سایت جامع خودرو در ایران


» پرسشی جدی در برابر تسلا ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶

پرسشی جدی در برابر تسلا

دسته بندی : اخبار عادی ، تسلا ، خودرو تاریخ : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶


به گزارش آگاهی ها خودرو ، کمپانی تسلا بدون پروا به ضررهای مالی بزرگی که به بار آورده و دیرکرد پی‌در‌پی فرآوری مدل ۳ که مایه رنجش پیروان و خریداران شده، روز پنجشنبه با رونمایی از دو کامیون سمای (با صفر تا صد ۵ ثانیه‌ای و گستره‌ مسافتی ۸۰۴ کیلومتر) و یک رودستر جدید (با صفر تا صد ۱٫۹ ثانیه‌ای و بیشینه سرعت بیش از ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت) بار دیگر با مهم‌ترین دارایی‌هایش یعنی آی تی، طراحی و برندینگ خود دست به خودنمایی زد و در صدر آگاهی ها آی تی و خودرویی جهان پیمان گرفت.

رونمایی از دو کامیون سمای  و یک رودستر جدید تسلا

رونمایی از دو کامیون سمای و یک رودستر جدید تسلا

شور و هیجان پیروان و کارکنان تسلا در این مراسم رونمایی ، برای ایلان ماسک بنیادگذار افسانه‌ای تسلا که این روزها سخت در دوزخ فرآوری انبوه گیر افتاده و در عرضه نخستین فرآورده فرآوری انبوه خود با ناکامی روبه‌رو شده، بسیار خوشایند و تا حد زیادی بایسته به نظر می‌رسید.

تاخیرها و گلوگاه‌های فرآوری برای این خودروساز دره‌ سیلیکون چیز جدیدی نیستند، ولی آیا تسلا می‌تواند از دم‌ها دوری کند؟

شاید بهتر باشد تسلا صرفا به کاری که در دم کامیاب است، بچسبد و فرآوری را به دیگران بسپارد. این همان فرمولی است که کمپانی opel از دم بهره گرفته و به کامیابی کلان دست پیدا کرده است؛ طراحی و مهندسی محصولات گیرا و به‌کار گرفتن تولیدکنندگان پیمانی با تجربه برای کار فرآوری و رسیدن به سودآوری میلیارد دلاری (در برابر سودآوری صفر دلاری برای تسلا). ‌

شکی نیست که opel هم در دوره‌هایی با وقفه‌هایی در فرآوری روبرو بوده و کمبود‌هایی را در عرضه محصولاتش تجربه کرده، ولی هیچ‌یک از این‌ها خرده‌ای مایه آسیب رسیدن به برند opel نشده است و در‌حالی‌که مساله فرآوری انبوه آرامش را از ماسک گرفته، می‌توانیم مطمئن باشیم که تیم کوک با خاطری آسوده سر به بالین می‌گذارد.

فرآوری مشارکتی برای یک خودروساز چیز تازه‌ای نیست. به سرنویس نمونه کمپانی اتریشی مگنا استیر پیشینه‌ فرآوری محصولات کمپانی‌های بزرگی مانند ب‌ام‌و و دایملر را بر دوش داشته است.

در سال ۲۰۱۵ نیز دایملر فرآوری مرسدس کلاس R خود در آمریکا را به کمپانی AM جنرال در ایندیانا سپرد تا گنجایش تولیدش را در کارخانه‌ آلاباما افزایش دهد. کارخانه فریمونت خود تسلا هم، زمانی برای فرآوری مشارکتی toyota و جنرال‌موتورز به‌کار می‌رفت؛ دو خودروسازی که تسلا می‌تواند آموزه‌های زیادی درباره فرآوری از آنها بگیرد.

کمی دور به نظر می‌رسد که یک کمپانی دره سیلیکونی همه‌فن حرف نبودن خود را بپذیرد، ولی ماسک این اواخر کاملا به روشنی درباره دشواری‌های غلبه یافتن بر دشواری ها فرآوری انبوه گفتگو کرده است و تلاش کرده تا با درگیر کردن هرچه بیشتر خود به راه‌حل برسد.

او به تازگی پس از انتشار گزارش مالی سه ماهه‌ سوم امسال در جمع سرمایه‌گذاران تسلا گفته بود: «من شخصا ساعت ۲ بامداد روز یکشنبه در خط فرآوری زون ۲ بودم تا دشواری ها مربوط به یکی از روبوت‌های فرآوری را برطرف کنم. من هر آنچه در توان دارم انجام می‌دهم».

شاید کارآفرینانی مانند ماسک از چنین چالش‌هایی پیشباز کنند، ولی سرمایه‌گذاران و مشتریان خواهان چیز دیگری هستند؛ دم‌ها می‌خواهند تسلا در زمان مقرر، کاری را که از دم چشمداشت می‌رود، انجام دهد؛ دم‌هم بدون دیرکرد و بهانه.

دیگر خودروسازان در آرزوهای داشتن چیزی هستند که تسلا از دم برخوردار است؛ ‌برندی که با الهام از گمان‌پردازی و آرمان‌گرایی جریان مرسوم را به چالش می‌کشد. ولی این خودروسازان از چیزی برخوردارند که تسلا امروز بیش از هر چیز به دم بیچارگی دارد و دم تجربه و تخصص در تبدیل ایده‌های بزرگ به محصولات راستین است.

هنوز برای تسلا دیر نیست که برای فرآوری دودمان جدید خودروهایش از خودروسازانی کمک بگیرد که از گنجایش و دانش فرآوری برخوردارند. تقاضای کمک کردن از خودروسازی مانند دایملر برای ساختن خودروهای تسلا- از رودستر گرفته تا سمای- به تسلا دستور خواهد داد تا «برنامه‌های فراگیر‌تر» خود را دنبال کند و هر‌چه تند‌تر ما را به حمل‌و‌نقلی عاری از کربن برساند.

شکی نیست که برای کمک خواستن خیلی زود نیست و هرچه تسلا بخواهد خودش را بیشتر سرگرم شناسایی محصولات جدیدتر و شگفت‌انگیزتر کند، بیشتر چگونگی خود را دچار مخاطره خواهد کرد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام