وارداتی خودرو در شش ماهه نخست، یک میلیارد و چهار صد و سی و هشت میلیون دلار است که ۲۱ درصد بیش از ارزش دلاری خودروهای وارداتی است. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو پافشاری می‌کند: «۴۷درصد قطعات وارداتی از چین، ۲۰ درصد از فرانسه، ۱۶درصد از کره، ۵درصد از ژاپن ، ۴درصد از رومانی و ۴درصد از ترکیه بوده است. لذا ۹۶ درصد قطعاتی که وارد کشور شده‌ از این شش کشور بوده است و بیشترین حجم واردات تکه از چین است. بهره گمرکاتی که قطعات خودرو به چهره رسمی از آنجا وارد شده‌اند، به این چهره است: ۳۹درصد باژگاه شهید رجایی ،۱۵درصد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم و ۱۰درصد باژگاه غرب تهران. ولی معمولا نرخ قاچاق قطعات خودرو میان ۴۰ تا ۵۰ درصد است . لذا با سر بسر گرفتن بهره قاچاق، ارزش دلاری قطعات وارداتی خودرو به کشور، ۷۰ درصد بیش از ارزش خودروهای وارداتی بوده است.»

ثبتارش همچنان بسته است
شکوهیدن‌زاد ، درباره این که اعلام شده است سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی باز است، می‌گوید:«با این که ادعا شده است واردات خودرو به‌رغم بسته بودن سایت ثبت سفارش شدنی است؛ باید پافشاری کنم ثبت سفارش اکثر خودروهایی که وارد شده‌اند، به دلایلی مانند فیس لیفت و تغییر مدل سال به ۲۰۱۸ نیازمند اصلاح هستند و از آنجا که همراستا فرآیند ورودشان، فرآیند هومولوگیشن دم ها انجام شده است، در حال آماده حتی قابلیت اصلاح در سیستم را هم ندارند و اکنون به واسطه این که نزدیک به شش هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرکات کشور مانده است، بر پایه پسینیان وضیعتی که ما محاسبه کرده‌ایم، بسته بودن سایت ثبت سفارش برای واردکنندگان، کم وبیش ۹۰میلیارد تومان هزینه زیان داشته است.» از سوی دیگر، به‌گفته شکوهیدن‌زاد چون نزدیک به چهار ماه است که سایت ثبت سفارش بسته است، سفارش‌گذاری هیچ خودرویی در سیستم شرکت مادر نیز بدست نمایندگان رسمی ثبت نشده است. از زمانی که سفارش در سیستم شرکت مادر ثبت شده و پیش پرداخت دم چهره می‌پذیرد تا زمانی که خودرو به کشور می‌رسد، به‌طور میانه سه‌ماه زمان نیاز است ،پس این که گفته می‌شود سایت ثبت سفارش بسته شده و در آینده باز می‌شود، یعنی تا همین اکنون چهار ماه وقفه در ماجرای واردات ماه‌های نیاکان رخ داده است.»

حذف بخشودگی وارداتی خودرو از آزادگاه ها
فرهاد شکوهیدن زاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو همچنین درباره حذف بخشودگی وارداتی خودرو از آزادگاه ها نیز به «دنیای خودرو» می‌گوید:«پیشتر این برتری برای آزادگاه ها در نظر گرفته شده بود تا وارداتی که از این مناطق انجام می‌شود، از درصد مشخصی تخفیف برخوردار شوند و طبیعتا بخشی از این تخفیف نیز برای گسترش همان آزادگاه کاربرد می‌شده است. بر همین پای بست معمولا واردکنندگان ترجیح می‌دادند از راه آزادگاه ها خودروهایشان را وارد کنند که البته دربرگیرنده شمار زیادی هم نمی‌شد. با برداشتن این قانون واردات خودرو از راه آزادگاه ها ارجحیت خودش را برای واردکنندگان از دست می‌دهد و صرفا واردات خودرو از راه کمرگات سرزمین اصلی در ماه‌های نیاکان چهره خواهد پذیرفت.»

شکوهیدن‌زاد، از تاثیرات این قانون می‌گوید: «این تصمیم سبب ازبین رفتن گیرایش آزادگاه ها برای واردات خودرو شده و لذا یکی از منابع درآمدی این مناطق حذف می‌شود. ازآنجا که در بودجه شش ماهه نخست امسال بر پایه اعلام‌های رسمی، دولت با کسری بودجه روبرو شده است، باید گفت برخی تصمیمات دولت در گستره واردات خودرو نیز در این کسری بودجه بی‌کارایی نیست و نشانه ها اصلی دم را بیشتر در شش ماهه دوم امسال گواه خواهیم بود . اکنون به هر میزان که دیرکرد بیشتری در باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو رویداد بیفتد، به همان نسبت فاصله بیشتری برای تامین خودرو و کمبود عرضه رخ خواهد داد. این گپ عرضه که اکنون در بازار رویداد افتاده است دو جنبه دارد. نخست آنکه زمینه افزایش بها خودروهای فرآوری تو یا درون میان ۳ تا ۱۰ میلیون، فراهم و کاربرد شده است. در گام دوم نیز به‌واسطه کمبود عرضه، بها خودروهای وارداتی نزدیک به ۳۰ درصد افزایش بها در بازار داشته‌اند.»

به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، افزایش شمار خودروی فرسوده که تنها دربرگیرنده خودروهای وارداتی شده است، افزایش نرخ ارز و افزایش بها مبنای مدل‌های ۲۰۱۸ را نیز در ماه‌های نیاکان در پی خواهد داشت که امید است با تسریع فرآیند رفع محدودیت غیرقانونی واردات خودرو، بیش از این خریداران خودرو دچار زیان نشوند.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام