سایت جامع خودرو در ایران


» بازبینی یک شرکت فرامرزی بر روند معاینه‌فنی ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶


به گزارش تازه ها خودرو ، طرح LEZ وارد دومین سال اجرایی خود می‌شود ولی هوای تهران سالانه جان ۵هزار تن را می‌گیرد و هرسال برابر بودجه شهرداری تهران و برابر ۲درصد GDP کشور (فرآوری ناخالص درونی کشورها) هزینه مرگ‌ومیر ناشی‌از آلودگی هوا پرداخت می‌شود. این درحالی است که اگر روی تمام خودروهای تهران معاینه‌فنی سختگیرانه انجام شود آلودگی هوا میان ۱۰ تا ۱۲‌درصد کاهش پیدا می‌کند.

مراکز معاینه فنی

مراکز معاینه فنی

بازبینی عالی‌بر مراکز معاینه‌فنی

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی شهر تهران در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در‌خصوص میزان سخت‌گیری در اجرای معاینه‌ فنی در تهران گفت: «سطح معاینه‌فنی تهران با سطح معاینه‌فنی رویهمرفته کشور متفاوت است و میزان مردودی‌ها و بازبینی عالیه بر خودروها چند‌درصد بالاتر از میزان رایج کشور است، چراکه در تهران آزمایش‌ها با دقت بیشتری انجام شده و کسان مختلفی بر آزمایش‌ها و درست انجام شدن آنها بازبینی دارند. بنابراین چنین مواردی مایه می‌شوند میزان مردودی‌ها در تهران بیشتر از دیگر شهرها باشد.»

وی درباره طرح‌های نیاکان مراکز معاینه‌فنی برای افزایش اطمینان از آزمایش‌ها و سخت‌گیرانه‌تر شدن آنها گفت: «در تمام کشورها مراکز معاینه‌فنی که بدست بخش خصوصی احداث می‌شوند، تحت بازبینی یک شرکت تاییدکننده نرم‌های میان‌المللی است. به‌سرنویس اگزمپل برای مقال در کشور ترکیه تمام مراکز معاینه‌فنی بدست شرکت آلمانی توف چک می‌شود و آنها معاینه‌فنی را بررسی می‌کنند. این یکی از برنامه‌های نیاکان ماست که یک شرکت میان‌المللی بر تمام مراکز معاینه‌فنی کشور بازبینی داشته باشد و کنش معاینه‌فنی را راستی آزمایی کند تا متوجه شویم آیا اپراتورهای ما در سراسر کشور معاینه‌فنی را به روش‌های بنیادین اجرا می‌کنند یا خیر؟»

حسینی‌منش در پیوستگی با اشاره به اینکه زمان اجرای این طرح هنوز مشخص نیست، سرنویس کرد: «این موضوعی بود که از پیش با دکتر وحید حسینی، مدیرعامل شرکت مهار کیفیت هوای تهران در باره هنگام گفتگو و برنامه‌ریزی کردیم. در این زمینه کارهای اولیه انجام شده است تا در تهران به چهره پایلوت انجام شود و پس از هنگام در تمام کشور اجرایی شود. این جستار هنوز به‌تصویب پایانی نرسیده است ولی بر‌پای بست گفتگو‌ها مناقصه یا مزایده‌ای برگزار خواهیم کرد و بازبینی عالی بر مراکز معاینه‌فنی به شرکت‌های صاحب شایستگی درونی یا بیگانه که از سوی سازمان ملی استاندارد شناسایی شده‌اند و در مناقصه شرکت کرده‌اند، سپرده خواهد شد.»

 

معاینه‌فنی برای همه

در آیین‌نامه هیات دولت قید شده است کلیه خودروها ناچار به گرفتن معاینه‌ فنی هستند اعم‌از خودروهای همگانی شخصی نظامی و دولتی.

مدیرعامل ستاد‌مرکزی معاینه‌فنی شهر تهران در باره معاینه‌ فنی خودروهای نظامی و دولتی سرنویس کرد: «هیچ تفاوتی میان خودروهای نظامی و خودروهای دولتی و خودروهای عادی هستی ندارد. در مراکز معاینه‌ فنی تهران خودروهای دولتی، معاینه‌ فنی خود را مانند دیگر خودروها دریافت می‌کنند. خودروهای نظامی نیز در مرکز ابوذر که ویژه معانیه‌فنی خودروهای نیروهای مسلح است، آزمایش و بررسی می‌شوند.»

 

اجرای ناقص طرح LEZ

به‌طور میانه روزانه ۶هزار خودرو برای دریافت برگه معاینه‌فنی به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند. مدیرعامل ستاد مرکزی در بخشی‌از گفتگو‌های خود به اجرای فاز نخست طرح LEZ اشاره کرد و روشنگری داد: «ما از طرح LEZ تنها یک شابلون را اجرایی می‌کنیم یعنی این طرح را صرفا در محدوده طرح جفت‌و‌فرد و به‌چهره مکانیزه انجام می‌دهیم. در‌حالی‌که این کار جزو وظایف شهربانی است که معاینه‌فنی را همیشه مهار کند.»

وی افزود: «ما نشست ها مختلفی را با وزارت کشور و دولت درخصوص طرح LEZ برگزار کردیم. بنا به پیشنهادی که شهرداری تهران مطرح کرد، طرح LEZ در دو بخش اجرایی خواهد شد. در فاز نخست این طرح را به نام معانیه‌فنی اجرا می‌کنیم و در فاز دوم آمدوشد خودروهای فرسوده و کاربراتوری را اندک و شرایط را دشوارتر خواهیم کرد، ولی این پیشامد نیفتاده است. بسیاری از مسئولان می‌گویند درآمد بسیاری از کسان وابسته به خودرو است و اگر آمدوشد آنها اندک شود پیشه و درآمد خود را از دست می‌دهند. عدم اجرای کامل برخی از طرح‌ها به خاطر هستی چنین مشکلاتی است که برای حل آنها نیاز به برنامه‌ریزی و همکاری تمام مسئولان است.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام