سایت جامع خودرو در ایران


» شرکت‌های خصوصی توان چشم وهمچشمی با دولتی‌ها را ندارند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶


با پشتیبانی وزیر آیا برپایی قطب سوم خودروسازی هم دولتی می‌شود؟!

چالش‌های پیش رو در برپایی قطب سوم خودروسازی بدست بخش خصوصی چیست؟ این سوالی است که پس از گفتگو‌های محمد شریعمتداری، وزیر صنعت،معدن و بازرگانی بدست کارشناسان پرسیده می‌شود.

به گزارش تازه ها خودرو ، وزیر صنعت، معدن و بازرگانی گفت: «در بخش خودروسازی، تنها ایران‌خودرو و سایپا خلق نشده‌اند و از آسمان نیامده‌اند و اتاق می‌تواند سومین خودروسازی کشور باشد که بنده از هنگام پشتیبانی می‌کنم.»

با پشتیبانی وزیر آیا برپایی قطب سوم خودروسازی هم دولتی می‌شود؟!

با پشتیبانی وزیر آیا برپایی قطب سوم خودروسازی هم دولتی می‌شود؟!

ولی نکته ماجرا در این است که اگر وزیر، به‌سرنویس یک عضو دولت از قطب سوم خودروسازی که بدست بخش خصوصی راه اندازی شود، پشتیبانی کند، باز گواه یک شرکت خودروساز خصولتی خواهیم بود.

چنان چه وزیر اعلام کرد، بخش خصوصی اتاق بازرگانی با تجمیع سرمایه‌های خود می‌تواند یک‌شرکت خودروسازی برپایی کند. از دیگر سو، آیا این گفته بر پایه یک نظر کارشناسی است یا بُعد شعارگونه دارد؟ چقدر پتانسیل برپایی قطب سوم خودروسازی در حال آماده آماده است؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن انجمن شورای اسلامی معتقد است :«امروز دو خودروساز بزرگ کشور، به‌میزانی نیرومند هستند که چنانچه بخش خصوصی بخواهد وارد پهنه چشم وهمچشمی شود، با دشواری ها و موانع زیادی روبرو خواهد شد.»

راه سخت برپایی قطب سوم خودروسازی در کشور
عبدالله رضیان، با پروا به پافشاری وزیر صنعت و معدن مبنی بر برپایی قطب سوم خودروسازی بدست بخش خصوصی، بازگو کرد : «این‌که بخش خصوصی، یک‌خودروسازی را برپایی کند که در تراز دو شرکت بزرگ درونی چشم وهمچشمی کند، بسیار سخت و دشوار است، مگر اینکه دولت کمک کرده و شرایطی را فراهم کند که چشم وهمچشمی درست و بخردانه برپایی شود.»

عبدالله رضیان

عبدالله رضیان

به گفته رضیان، در حال آماده دو خودروساز درونی از امکان و شرایط خوبی برخوردارند، بنابراین اجرای چنین پیشنهادی بدست وزیر صنعت و معدن، هر چند شدنی است، ولی بی گمان بسیار سخت خواهد بود.

وی مبنای برپایی قطب سوم خودروسازی بدست بخش خصوصی را پیشنهاد بخردانه دانست و خاطرنشان کرد : «البته اینکه در شرایط کنونی، گردآور‌ای در بخش خصوصی بتواند به‌سرنویس قطب سوم وارد چرخه خودروسازی کشور شود و امکان چشم وهمچشمی داشته باشد، بسیار خوشبینانه به نظر می‌رسد.»

کمک دولت به بخش خصوصی برای قطب سوم خودروسازی
کارشناسان معتقدند برای برپایی قطب سوم خودروسازی بدست بخش خصوصی، کمک دولت نیز باید دخیل باشد، ولی نکته اینجاست که آیا این قطب سوم که پیمان است بدست بخش خصوصی هدایت شود، می‌خواهد زیر سایه دولت پیمان بگیرد و گواه یک شرکت خصولتی باشیم؟

رضیان در این باره پافشاری می‌کند: «البته باید دید دولت می‌تواند امکان حضور قطب جدیدی بدست بخش خصوصی را برپایی و در این شرایط کمک کند یا صرفا در حد ارائه پیشنهادی است که بی گمان اجرای هنگام بسیار سخت خواهد بود.»

وی نگاه و خواست وزیر صنعت و معدن را در جهت پشتیبانی از صنعت و فرآوری کشور دانست و گفت :« بی‌شک چالش‌های زیادی در این راه هستی دارد که اجرای برخی تصمیمات و برنامه‌ها را برای وزیر صنعت و معدن سخت خواهد کرد.»

برخی شرکت‌های خصوصی توان قطب سوم شدن را ندارند
به گفته عضو کمیسیون صنایع، گردآور اتاق بازرگانی، به خودی خود نمی‌تواند وارد پهنه بازرگانی شود و نسبت به برپایی قطب سوم خودروسازی اقدام کند، بلکه تنها می‌تواند به‌سرنویس معرف سرمایه‌گذار تسهیل‌کننده این برنامه باشد.

رضیان با اشاره به کار و جنبش شرکت‌هایی مثل گروه بهمن و کرمان خودرو در بخش خصوصی بازگو کرد: «البته این شرکت‌ها، سرمایه، قوت و توان کافی برای چشم وهمچشمی با دو خودروساز بزرگ کشور را در گزین کردن ندارند که بتوانند به‌سرنویس قطب سوم کار و جنبش کنند.» وی افزود : «اینکه بخش خصوصی در حد دو شرکت بزرگ درونی در کشور توان داشته و بخواهد این ریسک را بپذیرد، بسیار سخت است.»

برپایی قطب سوم با همکاری ایدرو و renault
وی همچنین به جستار برپایی قطب سوم با همکاری ایدرو و renault اشاره کرد و گفت : «در جریان قراردادهای جدیدی که با شرکت‌های peugeot، citroen و renault منعقد شد، پیمان بود renault حضور مستقل‌تری در ایران داشته باشد و در همکاری با ایدرو قطب جدیدی را در صنعت خودرو برپایی کرده و در چشم وهمچشمی با دو شرکت بزرگ ، کار و جنبش کند که با پروا به حضور ایدرو، مطمئنا برپایی این قطب جدید نیز دولتی خواهد بود.

به نظر می‌رسد امروز بخش خصوصی که بتواند با دوقطب خودروساز درونی چشم وهمچشمی کند و مصرف‌کننده را به ارتقای کیفیت، کاهش بها و برپایی فضای رقابتی امیدوار کند، هستی ندارد و یا اگر هم باشد برای کار و جنبش نیازمند پشتیبانی دولت است.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام