سایت جامع خودرو در ایران


» بداهه‌نوازی به شیوه موزیسین‌ها ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶

بداهه‌نوازی به شیوه موزیسین‌ها

دسته بندی : خودرو تاریخ : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶


بداهه‌نوازی به شیوه موزیسین‌ها
من به موسیقی جَز و راک دلبستگی زیادی دارم و همان‌طور که می‌دانید موزیسین‌های سبک جَز دائما دست به بداهه‌نوازی می‌زنند و این همان کاری است که ما طراحان نیز باید انجام دهیم.
به گزارش تازه ها خودرو ، پیتر شرایر (متولد ۱۹۵۳) یک طراح خودرو آلمانی است که بیش از هر چیز به‌خاطر کمک‌هایش در طراحی audi TT شناخته می‌شود.
او که از سال ۲۰۰۶ در سمت طراح بزرگتر kia موتورز مشغول به کار است، در سال ۲۰۱۲ نیز به‌سرنویس یکی از سه مدیر بزرگتر این کمپانی برگزیده شد.
او در حال آماده طراح بزرگتر hyundai-kia است و در کنار لوک دانکرولک طراح بزرگتر پیشین گروه خودروسازی volkswagen‌واگن، بنتلی، lamborghini و audi طراحی دودمان جدید خوردوهای hyundai-kia را برعهده‌دارد.
در سال ۲۰۰۶ نشریه کار دیزاین نیوز، audi TT را به‌سرنویس یکی از تاثیرگذارترین طراحی‌های خودرویی در دوران امروزین شناسایی کرد.
در پیوستگی گفت‌وگو با پیتر شرایر طراح بزرگتر hyundai-kia را بخوانید.
نقش شما در دگرگونی برند kia بسیار مهم و بنیادی بوده است. به نظر شما طراحی خودرو تا چه میزان در برپایی یک برند دارای اهمیت است؟‌
طراحی، یکی از ابزارهای مهم در شکل‌دهی به برند است. وقتی کارم را آغاز کردم، خودروهای kia بسیار عادی بودند و شما نمی‌توانستید در خیابان دم‌ها را تشخیص دهید.
برآیند اینکه من تلاش کردم تا نوعی هماهنگی و پیوستگی را در زبان طراحی kia به کار بگیرم تا به خودروهایش هویتی ببخشم که در سطح جهانی قابل‌تشخیص باشند.
این خیلی مهم است که خودروها و برندها دارای یک هویت باشند. به‌سرنویس نمونه پوزه ببری جنبه بسیار مهمی در طراحی بود که مطمئن شویم خودروهای kia دارای نوعی منحصربه‌فرد خواهند بود.
نخستین خودروی دارای پوزه ببری، کانسپت کی بود و از دم زمان به پس ما دم را در طیف مدل‌های kia به‌کار گرفته‌ایم. البته من هرگز به دام یک‌شکلی همه خودرو‌ها نمی‌افتم و از این رو حالا باید این ویژگی متمایزکننده kia را گسترش دهیم.
خیلی مهم است که برای گونه ها گوناگون خودروها، شکل‌های گوناگونی برپایی کنیم و دائما دست به اصلاحاتی بزنیم تا برای آینده آماده باشیم. زبان طراحی چه‌طور تکامل پیدا می‌کند؟ با یک زبان طراحی یکتا تا چند دودمان به فرآوری خودروها پیوستگی می‌دهید؟‌
تغییر در زبان طراحی یک فرایند است؛ پروژه‌های مختلفی که به‌طور موازی انجام می‌شوند هر یک بر دیگری کارایی می‌گذارند. ما هرازگاهی خودروهای کانسپت طراحی می‌کنیم و این کانسپت، طراحی‌ها را برای دوره طولانی‌تری تحت کارایی پیمان می‌دهد، زیرا چیزی که شما در یک خودروی کانسپت می‌بینید، می‌تواند راه خود را به خط فرآوری باز کند.
زبان طراحی چیزی است که باید تکامل پیدا کند، ولی چیزی نیست که قابل برنامه‌ریزی باشد. در طراحی خودروها به جای دم‌که زیبایی چیزی در تقابل با کاربردی بودن به حساب بیاید، باید به کاربردی بودن توام با زیبایی دست پیدا کرد.
در طراحی‌هایتان از چه چیزی کارایی می‌گیرید؟ برای الهام گرفتن آیا به چیزهایی بیرون از صنعت خودرو هم پروا می‌کنید؟
برای ما طراحان خیلی مهم است که نه‌تنها به خودرو‌ها که به چیزهای دیگری مانند یادگارها هنری، مبلمان، طراحی صنعتی و موسیقی نیز نگاهی داشته باشیم.
من به موسیقی جَز و راک دلبستگی زیادی دارم و همان‌طور که می‌دانید موزیسین‌های سبک جَز دائما دست به بداهه‌نوازی می‌زنند و این همان کاری است که ما طراحان نیز باید انجام دهیم.
اساسا ما باید به‌طور همیشگی دست به خلق چیزی تازه بزنیم و همین چالش‌هاست که کار ما را بسیار گیرا می‌کند.
چه‌طور از برپایی هویت‌های متفاوت برای برندهای kia و hyundai اطمینان حاصل می‌‌کنید؟
به تازگی ما یک بیانیه طراحی درون‌سازمانی منتشر کرده‌ایم که در دم بر تفاوت‌گذاری میان دو برند kia و hyundai پافشاری شده است. kia یک برند مدعی جوان است که بسیار منحصربه‌فرد و اسپرت است، در حالی‌که hyundai کاریزماتیک‌تر و با وقار‌تر است. بدین سان هر یک از این برندها کاراکتر بسیار متفاوتی دارد.
خیلی مهم است که پیش از آغاز طراحی، ارزش‌های یک برند ویژه مشخص شود. یک کمپانی خودروسازی باید درباره فرزانش خود تصمیم‌گیری کند و پس باقی کار را به طراحان بسپارد.
من هیچ سود‌ای در اعمال دو جهت‌گیری اندک متفاوت نمی‌بینم. این‌که یک شرکت تنها از لبه‌های تیز کاربرد کند و دیگری تنها از لبه‌های منحنی و یکی چراغ‌های جلوی ستونی داشته باشد و دیگری چراغ‌های جلوی ستانی، هیچ سود‌ای ندارد. چنانچه چنین اتفاقی بیفتد محدودیتی رخ خواهد داد که هیچ فرصتی برای بیرون زدن از دم هستی نخواهد داشت.
این روزها دگرگونی ها سریعی در جریان است و ما گواه جایگزین شدن نمایشگر لمسی به‌جای دکمه‌‌ها هستیم. آیا این گرایشی است که در جریان غالب بازار خودرو هم انتظارش را داشته باشیم؟ به نظر شما به کارگیری این نمایشگرها مایه حواس‌پرتی راننده نمی‌شود؟
بدون دودلی تلفن‌های هوشمند کارایی به‌سزایی در جنبش به سمت نمایشگر‌های لمسی داشته‌اند. ولی گاهی اوقات من پرماسیدن می‌کنم نمایشگر‌ها سود‌ای برای خودرو‌ها ندارند، زیرا شما هرچه که لازم باشد را در گوشی تلفن‌تان دارید.
شخصا همچنان شاسی‌های آنالوگ را برای تنظیم دمای کابین یا حجم صدا به صفحه‌های نمایش دیجیتال ترجیح می‌دهم، برای این‌که می‌دانم هر دکمه‌ای کجا پیمان دارد و نیاز نیست هنگام رانندگی به دم‌ها نگاه کنم. به نظرم برای جلوگیری از حواس‌پرتی راننده بهتر است از ترکیب دکمه‌ها و نمایشگرها کاربرد شود.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام