سایت جامع خودرو در ایران


» با فروش خودرو به بها حاشیه بازار تقاضای دروغین مهار می‌شود ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶


گفت‌و‌گو با دبیر انجمن خودروسازان درخصوص تشکیل کمیته بررسی حاشیه بها بازار

به گزارش تازه ها خودرو ، بها‌گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان و بها‌گذاری خودروهای بالاتر از این بها، چندسالی است که در صنعت خودروی کشور هستی دارد و میان خودروسازان، شورای چشم وهمچشمی و خریداران این چالش به‌چشم می‌خورد.

افزایش بها برخی خودروهای بالای ۴۵ میلیون‌تومان و به هستی آمدن حاشیه بها ۵ تا ۷میلیون‌تومانی برای برخی خودروها، مسئولان را برآن داشت تا با ارائه طرح‌های گوناگون، نسبت‌به مهار این ناسازگاری بها بازار و کارخانه اقدام کنند.

رئیس سازمان پشتیبانی از مصرف‌کنندگان معتقد است باید کمیته‌ای به ‌منظور بررسی حاشیه بها بازار تشکیل شود. در همین زمینه با ستوده تر‌نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به گفت‌و‌گو پرداختیم.

ستوده تر‌نعمت‌بخش ، دبیر انجمن خودروسازان

ستوده تر‌نعمت‌بخش ، دبیر انجمن خودروسازان

وی معتقد است با تشکیل این کمیته و فروش خودرو با بها حاشیه بازار بدست کارخانه، بحث دلالی و آنچه او تقاضای دروغین می‌خواند، رفع خواهد شد.

پیمان است کمیته‌ای به‌منظور بررسی حاشیه بها بازار و افزایش بها خودروهای بالاتر از ۴۵میلیون‌تومان برپایی شود. تحلیل و نظر شما در این باره چیست؟

در گذشته و در سال‌های ۷۱ و ۷۳ مصوباتی از سوی شورای اقتصاد داشتیم مبنی‌بر اینکه خودروها باید در حاشیه بازار به فروش برسند. در مصوبه سال ۷۱ سازمان پشتیبانی، مسئول کمیته‌خودرویی بود که در هنگام سال تشکیل شد.

در کمیته خودرو سازمان پشتیبانی از مصرف‌کنندگان، نماینده وزارت بازرگانی و مدیرعامل شرکت‌های خودرویی و انجمن خودروسازان و همچنین مدیرکل خودرو و نیرو محرکه عضویت داشتند.

در‌واقع کار این کمیته این بود در مواقع گوناگون تشکیل نشست می‌داد و بها خودرو را در حاشیه بازار تعیین می‌کرد. یعنی کمیته خودرو به کارخانه می‌گفت بر پای بست این بها خودرو را به فروش برسان.

یعنی بها خودرو بدست این کمیته تعیین می‌شد؟

بله. به‌سرنویس اگزمپل برای مقال وقتی ایران‌خودرو، خودرویی را پیش‌فروش می‌کرد، ۶ ماه پس نشست‌ای در این کمیته برگزار می‌شد، بها حاشیه بازار را به‌دست می‌آوردند و به شرکت ایران‌خودرو که می‌خواست فراخوانه‌ صادر کند، اعلام می‌شد با این بها خودروها را تحویل دهید و به‌فروش برسانید.

با این روش، پسین سال حساب شرکت‌ها رسیدگی می‌شد و بر‌پای بست ساختاره سازمان پشتیبانی تا ۱۵درصد از سود از آن شرکت‌های خودروسازی بود و مابقی به دولت و سازمان پشتیبانی پرداخت می‌شد.

اجرای این روش چه تاثیری بر بازار خودروها می‌گذاشت؟
با اجرای این روش در هنگام سال‌ها، خودروها کمینه افزایش بها را داشتند. یعنی با این روش دلال‌کاری انجام نمی‌شد، زیرا وقتی خودرو پیش‌فروش می‌شد، کسی برای کسب سود و اینکه از این دست بگیرد و به‌هنگام دست بدهد، خودرو را خریداری نمی‌کرد.

چون خریداران می‌دانستند وقتی نوبت تحویلشان باشد، بها بازار از هنگام‌ها دریافت می‌شود. بر‌پای بست گفتگو‌های رئیس سازمان پشتیبانی از مصرف‌کنندگان پیمان است همین روش برای خودروهای بالای ۴۵ میلیون‌تومان اعمال شود.

آنچه رئیس سازمان پشتیبانی باتوجه به حرف‌و‌حدیث‌های بسیاری‌که در‌خصوص خودروهای بالای ۴۵میلیون‌تومان هستی دارد، گفت، این بود که دوباره این کمیته راه‌اندازی شود و خودروسازان در حاشیه بازار، خودرو را به فروش برسانند و اگر هزینه‌ای مازاد‌‌بر مبلغ اولیه کسب کردند، به حساب دولت واریز کنند.

یعنی با اجرای این طرح و راه‌اندازی این کمیته بحث دلالی مهار می‌شود؟

بله، بحث دلالی مهار خواهد شد. اصولا از نظر اقتصادی بها هر کالایی را عرضه و درخواست تعیین می‌کند. در زمینه عرضه، خودروسازان چیزی کم نگذاشته‌اند و سال گذشته افزایش ۴۰‌درصدی را در بحث فرآوری خودرو داشتیم.

امسال هم ۲۰درصد افزایش فرآوری داشته‌ایم. پس عرضه افزایش پیدا کرده و خودروسازان میزان عرضه را کم نکرده‌اند که بها خودرو بالا برود. تنها راهی که برای ترازمندی بازار هستی دارد همین بحث فروش خودرو با بها حاشیه بازار است.

وقتی خودروهایی مانند ساندرو و ۲۰۰۸ به فروش می‌رسند، از آنجایی‌که پول سرگردان بسیاری نزد مردم هستی دارد و سود سپرده‌‌های بانکی هم کاهش پیدا کرده، مشتری به‌دنبال بازارهایی است که سود بسیاری در هنگام‌جا هستی داشته باشد بنابراین دنبال خرید خودرو می‌رود. به‌سرنویس‌اگزمپل برای مقال وقتی اعلام می‌شود دو روز دیگر سایت برای پیش‌خرید خودرو باز می‌شود، مردم برای خرید اقدام می‌کنند.

در این بخش شدنی است اصلا تخلفی روی ندهد و به هر شماره ملی یک خودرو فروخته شود. حالا اگر به خریدار بگوییم خودرو زمان تحویل با بها حاشیه بازار به شما تحویل خواهد شد، دیگر کسی برای کسب سود اقدام به خریداری نمی‌کند و خریدار راستین دست به خرید خودرو می‌زند.

یعنی اگر مثلا بها کارخانه‌ای ساندرو ۴۷میلیون‌تومان و بها حاشیه بازار هنگام ۵۳میلیون‌تومان است، شرکت عرضه‌کننده اعلام کند زمان تحویل، خودرو را با بها بازار به مشتری می‌دهد.

حالا اگر بها هنگام در زمان تحویل ۵۲ یا ۵۳ میلیون‌تومان بود، به همان بها عرضه و فروخته خواهد شد. اگر کارخانه اعلام کند خودرو با بها حاشیه بازار فروخته می‌شود، چیزی که من نام هنگام را تقاضای دروغین گذاشته‌ام، کنار می‌رود و خریدار راستین خودرو را خریداری می‌کند. درنتیجه وقتی درخواست کم شود، بها ناخودآگاه ترازمند خواهد شد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام