سایت جامع خودرو در ایران


» بازرگانی پرسود، پای خودروهای بیگانه را به بازار کشور باز کرد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶


گروه خودرو سازی سایپا گواه تحولی بزرگ و بی پیشینه خواهد بود
به راستی گستره خودرو در کشور ما فضایی را برای فعالان برپایی کرده است که آنها برای به‌دست آوردن سودهای چشمگیر امیدوار هستند.
تکاپو شرکت‌های واردکننده خودرو در کشور با هستی محدودیت‌های موجود کاهش نمی‌یابد. با‌این‌حال برنامه‌ریزی‌ها و راهبرد‌های تعیین شده در صنعت خودرو، بیشتر بر صادرات پافشاری دارد.
به گزارش تازه ها خودرو ، کیفیت محصولات تو یا درون به اندازه‌ای است که حتی در جلب خوشنودی مشتری تو یا درون هنگام‌طور‌که چشمداشت می‌رود، کامیاب نیستند. بر این پای بست وهاب عقیقی، کارشناس صنعت خودرو و از مدیران پیشین این گستره در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» بر این جستار پافشاری دارد: «انگیزه تلاش شرکت‌های واردکننده برای حضور در فضای خودروی کشور، پر سود بودن این بخش و پیشباز مشتری از محصولات بیگانه است. ضمن اینکه با هستی دشواری ها زیرساختی در خودروسازی کشور، شرایط برای صادرات گسترده به بازارهای جهانی فراهم نیست.»
انگیزه اضافه شدن بر شمار شرکت‌های پرکار در گستره واردات خودرو در کشور چیست؟
اصلی‌ترین انگیزه پیدایش و حضور شرکت‌های انبوه و تکاپو آنها در گستره خودرو این است که بازرگانی در این بخش پرسود به نظر می‌رسد. به راستی گستره خودرو در کشور ما فضایی را برای فعالان برپایی کرده است که آنها برای به‌دست آوردن سودهای چشمگیر امیدوار هستند. ضمن اینکه بدبختانه شوربختانه این صنعت در سنجش با دیگر کشورها شرایط آشفته‌ای را تجربه می‌کند.
بازار واردات داغ است و هرکدام از فعالان تلاش می‌کنند از این بازار پر رونق و پرسود بی نصیب نمانند و شرکت‌های خودرویی به‌شکلی، چه در قالب نماینده رسمی، یا نمایندگان غیررسمی و حتی در چارچوب تکاپو گری‌مارکت کوشش می‌کنند از کیک بازار خودروی ایران بهره خود را بردارند.
آیا تلاش برای یافتن بهره در بازار، این فعالان را به هدف باره نظر نیز می‌رساند؟
بله. نکته دلنشین این است به نظر می‌رسد چنین بازاری برای مصرف‌کننده نیز گیرا باشد. به‌شکلی که هر خودرویی با هر قیمتی به بازار عرضه می‌شود، درخواست و مشتری برای هنگام هستی دارد و از هنگام پیشباز می‌شود و مصرف‌کننده از دیدن محصولات جدید بیگانه در بازار به وجد می‌آید.تا اندازه ای که فضای خرید برندهای جدید و حتی خودروهای لوکس نیز در کشور بسیار باب شده است. ضمن اینکه باید به این نکته پروا داشته باشیم جستار خودرو چه در ایران چه در هر کشور دیگری، زمینه جذابی به شمار می‌رود.
با هستی شرایطی که به هنگام اشاره شد در صنعت خودرو پافشاری زیادی بر لزوم صادرات فرآورده می‌شود. به‌نظر شما الزامات تحقق این هدف چیست؟
درخصوص بحث صادرات و نگاه دولت به این مساله، بدبختانه شوربختانه به یک جستار مهم پروا نمی‌شود. پیش‌از هر چیز این بایستگی هستی دارد بتوانیم بازار درونی را سامان دهیم.
در چنین شرایطی مشخص نیست این پافشاری در باره صادرات خودرو به چه انگیزه است. در حالی که صنعت خودرو و خودروسازی هنوز به‌‌طور ریشه‌ای با دشواری ها متعددی دست‌و‌پنچه نرم می‌کنند.
هنوز مصرف‌کننده درونی مزه به کارگیری خودروی درونی با کیفیت را نچشیده و خودروهای فرآوری تو یا درون با سطح کیفیت و استانداردهای جهانی حتی به بازار خود کشور عرضه نمی‌شوند. در این چگونگی می‌خواهیم این محصولات را به کدام بازار و چگونه صادر کنیم؟
به‌نظر شما انعقاد قراردادهای جدید خودرویی و حضور شرکت‌های بیگانه در کشور، بر هموار شدن گذرگاه حضور در بازارهای جهانی کارساز است؟
در زمینه قراردادهای خودرویی همچنان با دشواری ها زیادی روبرو هستیم. برای نمونه یک شرکت اروپایی به ایران آمد تا با همکاری نماینده رسمی خود، محصولات خود را به بازار کشور عرضه کند.
بحث این بود که از نخست محصولات سی‌کی‌دی وارد شوند. در حالی که مدت‌ها این جستار مطرح بود این شرکت با خط فرآوری به کشور می‌آید و خط مونتاژ خودرو راه اندازی می‌کند.
همچنین پس از توافق برجام گفتگو از حضور دیگر شرکت‌های اروپایی نیز بود که هیچگاه رخداد نیفتاد و بحث همکاری با این شرکت‌ها در نطفه خفه شد.
بر این پای بست باید گفت بسیاری از قراردادهای خودرویی ما در جزئیات دشواری ها زیادی دارند چراکه شرکت‌های بیگانه از موضع قوت با صنعت خودروی ایران روبرو می‌شوند.
به راستی دشوار ما شکل و جزئیات انعقاد قراردادهای خودرویی است؟
غیر از این دشوار، یکی دیگر از مسائل بزرگ خودروسازی کشور این است که زیرساخت‌های نیرومند و پسندیده در این زمینه هستی ندارد. بدین سان موانعی مانند به‌روز نبودن فناوری فرآوری، دشواری ها موجود در فرآورده پایانی، متناسب نبودن کیفیت خودروها با بها تعیین‌شده برای آنها، ناخشنودی مصرف‌کننده درونی و… نمی‌توان بر بحث صادرات پافشاری کرد.
چه بسا محصولاتی که در سال‌های گذشته به‌خصوص به کشورهای همسایه صادر شده‌اند حتی در هنگام بازارها نتوانستند در چشم وهمچشمی با خودروهای بیگانه دیگر بهره قابل‌توجهی به خود برگزیدن دهند.
در سال‌هایی که صنعت خودرو در کشور پرکار است، بارها شرکت‌هایی راه اندازی شده‌اند که ساخت خودرو را از طراحی پلت‌فرم تا برپایی خط فرآوری و عرضه فرآورده به بازار انجام داده‌اند. مانند کیش‌خودرو که سیناد را عرضه می‌کرد. ولی این شرکت‌ها نه تنها نتوانسته‌اند تیراژ فرآوری مناسبی داشته باشند بلکه زندگی چندانی هم نداشته‌اند و در چشم وهمچشمی باقی نمانده‌اند. انگیزه این مساله چیست؟
یک دشوار مهم در باره این شرکت‌ها، نبود برنامه‌ریزی و نقشه راه پسندیده است. درواقع این شرکت‌ها معمولا از نخست اصول اولیه بازاریابی و فروش، نیاز مشتری، بازه زمانی فرآوری فرآورده و مواردی از این دست را در نظر نمی‌گیرند.
درواقع چنین شرکت‌هایی در یک برهه زمانی به شکلی پررنگ نما می‌شوند و خیلی زود هم حضورشان فراموش می‌شود. به این انگیزه که برنامه‌ریزی‌ها طولانی‌مدت نیست.
همچنین نقطه‌ناتوانی دیگر این است که گونه تفکر در اکثر شرکت‌های خودروساز کشور حتی در شرکت‌های بزرگ هم متمرکز بر فروش است.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام