سایت جامع خودرو در ایران


» بیست نشانه سؤال بزرگ برای صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۸ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶


رویدادها پیش رو در صنعت خودرو‌سازی چقدر می‌توانند بد باشند؟ چقدر پیشامد خوب در چشمداشت ماست؟ و اینکه یک روز، یک داج دیمِن چقدر می‌تواند کم‌نیرو و لاغر به شمار رود؟ در پیوسته برخی از دلنازک‌ترین این کنجکاوی‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱) آیا به راستیً رئیس‌جمهور امریکا می‌خواهد قوانین پیوسته با مصرف سوخت را به چگونگی پیشین بازگرداند؟

استانداردهای مصرف سوخت در سال ۲۰۲۱، پنج سال پیش پایه‌گذاری شد و مقرر گردید که چیزی مانند به یک «رژیم آلمانی» برای خودروها در امریکا اجرا شود. بر این بنیاد، مدل‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ در معرض خطر پیمان گرفتند. نزدیک یک سال پس و در پسینیان ماه‌های ریاست جمهوری اوباما، سازمان نگهداری پیرامون زیست امریکا تصمیم پایانی را در این رابطه گرفت. امّا در ماه مارس امسال میلادی، ترامپ که تازه به ریاست جمهوری امریکا رسیده بود، به EPA فرمان داد تا در باره آیین نامه و هدف‌گذاری ۴٫۳ لیتر برای هر کیلومتر در سال ۲۰۲۵، تجدیدنظر کند. علی‌رغم اطلاعیه EPA در ماه ژانویه مبنی بر همیشگی‌شدن قوانین کنونی، باید گفت که این سازمان، در همان سان توانا است که قوانین را به شکل پیشین بازگرداند. آنهایی که مخالف بازگرداندن قوانین هستند، به گزارش ۱۲۱۷ صفحه‌ای سازمان نگهداری پیرامون زیست امریکا اشاره می‌کنند که در جولای ۲۰۱۶ منتشر شده است؛ گزارشی که در دم به این جستار اشاره شده که خودروسازان هیچ مشکلی در برآورده کردن این استانداردها نخواهند داشت. امّا EPA می‌تواند به‌راحتی یک دستک با صفحات بیشتر نیز در این زمینه منتشر کند که شرایط را به گونه‌ای دیگر بیان کند. نسخه پایانی این قانون با مشخصات فدرال و اصلاحات پیمان است که در پاییز ۲۰۱۸ منتشر شود.


البته امریکایی‌ها و به‌ویژه اهالی کالیفرنیا در حال آماده به گونه‌ای زندگی می‌کنند که با این قوانین، دشوار چندانی نداشته باشند. از زمان تصویب قانون «هوای پاک» در سال ۱۹۷۰، فرمانروایی کالیفرنیا استانداردهای سختگیرانه‌تری برای وسایل نقلیه نسبت به EPA اجرا کرده است. این قوانین که بدست هیئت منابع جوّی کالیفرنیا به اجرا درآمده بود، در ۱۳ فرمانروایی دیگر نیز باره پیشباز پیمان گرفت. هیچ مدیریتی تاکنون اقدام به ساده‌سازی استانداردهای آلودگی سفت‌وسخت کالیفرنیا نکرده است. خودروسازان نیز که نمی‌خواهند از بزرگترین بازار خودرو در کشور امریکا دور شوند، یارا به چالش کشیدن این استانداردها را ندارند. از زمان اعلام رأی دادگاه عالی امریکا مبنی بر دی‌اکسید کربن به سرنویس یک آلودگی مضر برای سلامتی انسان‌ها، EPA همواره، به هر دلیلی، به دنبال سخت‌گیری بر روی لوله‌های اگزوز خودروها بوده است.

۲) کدام راهبرد الکتریکی‌سازی برنده می‌شود؟
Audi R8 e-tron concept
مطابق دم چیزی که دست‌اندرکاران گاهنامه Car and Driver حساب کرده‌اند، شمار ۸۱ مدل گوناگون با گونه ها متفاوت از الکتریکی‌سازی در بازار سال ۲۰۱۸ هستی خواهند داشت. تعجبی ندارد که هیبرید‌های عادی، از رایج‌ترین آنها خواهند بود. امّا در همان سان، پلاگین‌ها، به‌خصوص آنهایی که در برندهای لوکس عرضه می‌شوند، خود را به هیبریدی‌ها نزدیک می‌کنند؛ چرا که می‌خواهند نظر سهام‌داران را به خود جلب کرده و از اهمیت پیشرانه‌های برآفروختن درونی کم کنند.

۳) در هر چهره، خودروها چقدر در گرمایش جهانی نقش دارند؟

برای در کمر بستن داشتن یک پیمانه بهتر، تمام گازهای گلخانه‌ای به چهره برابر دی‌اکسید کربن یا CO2e بیان می‌شوند. در سال ۲۰۱۵، ایالات متحده به اندازه ۶۴۵۹ میلیون تُن CO2e فرآوری کرده است.

۴) اوج سوپرماشین‌ها چگونه خواهد بود؟

سوپرماشین‌ها شاید هنوز بخش بسیار کوچکی از بازرگانی خودرو در سطح جهان را تشکیل دهند، امّا این سگمنت رشد زیادی را تجربه می‌کند و هم‌اکنون گزینه‌های موجود در بازار، چیزی بیشتر از اسب‌های سرکش زرد یا قرمز ایتالیایی هستند. بازیگران جدیدی روانه بازار شده‌اند که شفاف‌ترین آنها مک‌لارن است. همچنین شمار مدل‌ها و مجموع فروش کلی این دسته از خودروها گسترش یافته است. اگر سقفی برای پرداخت «سوپر میلیادرها» برای خودرو‌شان هستی داشته باشد، باید گفت که خودروسازان هنوز به این سقف نرسیده‌اند؛ جایی که هر دو مدل آستون‌مارتین والکری و مدل الهام‌گرفته از ساختاره یک، مرسدس-‌اِی‌ام‌جی پروجکت وان علی‌رغم بها ۲٫۵ میلیون دلاری‌شان، بی درنگ پس از اعلام رسمی، به چهره کامل به فروش رسیده‌اند. در همین حال، همه چیز برای رشد بیشتر فراهم است. آستون‌مارتین برای ارائه یک مدل ارزان‌تر و موتور سیکلت میان یا میانی آماده می‌شود و تصمیم chevrolet نیز مبنی بر ساخت نسخه بعدی کوروت به چهره موتور سیکلت میان یا میانی، می‌تواند ترازمندی بیشتری را در این قسمت از بازار برپایی کند.

۵) چه چیزی جلوی تصویب قوانین پیوسته با تلفن همراه را در خودرو خواهد گرفت؟

مسئولان سازمان ایمنی شدامد بزرگراه‌های امریکا تمام تلاششان را انجام می‌دهند، امّا باید گفت که این سازمان در دوره‌ای بنا نهاده شده که به چهره چرخشی شماره‌گیری تلفن‌ها انجام می‌شد و هیچ‌گونه مقرراتی برای ابزارهای دستی هستی نداشت. همچنین هیچ گونه قانون فدرال یا آیین نامه سازمانی برای شیوه طراحی رابط کاربردی یا عملکرد یک وسیله الکترونیکی ارائه نشده بود؛ اینکه چه وسیله‌ای قابل کاربرد در یک وسیله نقلیه است. امّا این دشوار نمی تواند به چهره خودکار حل شود. جلوگیری از از حواس‌پرتی رانندگان بدست گوشی‌های هوشمندشان، یا به معنای ممنوعیت کامل به کارگیری موبایل در خودرو یا مشخص کردن گوشی راننده و زورکردن به پیمان دادن دم در حالت سکوت است؛ راه‌حلی که کاملاً غیرعملی به نظر می‌رسد.

با این هستی، در نوامبر امسال میلادی، NHTSA همانند آنچه در سال ۲۰۱۳ برای صنعت سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی منتشر کرده بود، راهنمایی را نیز برای صنعت وسایل الکترونیکی نمایش داد. سیستم‌عامل‌های اندرید اتو و opel کارپلی، بیشتر درخواست‌های سازمان را برآورده کردند؛ از آنگونه محدودیت پیام‌نگاری، گرافیک‌ها و ویدیوها، ساده‌سازی لیست‌ها و فراهم‌کردن زمینه مهار گوشی از راه سیستم خودرو برای کاهش نیاز راننده به مراجعه به تلفنش. NHTSA می‌خواهد که تلفن‌ها، و همین‌طور ابزارهای افترمارکت که بر روی سر پیمان می‌گیرند و دستگاه‌های GPS  بر بنیاد دنده و سرعتی که خودرو با دم جنبش می‌کنند، برخی عملکردهای خود را از دسترس بیرون نمایند. همچنین این سازمان درخواست نوعی از فناوری را دارد که بتواند با درجه اطمینان و راحتیِ پسندیده، تلفن همراه راننده را از دستگاه‌های دیگر سرنشینان تشخیص دهد. NHTSA پس از شناسایی تازه ترین نسخه سیستم عامل opel، به موفقیتی قابل‌پروا دست می‌یابد؛ جایی که در حالت «در حال رانندگی مزاحم نشوید»، تمام آگاهی‌رسانی‌های ورودی لغو می‌شوند. البته این عملکرد، مستلزم پرکار‌کردن دم از سوی کاربر خواهد بود.

ضمن اینکه راهنمای NHTSA به چهره داوطلبانه است؛ به این معنا که حرف اصلی را در این زمینه، مسئولان ایالتی در امریکا خواهند زد. ۴۷ فرمانروایی از فرمانروایی‌های امریکا تاکنون پیام‌نگاری را در هنگام رانندگی بازداشته کرده‌اند و این در حالی است که ۱۴ فرمانروایی دیگر جلوی به کارگیری هر گونه دستگاه دستی را می‌گیرند. امّا با این هستی، مطابق اطلاعات NHTSA، شمار تصادفات با منشأ حواس‌پرتی از تلفن‌های هوشمند و البته بدون صدمات جانی، در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ (یعنی در زمانی که بسیاری از قوانین به تصویب درآمده) به میزان ۴۱ درصد رشد داشته است.

۶) آیا خرید یک خودرو به اندازه ارتقای یک گوشی تلفن همراه، ساده خواهد شد؟

شمار اندکی از خودروسازان به این جستار امیدوارند. در کالیفرنیا، hyundai مدل یونیک الکتریک را همانند یک موبایل به فروش می‌رساند. امکان گزینش سه هزینه ماهیانه با همه ساز و برگ و آپشن‌ها هستی دارد. در حالی که این معامله عملاً یک طرح لیزینگ محسوب می‌شود، هیچ هزینه اضافه‌ای به چهره سود بانکی یا خدمات نمایندگی به رقمی که کمپانی سازنده اعلام کرده، اضافه نمی‌گردد. toyota نیز یک سال است که برنامه «بها مقطوع» خود به نام «لکسس پلاس» در ۱۱ نمایندگی از نمایندگی‌های ۲۳۸ گانه خود در سراسر کشور ایالات متحده را آغاز کرده است. برخی کارشناسان مدل جدید خرید و فروش را با دودمان‌های جدید تطبیق می‌دهند؛ کسانی که دلبستگی‌ای به چانه‌زنی ندارند. البته نباید چشمداشت دگرگونی ها تند در این زمینه را داشت و اگر کسی به این زودی‌ها می‌خواهد اتومبیلی تهیه کند، می‌بایست چیرگی‌های چانه‌زنی خود را بالا ببرد.

۶) آیا سیستم برق ۱۲ ولتی از دنیای خودرو کنار خواهد رفت؟

اتکای خودروسازان بر روی سخت‌افزارهای پرمصرفی چون کمپرسورهای الکتریکی، مایه می‌شود که باتری‌های ۱۲ ولتی به‌زودی زندگی خود را از دست بدهند. راج راج‌کومار (Raj Rajkumar)، پرفسور مهندسی برق و رایانه در دانشگاه کارنِگی مِلون پنسیلوانیا اعتقاد دارد که خودروها احتمالاً در یک فاز انتقالی، همانند بنتلی بنتِیگا، از یک زیرسیستم ۴۸ ولتی در کنار سیستم ۱۲ ولتی کاربرد خواهند کرد. امّا وقتی این انتقال به چهره کامل چهره بگیرد، سیم‌کشی‌های سیستم ۴۸ ولتی سبک‌تر و نازک‌تر از نمونه ۱۲ ولتی خواهد بود.

۸) آیا نمایشگرهای لمسی به راستیً یک گام به جلو محسوب می‌شوند؟

طراحان خودرو از تاچ‌اسکرین‌ها به سرنویس یک موهبت الهی یاد می‌کنند؛ چرا که مایه می‌شود که گردآور‌ای از عملکردها درون یک صفحه ساده جمع شوند. امّا برای رانندگانی که عینک آفتابی به چشم دارند و به سمت نور خورشید در حال حرکتند، پیدا کردن یک عملکرد کم‌به کارگیری راه نمایشگر، کاری بسیار پردردسر می‌نماید. خودروسازان تمام منابع خود برای گسترش رابط‌های کاربری به کار گرفته‌اند، امّا باید پذیرفتن کرد که هیچ‌کدام از آنها تاکنون به سادگیِ کار با یک تبلت بزرگ یا گوشی هوشمند نزدیک نشده‌اند.

نمایشگر لمسی در یک خودروی ۱۰۰ هزار دلاری بیشتر دارای هوشمندیِ کمتری نسبت به یک آیپد ۴۰۰ دلاری است و برای انجام کاری مانند جا کانال رادیو که در حال عادی، تنها نیاز به یک دکمه دارد، به چند ورودی جداگانه از طرف راننده بیچارگی پیدا می‌کند. این در حالی است که روز تازه بر شمار خودروسازانی که همانند تسلا، مهار‌های ساده‌ای چون کولر و سیستم تهویه را نیز حذف می‌کنند، افزوده می‌شود و خودروهایی مانند دودمان جدید audi A4 پیمان است که تنها از راه یک نمایشگر مهار شوند. امّا honda که تعهّد زیادی به اضافه‌کردن نمایشگر‌ها به تو یا درون خودرو‌ها نشان می‌دهد (دو نمایشگر در برخی مدل‌ها)، به تازگیً‌ اقدام به بازگرداندن برخی دکمه‌های کاربرد شده به خودروهای ویژه کرده است.

۹) چه اتفاقی برای جنرال‌موتورز و اوپل افتاده است؟

رابطه جنرال‌موتورز و اوپل مختص این روزها نیست. جنرال‌موتورز همان کمپانی‌ای است که در سال ۱۹۲۹، مجموع ۸۰ درصد از سهام اوپل را خریداری نمود و سپس تمام دم را در سال ۱۰۳۱ تصاحب کرد. ژرمن‌ها نقش بزرگ‌ای در طراحی برخی‌ مدل‌های پرفروش جهانی مانند chevrolet شِوِت دیفرانسیل عقب در دهه ۱۹۷۰، کاولیرهای دهه ۱۹۸۰، pontiac سان‌برد، buick اسکای‌هاوک، cadillac سیمارون و … داشتند. از همه مهمتر، سری خط فرآوری کنونی buick است که بدست اوپل در آلمان طراحی شده است.

امّا اوپل در سالیان گذشته، افول زیادی تجربه کرده است. در حالی که در سال‌های دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، اوپل بهره بیش از ۲۰ درصدی از بازار کشور آلمان داشت، این بهره در دهه ۱۹۸۰، به ۱۵ تا ۱۸ درصد تنزل پیدا کرد و سپس در سال ۲۰۱۲ به کمتر از ۷ درصد رسید. این کمپانی از دم زمانی تاکنون، پیشرفت چندانی تجربه نکرده است. عملکرد نامناسب اوپل در فروش محصولات، در چگونگی مالیِ کمپانی خودش را نشان می‌داد؛ جایی که اوپل در درازا ۲ دهه، هر ساله به زیان مالی می‌رسید. مدیریت کمپانی نیز با شتاب به دنبال متهم در این زمینه می‌گشت که یکی از پسینیان آنها، جستار «برکسیت» و جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. امّا انگیزه اصلی، چگونگی کیفیت و تنوع محصولی است که زمان زیادی از رقبایی مانند volkswagen‌واگن واپس مانده است.

در حال آماده، کاهش هزینه‌های فرآوری در دستور کار جنرال‌موتورز پیمان دارد و گردهمایی کار اروپایی و اتحادیه کارگری اوپل نیز امریکایی‌ها را به فرآوری محصولات نامناسب و با کیفیت پایین متهم می‌کنند. البته برخی از این بدنامی نیز جای تأمّل دارند. با پروا به دگرگونی ها ناگهانی مدیرعامل‌ها در سیستم جنرال‌موتورز، اوپل هیچ‌گاه بخت گسترش یا برپایی یک برنامه بلندمدت، همانند آنچه فردیناند پیچ (Ferdinand Piëch) در volkswagen‌واگن انجام داد را نخواهد داشت. البته این در حالی است که جنرال‌موتورز در جنگ بر سر «اوپل»، تا آنجا پیش رفت که بسیاری از برنامه‌های اروپایی chevrolet را در اروپا کنسل کرد. جنرال‌موتورز به این وسیله، یک رقیب درونی را حذف نمود و در همان سان، جای پای cadillac را در اروپا گسترش داد.

وقتی جنرال‌موتورز برای فروش اوپل در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی آماده شده بود، گروه PSA که دربرگیرنده citroen و peugeot می‌شد، خودش را آماده نشان داد. اوپل و فرانسوی‌ها پیشینه زیادی در زمینه همکاری با یکدیگر داشته‌اند و اکنون نیز پیمان است که یک مرکز مشترک در زمینه تحقیقات و گسترش، و همین‌طور سایت‌های فرآوری مشترک برپایی شود. اوپل- PSA با مجموع فروش ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال می‌تواند به جایگاه دوم در اروپا، پس از volkswagen‌واگن برسد و به‌راحتی renault-nissan را پشت‌سر بگذارد. تحت پوشش پیمان دادن اوپل می‌توانست برای جنرال‌موتورز توجیه داشته باشد، امَا «جدایی» شاید پسینیان و بهترین بخت برای اوپل باشد.

۱۰) پسینیان کسی که:

  • یک گیربکس دستی ارائه دهد؟

بخت‌ها: mazda ۱ به ۲، chevrolet ۲ به ۱، داج ۴ به ۱، فرایت‌لاینر ۵ به ۱، porsche ۷ به ۱

  • یک V-8 تنفس طبیعی در محصولات خود داشته باشد؟

بخت‌ها: chevrolet ۱ به ۱، داج ۲ به ۱، ford ۴ به ۱، hyundai ۷ به ۱، لکسس ۱۲ به یک

  • یک وسیله نقلیه (از هر گونه) غیرهیبریدی ارائه دهد؟

بخت‌ها: chrysler ۲ به ۱، داج ۴ به ۱، lamborghini ۵ به ‍۱، maserati ۹ به ۱، fiat ۵۰۰ به ۱

  • پیشرانه‌ای ارائه کند که همچنان سوخت ناپاک را به چهره برآفروختن درونی مصرف می‌کند؟

بخت‌ها: volkswagen‌واگن ۱ به ۱، رام ۱.۵ به ‍۱، jeep ۵ به ۱، مرسدس ۹ به ۱، ب‌ام‌و ۱۵ به ۱

  • وسیله نقلیه‌ای در محصولاتش داشته باشد که بتواند برخورد کند؟

بخت‌ها: volvo ۱ به ۱، تسلا ۲  به ۱، نسکار ۳ به ۱، ریماک ۴ به ۱، ford ۵ به ۱

  • در خودروهایش یک غربیلک فرمان داشته باشد؟

بخت‌ها: ferrari ۲ به ۱، lamborghini ۳ به ۱، mazda ۴ به ۱، porsche ۷ به ۱، buick ۱۵ به ۱

  • هر گونه ماشین ۹۸، سوئیچ و فرمان صوتی برای ترمز ارائه کند؟

بخت‌ها: toyota ۱ به ۱، لکسس ۲ به ۱، audi ۴ به ۱، chrysler ۷ به ‍۱، kia ۱۰ به ۱

  • به جای نمایشگرهای راستی افزوده، از پنجره‌ها کاربرد کند؟

بخت‌ها: fiat ۱ به ۱، jeep ۲ به ۱، mitsubishi ۳ به ۱، لینکولن ۷ به ۱، جمس ۱۵ به ۱

۱۱) چه سقفی برای نیرو خودروهای نیرومند هستی خواهد داشت؟

همان‌طور که تاریخ نشان می‌دهد، نیرو خودروها باز هم می‌تواند افزایش پیدا می‌کند؛ موضوعی که از طرف مقامات دولتی نیز پیشباز می‌شود. دولت امریکا هیچ‌گاه اقدام به برپایی محدودیت سر راست برای خودرو‌های نیرومند شهروندان خود نکرده اتس. موضوعی که مایه شد تا «ماسل‌کارها» در دهه ۱۹۶۰ میلادی بسیار اندک شوند، نه اقدامات دولت برای کاهش نیرو خودرو‌ها، بلکه نتیجه گردآور‌ای از رویدادها بود که در دم زمان رخ داد؛ شرکت‌های بیمه، هزینه‌ها را برای خودرو‌های با پرفورمنس بالا، افزایش دادند، قوانین اولیه پیوسته با آلودگی، پیشرانه‌ها را درگیر خود کرده بود و نخستین چالش نفتی اوپک نیز مایه شد تا درخواست برای خودروهای با بهره وری بالاتر، افزایش یابد. اکنون نیز به نظر نمی‌رسد که مقامات دولتی در امریکا بخواهند جلوی افزایش نیرو این گونه خودروها را بگیرند.

آنچه خروجی پیشرانه‌ها را ترسانیدن می‌کند، استانداردهای آینده مصرف سوخت هستند که اگر همچنان بر آنها پافشاری شود، تأثیر شگرفی بر موتورهای بزرگ در دنیای وسایل نقلیه خواهند گذاشت. امّا همان‌طور که تسلا نیز نشان داده است، برخی خودروهای الکتریکی نیرومند نیز در راه هستند. انسان همیشه در جستجوی «سرعت» بوده، حال چه این سرعت از سوی الکترون‌ها باشد یا هیدروکربن‌ها. دولت‌ها نیز همچنان متمایل به فراهم کردن خواسته‌ها و چیزهای موردعلاقه شهروندانشان هستند.

۱۲) چه هنگام امکان خرید یک خودران هستی خواهد داشت؟

خودروسازان ویژگی «خودران‌بودن» یک وسیله نقلیه را مطابق با مقیاسی که بدست جامعه مهندسین خودرو امریکا یا SAE اینترنشنال شناسایی شده، تعریف می‌کنند. در این پیمانه، بالاترین سطح که نیاز به هیچ‌گونه کنترلی از سوی راننده ندارد، سطح ۵ نام دارد و این در حالی است که حتی سیستم کروز مهار انطباقی به سرنویس سطح ۱ خودران شناسایی می‌شود.

خیلی‌ها بر این باورند که حالت «خودرانِ کامل» از سطح ۴ آغاز می‌شود؛ جایی که خودرو می‌تواند در برخی شرایط ویژه، رانندگی را بدون نیاز به یک «راننده انسان» انجام دهد. به سرنویس نمونه، اتومبیلی را درنظر بگیرید که می‌تواند خودش در یک بزرگراه جنبش کند، امَا در هنگام برونرفت از دم، نیاز به یک راننده انسان دارد. و یا خودرویی که می‌تواند از راه نقشه‌های سه‌بعدی با جزئیات بالا، راه خود را در نواحی شهری پیدا کند. برخی کارشناسان معتقدند که خودران‌های سطح ۴ تا سال ۲۰۲۰ در جاده‌ها حضور خواهند داشت، البته تنها به چهره ناوگان حمل‌ونقل؛ چرا که به نظر نمی‌رسد که با پروا به هزینه‌هیا بالای این فناوری، به کارگیری دم برای مالکان خصوصی مقرون‌به‌صرفه باشد. اگر هم چشم براه محصولی مانند به خودران گوگل هستید، باید گفت که زمان زیادی را باید صبر کنید. در بهترین حالت، این فناوری تا سال ۲۰۵۰ و یا حتی پس از دم، در دسترس پیمان نخواهد گرفت.

۱۳) آیا می‌توان برای جابجایی به هر نقطه، به جای خرید یک خودرو، از سرویس‌های سواری مانند اوبر کاربرد کرد؟

با هستی مخالفت‌های زیادی که با اینگونه سرویس‌ها می‌شود، «اوبر» هنوز برای جابجایی‌های بایسته، ابزاری بخردانه است. سرویس‌های سواری اشتراکی، جایگزینی برای تاکسی محسوب می‌شود، نه خودروهای شخصی.

میانه بها یک خودرو در نمایندگی‌ها در سال ۲۰۱۶ در امریکا برابر ۳۴ هزار و ۴۴۹ دلار بوده است؛ امّا باید این را هم در نظر بگیرید که شما هر سال نمی‌خواهید که یک خودروی جدید تهیه کنید. مطابق داده‌های انجمن خودرو امریکا (AAA) که هر ساله گزارش‌هایی در زمینه هزینه‌های رانندگی دربرگیرنده بنزین، نگهداری و تایرها، و همین‌طور بیمه و … منتشر می‌کند، امریکایی‌ها به طور میانه هر ۵ سال اقدام به خرید خودرو می‌کنند.

یک پژوهش مربوط به سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می‌دهد که میانه هر سفر اشتراکی با «لیفت» برابر ۱۲٫۵۳ دلار است و این رقم برای «اوبر» برابر ۱۳٫۳۶ دلار تمام می‌شود. جابجایی‌های روزانه دست کم دربرگیرنده رفتن و برگشتن از سر کار است و برآیند اینکه، هزینه به کارگیری این سرویس در یک روز میان یا میانی هفته، دست کم ۲۶ دلار است. گران‌ترین وسیله نقلیه‌ای که در پژوهش سال ۲۰۱۶ انجمن AAA هستی داشته، یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل مانند ford اکسپلورر بوده که هزینه‌ای برابر ۲۰٫۶۵ دلار در روز و ۱۸٫۱ سِنت برای هر یک مایل دارد. پژوهش مرکز ملی سفرهای خانگی امریکا در سال ۲۰۱۶، نشان داده که امریکایی‌ها به طور میانه ۱۵٫۷ مایل راه را برای رفتن به سر کار می‌پیمایند؛ موضوعی که مایه می‌شود هزینه کلی جابجایی در روز به ۲۶٫۳۳ دلار با وسیله نقلیه‌ای مانند ford اکسپلورر برسد. برآیند اینکه، فرق چندانی میان خرید یک خودرو یا به کارگیری سرویس سواری‌های اشتراکی هستی نخواهد داشت و از این لحاظ، یک بُرد برای ازآنش خودرو محسوب می‌شود. این در حالی است که از سفرهای دیگر درون‌شهری که ناگزیراً پیشامد می‌افتند نیز چشم‌پوشی شده است.

۱۴) خودروی بعدی که از یک کشور در حال گسترش به ایالات متحده صادر می‌شود، کدام خواهد بود؟

buick انویژن، cadillac CT6 پلاگین و برخی مدل‌های volvo، همین حالا نیز از چین به امریکا وارد می‌شوند؛ mitsubishi میراژ در تایلند ساخته می‌شود و ب‌ام‌و نیز X1‌های خود را در فصلی که درخواست برای دم بالا می‌رود، از برزیل  به خاک امریکا می‌فرستد (بیشتر خودروهای این مدل از ب‌ام‌و از آلمان صادر می‌شوند). ford اکو اسپورت که از سال ۲۰۱۸ در بازار امریکا حضور می‌یابد، در هندوستان فرآوری می‌شود. پس از این مدل‌ها، نوبت به ford فوکوس می‌رسد که پیش درآمد پیمان بود در یک کارخانه جدید در مکزیک ساخته شود، امّا با لغو برنامه‌های ford در مکزیک و ماجراهایی که با دونالد ترامپ پیش آمد، حالا گفته می‌شود که این خودرو از چین صادر خواهد شد.

۱۵) چه کمپانی‌هایی در سال گذشته بهترین نسبت فراخوان‌شده‌ها به خودروهای فروخته‌شده را ثبت کردند؟

تنها دو کمپانی بودند که بیشتر از خودروهایی که فراخوان داده بودند، فروختند؛ تسلا و hyundai-kia. رکورد فراخوان برای سومین سال پیاپی شکسته شد و در این میان، رسوایی مربوط به ایربگ‌های تاکاتا در صنعت خودرو هنوز هم پیوسته دارد.

۱۶) چه کسی دادگرانه‌تر کنش می‌کند؟

در امریکا، این شخص را کِنِت آر. فینبرگ (Kenneth R. Feinberg) می‌دانند، که وکیل دادگستری و یکی از میانجی‌گرهای موردعلاقه همگان است. اگر آگاهی ها را با جزئیات دنبال کرده باشید، احتمالاً تاکنون نام «فینبرگ» را در چالش‌هایی مانند نشت نفت BP، رسوایی سوئیچ استارت جنرال‌موتورز و یا رسوایی دغلی دیزلی volkswagen‌واگن ندیده‌اید. در تمام این رویدادها، فینبرگ استخدام شده تا به نوعی قضیه را فیصله داده و شرایط را برای شمار زیادی از کسان که آزرده‌خاطر شده‌اند، روشن کند. «فینبرگ» در این زمینه می‌گوید:

در سیستم قضایی سنتی و مرسوم، شما خودتان وکیل خود را گزینش می‌کنید. من وکیلم را گزینش می‌کنم، داور و هیئت منصفه تصمیم می‌گیرند.

ولی شناسه اصلی پرونده‌هایی که فینبرگ آنها را برعهده می‌گیرد، این است که وی سرانجامُ تصمیم‌ها را به سمتی می‌برد که چه کسی شایسته غرامت و هزینه پرداختی خواهد بود و بیشتر نیز این پرونده‌های قضایی زمان زیادی به درازا می‌انجامند. وی اضافه می‌کند:

پیشرفتی که مردم در دستور‌هایی مانند volkswagen‌واگن، BP و جنرال‌موتورز می‌بینند این است که آنها با سرعت بیشتری پیگیری می‌شوند، هزینه‌ای بیشتری بر روی کمپانی می‌گذارند و بسیار مشخص‌تر هستند. این تواناییِ یک مدعی‌العموم است که بتواند غرامت را از یک راه ساده‌تر و مؤثرتر دریافت کند.

۱۷) آیا دیزل به پایان زندگی خود رسیده است؟

در افق ۱۰۰ سال آینده، همه ما در بستر خاک خوابیده‌ایم؛ موضوعی که احتمالاً برای دیزل نیز صدق می‌کند. دورنمای آینده برای این گونه پیشرانه، بسیار مبهم است، امّا مطمئناً انقراض کامل دم، اندکی درازا خواهد کشید. اروپا رهبری گسترش خودروهای دیزلی را به عهده داشته؛ چرا که به دنبال هدف کاهش فرآوری دی‌اکسیدکربن رویهمرفته قاره بوده است و دیزل‌ها نیز معمولاً آلودگیِ کمتری نسبت به نمونه‌های بنزینی فرآوری می‌کنند. امّا دودمان بعدی استانداردهای آلودگی دم‌چنان سفت و سخت است که حتی دیزلی‌ها نیز برای رسیدن به آنها دشوار دارند و برآیند اینکه، رفتن به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی پرهیز‌ناپذیر می‌شود. در حالی که فروش دیزل‌ها در اروپا در سال ۲۰۱۱ به نقطه اوج ۵۶ درصد رسید، کارشناسان AlixPartners پیش‌بینی می‌کنند که این نرخ در سال ۲۰۳۰ به ۹ درصد کاهش یابد؛ یعنی زمانی که در امریکا، تنها تراک‌ها هستند که از سوخت دیزل کاربرد خواهند کرد.

۱۸) آیا امکان راندن یک EV با پنل‌های سقفی خورشیدی و رانندگی بدون به کارگیری خطوط انتقال برق هستی خواهد داشت؟

پاسخ مثبت است، امّا برای شما هزینه دارد. یک chevrolet بولت از یک برق ۸٫۴ کیلووات‌ساعتی برای یک سفر عادی و میانه کاربرد می‌کند. این در حالی است که مطابق داده‌های سازمان مدیریت اطلاعات انرژی امریکا، یک شهروند امریکایی به‌طور میانه برای ابزارها ساده‌ای مانند چراغ‌ها، وسایل خانگی، شارژ گجت‌ها و …، نزدیک ۳۰ کیلووات‌ساعت در روز مصرف می‌کند.

پنل‌های خورشیدی خانگی به طور میانه قیمتی برابر ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلار دارند و با درنظر گرفتن ۴ ساعت تابش سودمند آفتاب، نزدیک یک کیلو‌وات‌ساعت در روز انرژی فرآوری می‌کنند. برای تأمین انرژی خانه و در کنار دم، یک خودروی الکتریکی، نیاز به دست کم ۴۰ پنل خورشیدی هستی خواهد داشت که مساحتی نزدیک ۶۵ مترمربع از سقف خانه شما را پوشش خواهد داد. در نظر بگیرید که شما به یک سیستم باتری پشتیبان نیازخواهید داشت که انرژی را برای زمان‌های غیرآفتابی اندوخته کنید و این سیستم تنها می‌تواند ۸۰ درصد از ورودی اولیه را دوباره به شما بازگرداند. بنابراین، برای پایش، می‌بایست حتماً به اندیشه چند پنل اضافی در سقف خود باشید. برآیند اینکه، گستره لازم در سقف را در نزدیک ۷۵ مترمربع باید درنظر بگیرید. باتری‌ها، مانیتورها و دیگر ابزارها پهلویی، هزینه‌ای میان ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار و یا پس از کسر دلگرمی مالیاتی فدرال در امریکا، میان ۱۰۵۰۰ تا ۱۴۰۰۰ دلار خواهند داشت. الکتریسیسته در فرمانروایی‌های گوناگون در امریکا، بها‌های متفاوتی دارد، امّا میانه کشوری در نزدیک ۱۲٫۹ سنت برای هر کیلووات‌ساعت است، این در حالی است که پنل‌های خانگی میان ۶ تا ۱۱ سال نیاز به جا پیدا می‌کنند.

۱۹) آیا داشتن مدرک دانشگاهی مهندسی مکانیک برای ورود به صنعت خودرو لازم است؟

یکی از تحقیقات تازه نشان می‌دهد که ۴۹ درصد دودمان هزاره (آنهایی که پس از سال ۲۰۰۰ زاده شده‌اند) و ۴۴ درصد دودمان پیشین خواهان خودروهای بدون‌راننده هستند. امّا فناوری‌های خودران بدون غربیلک فرمان یا ماشین ۹۸، لزوماُ به معنای پایان مهندسی مکانیک نیست. نخست اینکه، این خودران‌ها هنوز هم نیاز به پیشرانه دارند و این سیستم می‌بایست حتماً مهندسی شود. دوم اینکه دستگاه خودران باز هم نیاز به طراحی بدنه، سیستم تعلیق، روشنایی، HVAC و صندلی‌ها دارند؛ یعنی همان وسایلی که مهندسان مکانیک برای دهه‌ها به ساخت و طراحی دم مشغول بوده‌اند. سوم اینکه اگر هم نیاز به طراحی خودران هستی نداشته باشد، چه کسی می‌خواهد موتورسیکلت‌ها، ATV ها تانک‌ها، و یا ربات‌ها را برای ساخت سخت‌افزار خودران مهندسی کند؟ چهارم اینکه خودروهای خودران هنوز هم به مناطق جغرافیایی تعریف‌شده در نقشه اندک خواهند بود و برای سر زدن به بیرون از جاده، شما احتمالاً هنوز هم نیاز به یک «دیمِن» کاربرد شده! خواهید داشت. و پنجم اینکه، به انگیزه سخت‌تر شدن گرفتن ویزا برای بیگانه‌ها، شمار مهندسان مکانیک وارد شده به امریکا رو به کاهش است و بنابراین، گرفتن مدرک دانشگاهی مهندسی مکانیک برای شهروندان امریکایی توجیه بیشتری پیدا می‌کند.

۲۰) آیا کسی به طور مؤثر بر روی شارژ القایی کار می‌کند؟

شارژ خودرو بدست کابل برق، شدنی است تند‌تر انجام شود، امّا به مراتب دشوارتر از زمانی است که شما تنها خودرویتان را در جایی پارک کنید و بدون نیاز به وصل کردن کابل، باتری از راه یک صفحه القایی شارژ شود. در این زمینه، ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز بر روی سیستمی کار می‌کنند که پیمان است ب‌ام‌و از سال ۲۰۱۸ در محصولات تولیدی‌اش کاربرد کند. همچنین audi ای-ترون کواترو مدل ۲۰۱۹ پیمان است که شارژ القایی ارائه دهد و نیز می‌دانیم که خودروهای الکتریکی volkswagen‌واگن بر بنیاد یک پلتفرم ماژولار الکتریکی ساخته خواهند شد که می‌توانند با یک سیستم شارژ القایی هماهنگ شوند. این فناوری پیمان است که از اواخر دهه کنونی میلادی جایگاه خود را در دنیای خودرو پیدا کند.

منبع: caranddriver



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها


مطالب محبوب
اینستاگرام