سایت جامع خودرو در ایران


» ارائه نزدیک ۳۰ استاندارد اختیاری در مرحله نخست به وزارت صمت ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


در نشست سازمان ملی استاندارد با شورای سیاستگذاری خودرو مطرح شد:

به گزارش آگاهی ها خودرو ، فریم داشبورد، قطعات مربوط به موتور سیکلت و بدنه، قطعات گیربکس، گونه ها لولا، گردآور‌های انتقال نیرو از آنگونه گاردن، سیستم تعلیق از آنگونه اکسل و دیسک، قطعات پرسی و… همه از گونه ها و اقسام قطعات فلزی خودرو به شمار می‌روند که امکان فرآوری و ساخت دم‌ها، بدست تکه‌سازان تو یا درون هستی دارد.

با پروا به پافشاری دولت بر فرآوری صادرات محور، یکی از موضوعات مهمی که در زمینه فرآوری قطعات خودرو، به‌خصوص قطعات فلزی مطرح می‌شود، مساله استاندارد بودن این محصولات در سطح جهانی است.

بدین سان، محصولات فرآوری تو یا درون هم می‌توانند در فرآوری خودروهای بیگانه جدید به کار روند و هم تکه‌سازان امکان حضور در زنجیره‌های تامین شرکت‌های مطرح بیگانه را خواهند یافت. بنابراین مهار و وارسی بر استاندارد همه قطعات تولیدی مورداستفاده در صنعت خودرو، مساله‌ای است که از سوی فعالان تکه‌ساز و کارشناسان سازمان ملی استاندارد بر دم پافشاری می‌شود.

سازمان ملی استاندارد ایران جهت ارائه مشاوره و کمک به تکه‌سازان برای همکاری با شرکای بیگانه اعلام آمادگی کرد

سازمان ملی استاندارد ایران جهت ارائه مشاوره و کمک به تکه‌سازان برای همکاری با شرکای بیگانه اعلام آمادگی کرد

۴۵ استاندارد اجباری به اضافه استانداردهای اختیاری
بر این بنیاد مدیرکل دفتر وارسی بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران، درباره بحث آزمایش و آزمایش قطعات فلزی خودرو که در کشور فرآوری می‌شود به «دنیای خودرو» گفت: «در زمینه فرآوری قطعات خودروی باکیفیت، کمینه ۴۵ استاندارد گردآوری شده، آزمایشگاه‌های دم تجهیز شده و به چهره استاندارد اجباری در حال اجرا است.»

پیمان پیرایش با اشاره به اینکه یکی از این استانداردها، مربوط به استاندارد گردآور چراغ‌ها است، اظهار کرد: «خود این گردآور به نزدیک ۸ استاندارد زیرمجموعه بخش می‌شود. به این شکل نزدیک ۴۵ استاندارد تنها مختص فرآوری قطعات خودرو هستی دارد که قطعات ایمنی و دلنازک خودرو را تحت پوشش پیمان می‌دهد. به‌سرنویس نمونه ترمز، لنت ترمز، قفل و گردآور‌های ایمنی خودرو، شیشه، کمک فنر و گردآور‌های جلوبندی، قطعاتی هستند که استاندارد فرآوری دم‌ها بسیار دارای اهمیت است.»

وی در پیوسته با بیان اینکه بر پایه واپسین نشست ها سال گذشته با شورای سیاستگذاری خودرو در وزارت صنعت، معدن و بازرگانی پیشنهاداتی مطرح شد، افزود: «در دم نشست ها مقرر شد خود تولیدکنندگان هم سهمی در بستگی با اجرای اجباری استانداردها را برعهده بگیرند.»

به گفته پیرایش، در این نشست همچنین بنا شد شمار دیگری از استانداردها که در سطح پایین‌تری از استانداردهای اجباری هستند، ولی اجرای دم‌ها هم بسیار مهم و مایه ارتقای کیفی است، به وزارت صنعت، معدن و بازرگانی اعلام شوند و پس از دم خود خودروسازان تنها قطعاتی را که دارای پروانه کاربرد نشانه استاندارد اختیاری هستند، از تامین‌کنندگان بخرند. به راستی به‌نوعی خودروسازان باید این جستار را برای گردآور‌های خود اجباری کنند.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست میان ۲۰ تا ۳۰ استاندارد به وزارت صنعت ارائه شده است، پافشاری کرد: «امیدواریم خودروسازان در این زمینه تنها از تامین‌کنندگانی تکه بخرند که دارای پروانه کاربرد نشانه استاندارد اختیاری و تشویقی هستند.»

مدیرکل دفتر وارسی بر اجرای استاندارد صنایع فلزی، خاطرنشان کرد: «اگر این شمار استانداردهای اختیاری به اضافه دم ۴۵ استاندارد اجباری در بحث فرآوری، رعایت شده و باره پروا پیمان گیرند، بخش قابل توجهی از قطعات خودروی فرآوری کشور می‌تواند با کیفیت بالا به کشورهای دیگر صادر شود و در بازار جهانی با محصولات همانند چشم وهمچشمی کند.»

کمک به تکه‌سازان برای همکاری با بیگانه‌ها
به گفته برخی مسئولان و مدیران خودروساز کشور، یکی از انگیزه ها حضور کمرنگ تکه‌سازان تو یا درون در فرآوری خودروهای بیگانه جدید، نبود فناوری فرآوری به‌روز و IT ساخت هم‌سطح تکه‌سازان مطرح جهانی است. موضوعی که گفته می‌شود به استاندارد نبودن فرآورده پایانی و عدم کیفیت دم‌ها منجر می‌شود و ارتقا و برپایی گسترش در این بخش نیز به سرمایه‌گذاری و منابع مالی قابل توجهی نیازمند است.

پیمان پیرایش در این زمینه گفت: «اضافه‌بر بحث زمان‌بندی مشخص در ارائه و رعایت ۸۵ باره استاندارد سیستمی خودرو که اجرای دم در دستور کار است، سازمان استاندارد آمادگی کامل دارد تا به هرگونه تقاضای ارتقای کیفی و خدمات‌رسانی درباره استاندارد از سوی خودروسازان و تکه‌سازان، پاسخ دهد. اگرچه تاکنون در این رابطه هیچگونه درخواست و تقاضایی دریافت نکرده‌ایم.»

وی در پیوسته با پافشاری بر اینکه تاکنون هیچ خودروسازی از سازمان استاندارد، درخواستی مبنی‌بر کمک به ارتقای کیفیت محصولات خود ارائه نکرده است، اظهار کرد: «بر این بنیاد تکه‌سازان می‌توانند مراجعه ‌کنند و در زمینه همکاری با شرکای بیگانه خود، از سازمان برای گردآوری استانداردهای به‌روز جهت فرآوری فرآورده، وارسی یا اجرای استانداردها، یاری یا مشاوره بگیرند.»

به گفته پیرایش، سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه چنین همکاری‌هایی با فعالان صنعت خودرو و تکه کشور، آمادگی کامل دارد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام