سایت جامع خودرو در ایران


» موانع پیش‌روی صادرات خودرو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶

موانع پیش‌روی صادرات خودرو

دسته بندی : اخبار ویژه ، خودرو ، صادرات خودرو تاریخ : چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶


به گزارش تازه ها خودرو ، امروزه صنعت خودروی جهان و کشورهای گوناگون به‌خصوص کشورهایی که با این صنعت انس گرفته و درگیر مسائل مربوط به دم هستند، به‌سرنویس یک صنعت بسیار مهم و کارایی‌گذار در پیشرفت، رشد اقتصادی و همچنین عامل مهمی در برپایی کارگماری و رونق اقتصادی تلقی می‌شود.

نگاه به این صنعت در برخی کشورها بسیار کارشناسی و دلسوزانه است، از سوی دیگر به‌سرنویس یک منبع درآمدی مهم نیز به شمار می‌رود. به‌همین انگیزه تا آنجا که مسائل این صنعت مربوط به دولتمردان می‌شود، موردتوجه و بررسی پیمان می‌گیرد.

موانع پیش‌روی صادرات خودرو

موانع پیش‌روی صادرات خودرو

همچنین این قضیه در باره صاحبان این صنعت نیز راستگو است به‌انگیزه‌اینکه با افزایش تنوع و کیفیت بتوانند سود بیشتری به کشور برسانند و همچنین بهره متناسبی از بازارهای جهانی را نیز در پسندیدن داشته ‌باشند. در این میان برخی صاحب‌نظران معتقد هستند «این صنعت را باید به‌سرنویس بخش بزرگ از سفره صنعتی خودمان تلقی کنیم.»

ولی در عین‌حال یکی از اصلی‌ترین مسائلی که این سفره را پررنگ‌ولعاب نگاه می‌دارد، بحث صادرات و نفوذ در بازارهای جهانی است. امری که تاکنون در دم چندان کامیاب نبوده‌ایم.

این در حالی است که بی‌گمان پویایی و ماندگار شدن این صنعت ریشه در باز شدن پای دم به دیگر کشورها دارد. هرچند کسان ذی‌ربط و تصمیم‌گیر در این گویه به این مهم رسیده‌اند و گنجاندن بندهای الزام‌آور صادراتی در قراردادهای جدید نیز نشانه‌ای از این جستار است.

با این حال صنعت خودروی کشور برای رسیدن به قابلیت صادرات با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو است که چیستی دم را با چند صاحب‌نظر در میان گذاشته‌ایم.

کامران ندری – اقتصاددان :

نیاز خودروسازی به تغییر برای رسیدن به اهداف صادراتی

کامران ندری - اقتصاددان

کامران ندری – اقتصاددان

مهم‌ترین چالش خودروسازان، ازآنش است. دور می‌دانم با ازآنش شبه‌دولتی که در خودروسازی کشور هستی دارد، این صنعت بتواند سرپا بماند. این ازآنش شبه‌دولتی بیشتر ازآن‌که بتواند بر بنیاد کارایی، صنعت خودرو را گردانیدن کند، بر پایه تعصب و اینکه هر طور شده، باید این صنعت را حفظ کنیم، گردانیدن می‌شود و به‌فعالیتش پیوسته می‌دهد.

اندیشه نمی‌کنم با این ساختار مالکیتی، صنعت خودرو بتواند راه به‌جایی ببرد و به جایگاهی که مدنظرش است، دست یابد. خودروسازان باید ساختارهای مالی و مالکیتی خود را اصلاح کنند و ترکیب سها‌مداری به سمت بخش خصوصی متمایل شود.

به‌گونه‌ای که مدیریت خودروسازان را بخش خصوصی در دست بگیرد و تعیین‌کننده باشد. تیراژ فرآوری خودروسازان و تکه‌سازان از دیگر نقص‌های موجود در این صنعت است، درواقع می توان گفت میزان تیراژ فرآوری آنها اقتصادی نیست.

از دیگر چالش‌های پیش‌روی این صنعت، پایین بودن اتوماسیون آنهاست که مایه به‌کار گرفتن نیروی بیشتر در این زمینه می‌شود. واپسین چالش موجود، عدم نیرو طراحی در این صنعت است.

تکه‌سازان به‌انگیزه نداشتن نیرو طراحی ناچار به تکرار فرآوری یک فرآورده هستند، به‌همین‌انگیزه توانا به برپایی تنوع در فرآوری یک فرآورده نخواهند بود. مجموع این دشواری ها در کنار یکدیگر مایه شکل‌گیری راهبند اصلی پیش‌روی صنعت خودرو و تکه‌سازی می‌شوند و تا زمانی‌که این موانع برطرف نشوند، تغییری در بهبود روند این صنعت برپایی نخواهد شد.

حمید گرمابی ، عضو کمیسیون صنایع سنا : 

بازاریابی پسندیده، چالش اصلی صادرات

حمید گرمابی ، عضو کمیسیون صنایع سنا

حمید گرمابی ، عضو کمیسیون صنایع سنا

صنعت خودرو به‌سرنویس دومین صنعت بزرگ کشور پس از پتروشیمی است. تاثیرگذاری این صنعت در رکود و رونق می‌تواند بسیار مهم باشد. اگر روندی که از سال گذشته در این صنعت آغاز شده است، امسال نیز پیوسته یابد، می‌توان امیدوار بود در امسال نیز رونق و فرآوری و فروش خودروها را داشته باشیم.

ولی نکته مهم در این‌خصوص که بارها روی دم پافشاری شده، این‌که بازار تو یا درون یک بازار اندک است. باید به اندیشه صادرات محصولاتمان باشیم. در کناره ‎ ها کشور ما جمعیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی هستی دارد که به‌راحتی می‌توان در آنجا نفوذ کرد.

لازمه این کار بازاریابی و روش‌های پسندیده برای جذب بازارهای بیگانه است، به‌خصوص در شرایط پسابرجام ما با همکاری مشترک با خودروسازان مطرح بیگانه می‌توانیم به این بازارها راه یابیم و از برند این خودروسازان برای صادرات کاربرد کنیم.

امیدوارم به این سمت برویم که بازارهای منطقه را در دست بگیریم. چالش اصلی، دستیابی به بازارهای جدید و افزایش صادرات است. بی گمان فرآوری محصولات جدید می‌تواند در رفع فضای موجود، انحصارزدایی و برپایی زمینه چشم وهمچشمی در صنعت خودروی ایران گام موثری باشد.

البته در شرایط کنونی لازم است دولت با برخی اصلاحات در قوانین، بستر مناسبی برای کاهش هزینه‌های فرآوری و افزایش بهره‌وری در شرکت‌های خودروسازی را فراهم کند. ضمن اینکه بی‌توجهی به نرخ بهره‌های بانکی بر جریان فرآوری و هزینه در گردآور‌های خودروسازی کارایی گذاشته و مایه افت بهره‌وری و افزایش هزینه‌ در این صنعت شده است.

اقتصادی تندرست است که نرخ سود تسهیلات دم زیر ۵درصد باشد و مایه کاهش سپرده‌گذاری در بانک‌ها و جنبش نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری در گستره‌های تولیدی و صنعتی شود.

رضا انصاری ، عضو کمیسیون صنایع و معادن سنا :

دشواری ها بزرگ خودروسازان

رضا انصاری ، عضو کمیسیون صنایع و معادن سنا

رضا انصاری ، عضو کمیسیون صنایع و معادن سنا

کیفیت و سرمایه در گردش، دو چالش جدی صنعت خودرو است. فرآوری خودروهای فاقد کیفیت رقابتی و سرمایه در گردش نامناسب، دشواری ها بسیاری را پیش‌روی بازار خودروهای درونی پیمان داده است. باید خودروسازان، محصولاتی با کیفیت بالا و رقابتی فرآوری کنند تا افزون‌بر پاسخگویی به نیاز مشتریان درونی، شرایط خوبی را در بازارهای صادراتی به‌دست آورند.

چالش سرمایه در گردش صنعت خودروی ایران نیز موضوعی است که باید باره پروا پیمان گیرد. بدبختانه شوربختانه این دشوار مایه افزایش میزان بدهی خودروسازان به تکه‌سازان و رشد خواسته ها معوق واحدهای تکه‌سازی شده است.

امروز باید منابع مالی مناسبی برای تامین سرمایه در گردش در پسندیدن خودروسازان به‌ویژه تکه‌سازان پیمان گیرد. ضمن‌اینکه در بیشتر کشورهای گیتی دو یا سه فرآوری‌کننده درونی در کنار چند فرآوری‌کننده بیگانه عرضه بازار را در پسندیدن دارند ولی در هیچ‌یک‌از آنها تعیین بها خودرو مساله اصلی دولت و شورای چشم وهمچشمی نیست.

به نظر من ورود خودروساز سوم نیز در ماهیت بازار خودرو تغییری برپایی نمی‌کند، اگرچه به‌طور طبیعی چشمداشت می‌رود با افزایش بنگاه‌های آماده در بازار، چشم وهمچشمی رونق بگیرد ولی می‌دانیم بازار می‌تواند حتی با هستی تنها یک بنگاه نتیجه‌ای مانند بازار رقابتی داشته باشد، همان‌طور که می‌تواند با هستی شمار کثیری از بنگاه‌ها، نتیجه‌ای جز نتیجه بازار انحصاری به بار نیاورد.

از سوی دیگر، خودرو یک فرآورده پایانی است و در فرآوری دم قطعات متعددی به‌کار گرفته می‌شوند که بها و کیفیت آنها در انتها بر بها و کیفیت خودرو کارایی سر راست دارد. همچنین عملکرد بازارقطعات خودرو در تعیین بها خودرو کارساز است.

 

محمد لاهوتی ، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران :

چشم وهمچشمی و کیفیت، پیش‌نیازهای اصلی صادرات

محمد لاهوتی

محمد لاهوتی

قراردادهای خودرویی باید با ضمانت اجرا و همچنین پیگیری برای اجرای بندهای سه‌گانه وزارت صنعت امضا و انجام شوند. یعنی باید هم جستار افزایش فرآوری و هم ارتقای کیفیت محصولات پیگیری شود.

از‌سوی‌دیگر با‌پروا به تاکیداتی که وزارت صنعت، معدن و بازرگانی درباره درونی‌سازی کمینه ۳۰درصدی انجام‌ داده است، باید گفت می‌توان با افزایش گام‌به‌گام درونی‌سازی خودروها، جستار انتقال دانش و فناوری را میسر کرد.

جستار دیگری که باید مدنظر پیمان گیرد، برپایی منافع برای سرمایه‌گذاران بیگانه است. درواقع اگر جستار سرمایه‌گذاری دیگر خودروسازان بیگانه‌ پژوهنده یا پژوهشگر شود و این شرکت‌ها دارای منابع و منافع در ایران شوند و از سوی دیگر بازارهای دم‌ها از راه سرمایه‌گذاری تامین شود، از این روش با پروا به سرمایه‌گذاری‌هایی که خود دم‌ها انجام داده‌اند، اقدامات گذشته را تکرار نخواهند کرد و موظف به اجرای تمام بند‌های پیمان نامه می‌شوند.

جستار بسیار مهم دیگری که باید نه‌تنها در صنعت خودرو، بلکه در دیگر صنایع هم باره پروا پیمان گیرد، بحث آورده مطمئن و قابل‌پروا از سوی سرمایه‌گذار بیگانه است. به‌عبارت دیگر بیگانه‌ها باید آورده و سرمایه قابل‌قبولی با خود داشته باشند تا در شرایط دلنازک نتوانند به‌راحتی ایران را ترک کنند.

همچنین اگر در کشور حضور طولانی‌مدت داشته باشند، بر کیفیت محصولات کار می‌کنند از این روش دغدغه کیفیت خودروهای تولیدی درونی نیز تضمین خواهد شد. به‌همین انگیزه کلید افزایش کیفیت خودروهای درونی و حضور طولانی‌مدت بیگانه‌ها در ایران، سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای بیگانه است.

از سوی‌دیگر بنا‌بر گزارش‌های کیفی همچنان آمار خودروهایی که از نظر کیفی در سطح مطلوبی پیمان ندارند، بالاست. این کاهش کیفیت دلایلی متعددی دارد ازجمله این‌که خودروسازان به‌انگیزه‌ فشار مالی مضاعفی که در این چندساله به دم‌ها وارد شده است و به‌رغم اینکه در یکی، دو سال بازپسین به تازگی با اتخاذ روش‌هایی توانسته‌اند به فروش خوبی دست یابند ولی همچنان نتوانسته‌اند دم‌طور که باید‌وشاید زیرساخت‌های فرآوری خود را تقویت کنند.

طبعیتا باید این کاستی هرچه‌زودتر برطرف شود. چراکه با حضور برندهای گوناگون و همچنین حضور محصولات برجامی، بازار دیگر نمی‌تواند پذیرای چنین محصولاتی باشد. ضمن اینکه برای این صنعت وظیفه صادراتی مهم و در عین‌حال سنگینی در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر بازار خودرو به‌رغم حضور برندها در کلاس‌های گوناگون چندان از شادابی یک بازار رقابتی برخوردار نیست. در همین حال صنایع کشور به‌طور کلی بهره‌وری پایینی دارند و صنعت خودرو نیز از این قضیه مستثنی نیست.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام