سایت جامع خودرو در ایران


» راهبرد چینی‌‌ها برای فروش خودرو در ایران چیست؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶


بررسی چرایی حضور همیشگی شرقی‌ها در بازار خودروی کشور

به گزارش آگاهی ها خودرو ، بازار خودروی کشورمان در سال‌های بازپسین به تازگی محلی برای حضور برند‌های گوناگون آسیایی و اروپایی بوده است. حضور خودروسازان از ژاپنی، کره‌ای و چینی تا خودروسازانی از فرانسه، بازار خودروی ایران را دارای تنوع بسیار در مدل، طراحی، بها و کلاس خودرویی کرده است.

ولی در این میان حضور خودروسازان چینی در کشور ما و فروش خوبی که در سال‌های بازپسین به تازگی داشته‌اند، این سوال را مطرح می‌کند که چرا با هستی انتقادات مردم از خودروهای چینی، این خودروها همچنان با فروش بالایی در کشورمان همراه هستند؟

چینی‌ها برای کامیابی در بازار ما چه راهبرد در پیش گرفته‌اند که با هستی رفع تحریم‌های خودرویی و سرازیر شدن خودروسازان مطرح‌تر نسبت به چینی‌ها، از اروپا تا آسیا، نه تنها فروش آ‌ن‌ها کمتر نشده بلکه پیشباز از برخی مدل‌های خودروسازان چینی روبه افزایش است؟

چینی‌ها به‌خوبی از بحث تحریم‌ها در کشور ما کاربرد کردند و به‌راحتی بخشی از بازار ایران را در گزین کردن گرفتند

چینی‌ها به‌خوبی از بحث تحریم‌ها در کشور ما کاربرد کردند و به‌راحتی بخشی از بازار ایران را در گزین کردن گرفتند

چینی‌ها به خوبی از ناتوانی در طراحی و حتی کیفیت خودروهای ساخت تو یا درون کاربرد‌ کردند و در سال‌های بازپسین به تازگی برندهای گوناگون خود را به‌خوبی در بازار کشورمان جا انداختند.

خودروهای چینی به‌رغم این‌که ظاهری پسندیده و قیمتی ارزان دارند، از سطح کیفی و ایمنی بالایی برخوردار نیستند. در حال آماده خودروهای تولیدشده در چین به ۳ دسته بخش می‌شوند؛ « خودروهایی با طراحی چین »، « خودروهایی که از مدل‌های بیگانه الگوبرداری شده‌اند » و « خودروهایی که طراحی بیگانه دارند ».

گروه نخست؛ یعنی خودروهایی که در چین طراحی می‌شوند، اصولا رتبه موردقبولی در نما و همچنین کیفیت به‌دست نمی‌آورند و این در حالی است که بدنه هنگام‌ها نیز بدون هیچ احساسی طراحی می‌شود.همچنین خودروهای این گروه از نظر IT لاغر هستند.

دسته دوم که از روی خودروهای بیگانه کپی می‌شوند، هر چند که از ظاهری ملوس برخوردارند ولی مانند گروه نخست درزمینه کیفیت حرفی برای گفتن ندارند.

چینی‌ها تنها در گروه سوم یعنی خودروهایی که طراحی بیگانه دارند، می‌توانند برای خود اعتبار کسب کنند. خودروهای چینی با بیشترین کیفیت که در ایران فرآوری می‌شوند، در زمینه طراحی بدنه و موتور سیکلت، چینی محسوب نمی‌شوند.

به راستی چین طراحی این خودروها را کپی هم نکرده و هیچ خلاقیتی برای طراحی هنگام‌ها به‌کار نگرفته است، بلکه برای طراحی این خودروها به شرکت‌های بزرگ پرکار در زمینه طراحی خودرو سفارش می‌دهد و برای طراحی و ساخت موتور سیکلت، گیربکس و دیگر اجزای اصلی، به شرکای بیگانه خود درخواست می‌دهد.

با هستی پیشرفت خارق‌العاده صنعت خودرو در سال‌های بازپسین به تازگی، همچنان فاصله بسیاری میان خودروسازی چین و سطح جهانی این صنعت هستی دارد.

این صنعت باید به‌منظور گسترش محصولات جدید و فرآوری قطعات یدکی تقویت شود. صنعت خودرو در باتلاق پراکندگی، بی‌نظمی و بی‌قدرتی به دام افتاده است و وابستگی بسیاری به برندهای بیگانه دارد.

یکی از دلایلی که مایه شده است چینی‌ها در سطح گیتی زبانزد شوند، بحث فرصت‌طلبی هنگام‌هاست. چینی‌ها به‌خوبی از بحث تحریم‌ها در کشور ما کاربرد کردند و به‌راحتی بخشی از بازار ایران را در گزین کردن گرفتند. هنگام‌ها با برپایی تنوع در محصولات خود، توانستند به‌خوبی در سگمنت‌ها و کلاس‌های گوناگون خودرویی، جای خالی خودروسازان درونی و حتی واردکنندگان خودرو را پر کنند.

در حال آماده هرچند خودروسازان درونی باجدیت به گسترش و تنوع فرآورده روی آورده‌اند و در چشم وهمچشمی با خودروسازان چینی پهنه را بر هنگام‌ها تنگ کرده‌اند، ولی بازهم فروش خودروهای چین در ایران رونق بسیاری دارد.

یکی دیگر از انگیزه ها مطرح در بحث فروش پسندیده خودروسازان چینی، ارائه تسهیلات آسان برای مشتریان درونی است. در فروش برخی از خودروها دیده می‌شود که پیش‌پرداخت اندک و اقساط بلند‌مدت در نظر گرفته شده که همین، عاملی بر پرفروش بودن خودروهای این کشور پهناور آسیایی در ایران است.

گفته‌ می‌شد با ورود خودروسازان مطرح بیگانه به کشورمان پس از لغو تحریم‌ها، شرایط برای خودروسازان چینی و عرضه محصولاتشان، سخت خواهد شد ولی به نظر نمی‌رسد این خودروسازان حتی با این شرایط هم پاپس بکشند و از ایران بیرون شوند. چینی‌ها نشان داده‌اند کارشان را به‌طور کامل بلد هستند و در این زمینه دارای نرمش بوده و شرایط را به سود خود تغییر می‌دهند.

در سال‌های بازپسین به تازگی کشور ما به‌سرنویس بزرگ‌ترین واردکننده خودرو از چین شناخته شده است. در سال‌۲۰۱۴ بیش‌از ۸۷‌درصد همه صادرات خودروی چین، به کشورهای درحال گسترش آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین بوده است. در این سال بهره ایران با افزایش ۱۱۳درصدی نسبت به سال‌۲۰۱۳ همراه بوده و پس از کنار گذاشتن الجزایر، مقام نخست واردات از چین در گزین کردن ما پیمان دارد.

چینی‌های فرصت‌شناس به‌خوبی بازار خودروی کشورمان را تحلیل کرده‌اند. بخش بزرگی از طبقه میانه ایران خواهان خرید خودروهای بیگانه باکیفیت است، ولی توانایی خرید هنگام‌را ندارد. بهترین گزینه برای این بخش، خرید خودرویی چینی با بها پسندیده است. چینی‌ها همواره در بها‌گذاری خودروهایشان دقت داشته‌اند و توانسته‌اند خوشنودی این بخش از جامعه را به‌دست آورند.

نکته دیگر بحث انتقال فناوری و همچنین اعمال دوباره تحریم‌های جهانی است که مسئولین را برآن داشته موقعیت خودروسازان چینی در کشورمان را حفظ کنند. در دوره تحریم‌ها، چینی‌ها کشور را ترک نکردند و همین مایه شد تا اعتماد مسئولین ما را به خود جلب کنند.

راهبرد دیگر چینی‌ها برای حضور همیشگی در ایران، به بحث همکاری با خودروسازان بزرگ ختم می‌شود. هنگام‌ها به دور از هیاهوی خودروسازان غربی و به‌راحتی، اقدام به سرمایه‌گذاری و فرآوری مشترک با خودروسازان درونی می‌کنند و همین عاملی برای گیرا شدن چینی‌ها و انجام همکاری مشترک با هنگام‌ها شده است.

این‌ها به راستی عواملی هستند که مایه شده‌اند جای پای خودروسازان چینی در کشورمان استوار شود و با‌هستی باز بودن درهای صنعت خودروی کشورمان به روی خودروسازان برتر جهانی، همچنان چینی‌ها در ایران حضور داشته باشند.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام