سایت جامع خودرو در ایران


» امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


در بهترین دوران شاسی بلندهای کوچک به سر می‌بریم. به تازگیً گواه عرضه citroen C3 ایرکراس و kia استونیک بوده‌ایم. هم‌اکنون زمان بررسی سئات آرونا فرا رسیده است.

SEAT Arona 2017
آرونا در درستی نسخه قدبلند تازه ترین دودمان ایبیزا بوده زیرا اشتراکات فنی زیادی با سوپرمینی دوست داشتنی سئات دارد. اصلی‌ترین اشتراک این دو خودرو بخش شاسی بوده که نسخه A0 از پلتفرم MQB گروه فولکس واگن‌واگن را دارند. البته آرونا خودروی بزرگ‌تری بوده و نزدیک ۱۰ سانتی‌متر دراز‌تر بوده و فاصله میان محوری هنگام نیز چند میلی‌متری بیشتر است. خط سقف آرونا نیز نسبت به ایبیزا بیش از ۱۲ سانتی‌متر قدبلندتر است.

SEAT Arona 2017
سه پیشرانه بنزینی برای این خودرو تدارک دیده شده است. پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری با دو خروجی ۹۴ و ۱۱۴ اسب بخار و نسخه ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری با نیرو ۱۴۸ اسب قابل گزینش است که البته توانایی خاموش کردن سیلندرها برای مصرف سوخت کمتر را داراست. مدل پایه از گیربکس ۵ سرعته دستی کاربرد کرده درحالی‌که نسخه ۳ سیلندر نیرومند‌تر با هر دو گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه در دسترس بوده و مدل ۱٫۵ لیتری نیز منحصرا با گیربکس ۶ سرعته دستی ارائه می‌شود.


هر سه پیشرانه بنزینی آلایندگی ۱۱۲ تا ۱۱۸ گرمی در هر کیلومتر داشته و بدین ترتیب آرونا پاک‌تر از رقیب فرانسوی خود است.
پیشرانه‌های دیزلی حجم ۱٫۶ لیتری داشته و در هر کیلومتر کمتر از ۱۱۰ گرم آلایندگی برپایی می‌کنند. نسخه ۹۴ اسبی از گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه کاربرد کرده درحالی‌که مدل ۱۱۴ اسب بخاری از گیربکس ۶ سرعته سود می‌برد.

SEAT Arona 2017
همگی مدل‌های آرونا دیفرانسیل جلو هستند. حتی کمترین توجهی به پتانسیل آفرود نشده و از این رو سیستم مهار چسبندگی citroen یک برتری محسوب می‌شود.

SEAT Arona 2017
چهار تریم برای آرونا هستی دارد. مدل SE به‌چهره استاندارد از رنگ متالیک بدنه و رنگ متفاوت سقف بهره برده و همچنین دارای رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، چراغ‌های روز روشن LED، شیشه‌های جلو و عقب برقی و سیستم مدیا با صفحه لمسی ۵ اینچی می‌باشد. در تریم SE گواه سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه ۸ اینچی، سیستم ناوبری یکپارچه و حسگرهای پارک عقب هستیم.


نسخه‌های FR دارای شاخصه‌های اسپورتی بوده و رینگ‌های ۱۷ اینچی با طراحی متفاوت، چراغ‌های جلوی تمام LED، ریل‌های سقف کرومی، شیشه‌های عقب تیره، خروجی اگزوز دوگانه، صندلی‌های اسپورت و فرمان D شکل دارند. این مدل همچنین از سیستم تعلیق اسپورت به همراه ترمزهای دیسکی در عقب، برف‌پاک‌کن‌های دلنازک به باران و سیستم تهویه دلپذیر دو ناحیه‌ای بهره می‌برد. رینگ‌های ۱۸ اینچی و مهار شاسی دینامیک بر ذات اسپورت این نسخه می‌افزایند.


تریم فول این خودرو XCELLENCE نام دارد که بسیاری از ویژگی‌های FR را دارا بوده ولی پکیج اندوخته‌ای افزون بر آن ورود و استارت بدون کلید، تشخیص نقاط کور و هشدار شدامد عقب به هنگام اضافه شده است. از دیگر ساز و برگ می‌توان به صندلی‌هایی با پوشش آلکانترا، حسگرهای پارک جلو، دوربین دید عقب و دستیار پارک اشاره کرد.


سئات می‌گوید آرونا برای فروش متکی به تریم ها طراحی شده و لیست آپشن های نسبتاً کوتاهی دارد. گفتنی است پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنها مختص تریم های FR و FR اسپورت است. به نظر می‌رسد این یک تصمیم شگفت است زیرا یکی از تریم های گران‌بهای آرونا را باید با پیشرانه ۳ سیلندر خریداری کرد.


با این هستی سئات معتقد است مشتریان با دلبستگی مقدار پول بیشتری برای شخصی‌سازی و بلندی بیشتر آرونا پرداخت خواهند کرد از این روی است که تریم این خانواده با SE آغاز می‌شود. بهای نسخه SE مجهز به پیشرانه بنزینی ۹۴ اسبی از ۱۶۵۵۵ پوند آغاز شده که نزدیک ۱۲۰۰ پوند بیشتر از نسخه پایه renault کپچر و ۲۵۰۰ پوند بیشتر از بهای آغازین citroen C3 ایرکراس است. البته هیچ یک از دو خودروی یاد شده به اندازه سئات مجهز نیستند.


بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که سئات بجای پیشنهادهای لیزینگ ۳۶ ماهه معمول قراردادهای ۴ ساله را با سپرده کم ارائه کرده که گیرایش بیشتری نسبت به رقبا دارد.


صندوق آرونا گنجایش ۴۰۰ لیتری داشته که فضای مناسبی در این کلاس است. البته فضای بار citroen بیشتر بوده و این فاصله با خواباندن صندلی‌ها بیشتر نیز می‌شود در این حالت آرونا فضای ۸۲۳ لیتری داشته که فاصله زیادی با صندوق ۱۲۸۹ لیتری citroen دارد.


ما مدل‌های رده میانی و فول آرونا را با پیشرانه‌های بنزینی و گیربکس‌های دستی آزمایش کردیم. پیشرانه ۱ لیتری ۱۱۴ اسبی تنها نیرو کافی برای گذراندن امورات روزمره دارد. عملکرد این پیشرانه از دور ۲ هزار به بالا کاملاً دست نویس بوده و شما باید برای رانندگی اسپورت به خودرو فشار بیاورید. گیربکس ۶ سرعته دستی عملکرد خوبی داشته زیرا فاصله کمی میان دنده‌ها بوده و دانستن جا‌های ریزبین را برپایی می‌کند.

SEAT Arona 2017
زمانی که با شتاب بالا می‌رسید صدای خفیفی به گوش می‌رسد که اگرچه روان است ولی به شما یادآوری می‌کند با یک پیشرانه ۳ سیلندر طرف هستید. در آرونای مجهز به رینگ‌های ۱۷ اینچی، بیشترین صدا به برخورد باد با آینه‌های تیز پهلویی مربوط می‌شود. همچنین دانستن لرزش پیشرانه ۳ سیلندر به سرنشین مخصوصاً از راه ماشین ۹۸ کلاچ منتقل می‌شود.

SEAT Arona 2017
فرمان خودرو سبک بوده ولی خو کردن به هنگام کاملاً آسان خواهد بود. آرونا همانند اکثر رقبا در زمان عبور از پیچ کم فرمانی را نشان خواهد داد؛ ولی مهار بدنه به خوبی چهره می‌گیرد.


پیشرانه ۱۴۸ اسبی این شاسی‌بلند اسپانیایی داغ نیست ولی هنوز هم نیرو کافی برای آمدوشد در شهر را دارد. البته تحویل نیرو بازهم دست نویس بوده بنابراین می‌توان چشمداشت عملکرد سرزنده پیشرانه میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ را داشت. این خودرو در دورهای باید سروصدا داشته ولی نیاز زیادی برای تحت‌فشار پیمان دادن خودرو در اکثر موارد نخواهید داشت.

SEAT Arona 2017
سیستم تعلیق اسپورت آرونا در سرعت‌های پایین ما را شگفت‌زده کرد. این نمونه در عبور از سرعت‌گیرها رفتار مناسبی دارد.

SEAT Arona 2017
کابین آرونا همبستگی نزدیکی با ایبیزا داشته و هوشمند بوده ولی خیلی دانستن‌برانگیز نیست. صفحه‌نمایش اطلاعات سرگرمی سئات در جایگاه خوبی پیمان گرفته و مهار‌های جداگانه‌ای برای بخاری هستی دارد بنابراین ناچار نیستید برای افزایش دمای کابین از منوهای موسیقی یا نقشه بیرون شوید.

کیفیت کابین نیز هوشمندانه بوده و پلاستیک‌های بافتی بسیار و کمی تریم رنگی دیده می‌شود. سطوح نرم را نیز نباید از یاد برد. مدل FR اسپورت دارای متریال چرمی در جلوی دید سرنشینان بوده که دانستن لوکس بودن را برپایی می‌کند.
شمار اندکی از سرنشینان درباره فضای سر گلایه خواهند کرد. فضای سر بخش جلو و عقب عالی بوده و فضای شانه نیز برای کسان بالغ پسندیده است. البته فضای زانوی کسان قدبلند در بخش عقب نسبت به C3 ایرکراس کمتر است.


اگر همچنان اندیشه می‌کنید شاسی بلندهای کوچک یک جایگزین برای سوپرمینی ها و یا حتی خودروهای خانوادگی نیستند احتمالاً سئات آرونا نیز باور شما را تغییر نخواهد داد؛ ولی برای افرادی که دلبستگی‌مند به نشستن در ارتفاعی بالاتر هستند آرونا فرآورده مناسبی محسوب می‌شود. این خودرو کاربردی‌ترین گزینه این کلاس نیست و شاید برخی کسان کابین هنگام را تاریک بدانند ولی مدل‌های ۳ سیلندر ترکیبی گیرا از راحتی، سواری آرام، ساز و برگ استاندارد بسیار و مصرف سوخت و عملکرد برجسته را ارائه می‌کنند.

مشخصات سئات آرونا ۱٫۰ TSI 115 FR

بها: ۱۹۸۹۵ پوند

پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو

نیرو/گشتاور: ۱۱۴ اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹٫۸ ثانیه

بیشینه سرعت: ۱۸۲ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۴٫۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام