سایت جامع خودرو در ایران


» تغییر رویکرد تولیدمحور به تفکر فرآوری همراه فناوری ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶


بررسی موضوعات نشست تازه شورای سیاست‌گذاری خودرو در گفت‌وگو با یک اقتصاددان

به گزارش تازه ها خودرو ، نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری و بازرسی بر صنعت خودرو در دولت دوزادهم یکشنبه گذشته برگزار شد. در این نشست وزیر صنعت، معدن و بازرگانی دولت دوازدهم، محمد شریعتداری با پافشاری بر اینکه برنامه راهبردی صنعت خودرو باید پروا به پتانسیل‌های موجود کشور را موردتاکید پیمان دهد، گفت: «‌برنامه یعنی روش رسیدن به اهداف تعیین‌شده در یک زمان‌بندی معین و برنامه راهبردی صنعت خودرو نیز باید مشخص کند بر پایه گنجایش‌های موجود می‌خواهیم به چه اهدافی دست یابیم. همچنین این دستک باید علاوه‌بر کوشش از دید کردن پتانسیل‌ها، شرایط موجود ویژه کشور را نیز باره‌پروا پیمان دهد.»

بر پایه بیخ 44 قانون بنیادین الزام با خصوصی‌سازی این صنعت است ولی درستی این است بیماری خودروسازی تنها وابسته به نقش دولت نیست

رقابتی شدن یکی از اصول بنیادین برای گسترش در صنعت خودرو است

وی همچنین با در میان گذاشتن این جستار که شرکت‌های خودروسازی در گستره ازآنش و مالی دارای دشواری ها و آسیب‌هایی هستند، تصریح کرد: «جستار تامین منابع برای تکاپو در دستک راهبردی صنعت خودرو باید باره لحاظ واقع شود و جمع‌بندی گزارش‌های ارائه‌شده با همه جزئیات برای اتخاذ یک تصمیم مشترک با سامانه بانکی کشور کارساز است.»

جستار این نشست و چالش‌های موجود در این صنعت را از گوشه دید یک اقتصاددان، جعفر خیرخواهان بررسی کردیم. محور این گفت‌وگو آنچه بود که در نشست شورای سیاست‌گذاری خودرو مطرح شد، یعنی ارتقای کیفیت و ایمنی، حضور بیشتر بخش خصوصی و درنهایت دست یافتن به اهداف صادراتی صنعت خودرو.

 

طی قراردادهای خودرویی تازه پافشاری ویژه و الزام‌آوری بر صادرات خودروهای فرآوری در ایران شده است. برای آغاز می‌خواهم بدانم به‌سرنویس کسی که کلی و اقتصادی به صنعت نگاه می‌کند، خودروسازی کشور با چه ابزاری می‌تواند به دگرگونی دست یابد؟

هستی سیستم‌های مدیریتی کارآزموده و تقویت نیروهای انسانی کارایی بسزایی در برپایی دگرگونی در خودروسازی خواهند داشت. البته با سرمایه‌گذاری روی نیروهای کارآزموده می‌توان به برپایی انگیزش و شکوفایی استعدادهای نهفته آنها کمک کرد.

ضمن اینکه حاصل این فرایند در چهره رسیدن به بلوغ می‌تواند فرآوری محصولات صادراتی با برتری‌های بالای رقابتی باشد. امروز تمام اقتصادهای جهان به‌سمت گسترش بازارهای صادراتی خود هستند.

صادرات یکی از پایه ها مهم و تاثیرگذار در رشد صنعت خودرو است. به‌نظرم به‌همین انگیزه برای دستیابی به چنین زمینه‌ای در قراردادهای جدید، بند الزام‌آوری در این زمینه گنجانده شده است.

پروا به الزام ۳۰درصد صادرات در قراردادهای جدید و اجرایی شدن هنگام گام مهمی برای ورود به بازارهای جهانی و چشم وهمچشمی با خودروسازان برتر است. هرچند برای افزایش میزان صادرات خودروهای درونی لازم است بر شناسایی بازارهای هدف تمرکز بیشتری شود و پروا به سلیقه مصرف‌کنندگان در نخستینگی تکاپو خودروسازان پیمان گیرد.

زیرا همچنان برخی خودروهای بی‌کیفیت درونی در چرخه فرآوری هستند و اقدام به برونرفت این خودروها از چرخه فرآوری خودروسازان یک بایستگی حیاتی است.

در این راه دولت و سنا به‌سرنویس قطب قانون‌گذار و نیرومند مدیریتی در خودروسازی باید زمینه‌های برونرفت این خودروها را از چرخه فرآوری فراهم کرده و خودروسازان را ملزم به ورود فناوری‌های نوین فرآوری، تزریق سرمایه و آموزش نیروهای انسانی کنند.

برونرفت خودروهای بی‌کیفیت از چرخه فرآوری یک اقدام درست و هوشمندانه است، چراکه این خودروها توان چشم وهمچشمی در بازارهای جهانی را ندارند و عرضه آنها نشان‌دهنده ناتوانی در صنعت خودروی ایران است.

جعفر خیرخواهان

جعفر خیرخواهان

به‌نظر شما گسترش صنعت خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

گسترش این صنعت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از همکاری با خودروسازان برتر بیگانه، برپایی قراردادهای جوینت‌ونچر و انتقال IT به تو یا درون کشور تا فرآوری و طراحی به‌روز محصولات و به‌روز نگه‌ داشتن خودروسازی‌ها با صرف بودجه در فرمایش پژوهش‌و‌گسترش.

در کنار این مباحث باید رویکرد خودروسازان و دولت به‌سمت خصوصی‌سازی راستین باشد. باید دو راهبرد برای صنعت خودرو هستی داشته باشد، نخست آنکه بخش خصوصی پرکار شود و شرکت‌های خصولتی به‌چهره کامل بدست بخش خصوصی مدیریت شوند.

به‌گونه‌ای که مدیریت خودروسازان را بخش خصوصی در دست بگیرد و تعیین‌کننده باشد. دومین باره همان بحث رقابتی شدن و بهره‌وری در این صنعت است.

رقابتی شدن یکی از اصول بنیادین برای گسترش در صنعت خودرو است. تا وقتی‌ میان خودروسازان چشم وهمچشمی راستین هستی نداشته باشد، آنها دلیلی‌بر گسترش کمی و کیفی محصولات خود نمی‌بینند و خودروهایی که در کشور فرآوری می‌شوند، مدت‌هاست در کشورهای سازنده از خط فرآوری بیرون شده‌اند.

گسترش صنعت مهم خودرو به‌عوامل گوناگون و متعددی بستگی دارد. سیاست‌گذاری‌های درست، هدف راه مشخص، مدیران با راهکار و زیرساخت‌های پسندیده از دیگر عوامل تعیین‌کننده برای گسترش این صنعت هستند که نمایندگان سنا و کارشناسان خودرو بر هنگام پافشاری دارند.

 

برای رسیدن به این اهداف چه پیشنهادی دارید؟

تفکر حاکم درصنعت خودروی کشور باید فرآوری به اضافه فناوری باشد. بایسته است دولت جدید در گستره سیاست‌گذاری و بومی‌سازی فناوری و ارتقای توانمندی‌های صنعت خودرو سیاست منسجمی را گردآوری کند.

در‌صورتی‌که در گستره سیاست‌های کلان بازرگانی، صنعتی، پولی و پژوهش‌و‌گسترش، سیاست منسجمی در کشور گردآوری و دنبال شود، بی‌شک می‌توان به شرایط خوبی در گسترش صنعت خودرو در کشور دست یافت.

این نکته را نیز باید اضافه کرد برای گسترش صنعت خودرو، وزارت صنعت و معدن در دولت دوازدهم باید تلاش کند در صنعت خودرو، فناوری‌های کلیدی و بنیادین را که به‌نوعی در برپایی برتری رقابتی در این صنعت کارساز هستند، بومی‌سازی شوند تا توانمندی‌ها در گستره خودروسازی ایران گسترش یابد که در این زمینه همکاری‌های مشترک خودروسازان با شرکت‌های بیگانه سودمند خواهد بود.

بی‌گمان نگاهی که یکسوی هنگام توانمندی‌های درونی و سوی دیگرش تجربه کشورهای کامیاب جهانی در صنعت خودرو باشد، خودروسازی ایران را به سمت گسترش و پیشرفت هدایت خواهد کرد.

 

یکی از مباحثی که سال‌ها مهمان سخنان و نوشته‌های کارشناسان بوده، بحث رقابتی کردن این صنعت است. به‌نظر می‌رسد دولت دوازدهم می خواهد در این گذرگاه گام بردارد. شما پژوهش ها بسیاری در این زمینه به‌خصوص درباره کشورهای نوظهور داشته‌اید. به‌نظر شما دولت باید چه کاری برای رقابتی شدن این صنعت انجام بدهد؟

به نظرم خط‌مشی و برنامه‌های دولت یازدهم جهت رشد صنعت خودرو بسیار پسندیده بود ولی در دولت دوازدهم باید علاوه‌بر سیاست‌گذاری‌های کنونی، رفع موانع حقوقی پس از برجام نیز در چهارچوب برنامه‌های دولت قرارگیرد.

درصورتی‌که موانع حقوقی اجرای برجام رفع شوند، چشم وهمچشمی‌پذیری در کلیه صنایع به‌طور عام و در خودروسازی به‌طور ویژه چهره خواهد گرفت. با فراهم‌سازی زیرساخت‌های گسترش در خودروسازی و ورود به بازارهای رقابتی از راه رفع موانع فرآوری و به‌کارگیری دانش و فناوری‌های نوین و به کارگیری مواد اولیه باکیفیت، سرمایه‌گذاری‌های کلان در این صنعت امکان‌پذیر می‌شود.

همچنین فراهم‌سازی زمینه‌های دسترسی به بازارهای هدف صنعت خودرو در برپایی تعامل سازنده با طرف‌های بیگانه تاثیرگذار است. در‌صورتی‌که دولت برنامه‌های خود را برای صنعت خودرو بر محورهای یادشده گردآوری کند، بی گمان در آینده نزدیک گواه کاهش بها پایانی خودروهای تولیدی و ارتقای سطح کیفی محصولات درونی خواهیم بود و پس از هنگام می‌توانیم تعاملات سازنده‌ای با طرف‌های بیگانه داشته باشیم.

البته باتوجه به نیاز به نقدینگی در این صنعت، کارآمدی و اثربخشی بیشتر دولت، نیازمند افرایش کارآمدی سامانه بانکی است تا زمینه‌های رشد و گسترش در گستره فرآوری فراهم شود، بنابراین تحقق این فرمایش در گرو تکاپو پویای وزارت صنعت، معدن و بازرگانی با اهداف راهبردی برای گسترش است .

 

پیشرفت خودروسازی درونی را در سال‌های تازه را چگونه می‌بینید؟

با سنجش چگونگی این صنعت در ۴ساله تازه با دوره‌های پیش‌از هنگام، به نظر می‌رسد در دولت یازدهم اقدامات بسیار خوبی جهت رشد خودروسازی انجام شده است و گواه پیشرفت‌های چشمگیری در همکاری و امضای پیمان نامه با طرف‌های بیگانه و کمپانی‌های خودروسازی جهانی بودیم و امیدوارم در دولت دوازدهم نیز این رویه پیوستگی پیدا کند.

خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت خودروسازی فراهم و تجربه بسیاری در این زمینه از صنعت کسب شده است، بنابراین الزامی برای تغییر سیاست‌گذاری‌های فرآوری خودرو در دولت دوازدهم هستی ندارد و خودروسازان باید به همکاری بیشتری با طرف‌های بیگانه بپردازند.

زیرا برپایی تعامل و همکاری با خودروسازان بزرگ جهانی می‌تواند صنعت خودروی ایران را از حالت مونتاژکاری بیرون کند. با این کنش گام موثری در پیشرفت این صنعت برداشته خواهد شد. تا پیش از انقلاب تغییر چندانی در رویه فرآوری خودرو برپایی نشده بود و تکاپو خودروسازان به روند مونتاژکاری منتهی می‌شد.

این روند بنا‌بر دلایلی تا سال‌های تازه نیز پیوستگی داشت. ولی آنچه مسئولان و فعالان این پهنه به هنگام رسیده‌اند، این است که ورود صنعت خودروی ایران به بازارهای جهانی از راه برقراری جوینت‌ونچرهای جدید، انتقال دانش فرآوری و ورود ماشین‌آلات و ساز و برگ پیشرفته امکان‌پذیر است بنابراین برای دستیابی به این مهم باید اقدام به جذب سرمایه‌گذاران بیگانه کرد و از دانش فرآوری آنها بهره‌مند شد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام