سایت جامع خودرو در ایران


» بهترین خودرو peugeot در کنش چگونه است؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶

بهترین خودرو peugeot در کنش چگونه است؟

دسته بندی : خودرو تاریخ : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶


بهترین خودرو peugeot در کنش چگونه است؟
چندی پیش شرایطی فراهم شد تا با مدیران بزرگتر شرکت ایکاپ نخستین آزمایش و بررسی peugeot ۵۰۸ را در ایران انجام دهیم. در این مراسم گروهی از خبرنگاران تخصصی صنعت خودرو حضور داشتند و آزمایش ما با چند دستگاه peugeot ۵۰۸ از نمایندگی رسمی ایکاپ در خیابان آزادی آغاز شد. این آزمایش در محدوده شهری غرب تهران، اتوبان های تو یا درون و برون شهری، جاده های کوهستانی چالوس و جاده های خاکی انجام شده است.

peugeot ۵۰۸ را بشناسید
به گفته مدیران peugeot، تا به امروز ۵۰۸ بهترین خودرو از این برند فرانسوی بوده و توانسته بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه فروش را ثبت کند. این خودرو در سال ۲۰۱۴ با فیس لیفتی همراه شد و دوباره به بازار فروش جهانی بازگشت. حضور ۵۰۸ در ایران نمادی از اوج IT peugeot فرانسه را به ما نشان می دهد و مدیران peugeot می خواهند با فروش این خودرو در کشور، ذهنیت جدیدی را درباره خودروهای خود به مردم ایران شناسایی کند. بسیاری از رقبای جهانی ۵۰۸ در ایران حضور دارد و برای همین می توان گفت که چشم وهمچشمی جهانی این سدان نیمه لوکس peugeot، در محدوده ای کوچک ولی کامل در جاده های کشور رخ می دهد. peugeot ۵۰۸ رقبایی چون renault تلیسمان، kia اپتیما، دی اس ۵LS و hyundai سوناتا LF را در ایران دارد و برنامه ایکاپ هنگام است که با شناسایی این خودرو چشم وهمچشمی جهانی را در جاده های کشور برای ۵۰۸ پیاده کند.

مشخصات فنی ۵۰۸ چگونه است؟
peugeot ۵۰۸ در بازار ایران با نیرومند ترین پیشرانه خود آماده شده است. این موتور سیکلت ۱٫۶ لیتر حجم دارد و به IT توربو مجهز است. ۱۶۵ اسب بخار توان و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور از ویژگی های این پیشرانه است که توان هنگام بدست گیربکس شش سرعته کمپانی Aisin ژاپن به چرخ های جلو خودرو می رسد. به گفته مدیران peugeot و منابع رسمی بیگانه، پیشرانه THP گروه PSA توانسته در دوره های پیاپی به سرنویس بهترین موتور سیکلت سال شناسایی شود. دلچسب است بدانید که این سری از پیشرانه های PSA در peugeot ۲۰۰۸، citroen C3 و خودروهای دی اس در کشور دیده می شود. با پروا به حضور دو ساله دی اس های گوناگون با این پیشرانه در کشور، می توان اعتبار و عملکرد ریزبین موتور سیکلت ۱۶۵ اسب بخاری ۵۰۸ را تایید کرد. زیرا تا به امروز گزارش ویرانی یا دشوار خاصی برای این پیشرانه در کشور گزارش نشده است. همچنین تیم فنی peugeot به این نکته اشاره می کند که پیش از عرضه هر خودرو در ایران، آزمایش های مختلفی در شرایط آب و هوایی کشور انجام می شود تا تطبیق حداکثری برای محصولات این خودروساز فرانسوی در کشور انجام شود.

چه امکاناتی در ۵۰۸ دیده می شود؟
۵۰۸ به سرنویس یک سدان نیمه لوکس امکانات خوبی را در خود دارد. ولی سبک کار و جنبش peugeot بر روی این سدان به شکلی است که بیشتر به امکانات کاربردی اهمیت داده است. peugeot ۵۰۸ به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، تودوزی چرم، فرمان برقی، مانیتور، دوربین عقب، رادار نقطه کور، نور بالای ربات، IT چراغ های LED، سیستم مهار پایداری، گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه مستقل ۴ کاناله، کروزکنترل و اندک کننده سرعت، سنسور پارک جلو و عقب، سانروف، استارت دکمه ای، ماساژور صندلی راننده، هدآپ، سنسور نور و باران، صندلی های جلو برقی، خسته گیر زانو صندلی های جلو و… مجهز است.

نگاهی بر مبنا آزمایش راستین
بهترین خودرو peugeot در کنش چگونه است؟
آزمایش ما از خیابان آزادی آغاز شد. در هر خودرو سه گزارشگر حضور داشت هر فرد بتواند ابعاد گوناگون خودرو را بررسی کند. با برونرفت از نمایندگی ایکاپ، در همان ابتدای کار وارد شدامد سنگینی شدیم و فرصتی فراهم شد تا عملکرد خودرو را در شدامد بررسی کنیم. تا حد قابل قبولی سیستم رادار نطقه کور خوب کنش می کرد. همچنین هشدار به هنگام در چگونگی تغییر لاین (با زدن راهنما) به راننده اعلام می شد که نشان می دهد سامانه برق این خودرو مانند اکثر خودروهای گروه PSA ریزبین طراحی شده است. در شدامد محدوده غرب تهران، هنگام هم پیش از ساعت ۱۰ بامداد، دائما سرعتمان در دامنه ۰ تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت بود. گاهی ناچار بودیم که ترمز ناگهانی بزنیم و اینجا بود که نمره قابل قبولی را به ۵۰۸ دادیم. عملکرد گیربکس هم خوب و بخردانه بود
با اینکه عملکرد سامانه های الکتریکی خودرو خوب بود، ولی در بحث پیوندیدن از راه بلوتوث به سیستم صوتی، تاخیری هستی داشت و عملگرهای روی فرمان با دیرکرد دو ثانیه ای دستور راننده را اعمال می کردند.
وقتی وارد اتوبان کرج شدیم، امکان هنگام فراهم شد تا شتاب خودرو را باره بررسی پیمان دهیم. در بررسی انجام شده با پروا به شرایط آزمایش، برای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت peugeot ۵۰۸ به شماره ۹٫۱ ثانیه رسیدیم. این شماره را کمپانی peugeot ۸٫۵ ثانیه در شرایط استاندارد اعلام می کند. پس از آزمایش شتاب پی بردیم که چه طور موتور سیکلت ۱٫۶ لیتری توربو ۱۶۵ اسب بخار این خودرو می تواند به نسبت برخی رقبا نیرومند تر نما شود. وقتی به مشخصات فنی و ریزبین موتور سیکلت ۵۰۸ دقت می کنید، این سری از پیشرانه های PSA قابلیتی ویژه دارند که در کمتر خودرو هم رده ای دیده می شود. پیشرانه peugeot ۵۰۸ می تواند در دور کمتر از ۱۹۰۰RPM بیشینه گشتاور ۲۴۰ نیوتون متری را به چرخ ها منتقل دهد. برای همین این خودرو می تواند در ابتدای جنبش شتاب خوبی را داشته باشد. همچنین به پشتوانه این پیشرانه توانستیم در بخش هایی از جاده سرعتی در محدوده ۱۹۵ تا ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنیم. با اینکه سرعت خودرو از حد مجاز فراتر رفته بود، ولی سوار بودن ۵۰۸ بر روی جاده قابل دریافتن بود. عملکرد گیربکس آیسین این خودرو رویهمرفته پذیرفتنی و خوب ارزیابی می شد. ولی در کنار جا دنده های نرم و همچنین وارونه های به هنگام، باید گفت وقتی می خواید که از دنده ۴ به ۳ بیاید، تا اندازه ای دیرکرد دریافتن می شود و پس خودرو آغاز پس شتاب گیری می کند.
با ورود به جاده چالوس، متوجه شدیم که کمینه کشمکش یک پله میان نرمی سواری peugeot ۵۰۸ با رقبا هستی دارد. کوبش های اتاق در ۵۰۸ به مراتب کمتر از رقبا دریافتن می شد و سیستم تعلیق هنگام نرمتر از رقبا است. در بحث هندلینگ می توان گفت که همچنان renault تلیسمان حرف نخست را می زند. ولی عملکرد خودرو در پیچ های تند و با سرعتی بیش از ۷۵ کیلومتر خوب و پذیرفتنی بود. جایی از جاده نبود که ۵۰۸ نتواند با سرعت ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت، از پس هنگام بر نیاید. در این پیچ ها عقب خودرو کاملا مهارشدنی بود و از دست راننده گریز نمی کرد.
peugeot ۵۰۸ یک نکته ویژه دارد. بر پایه سبک مشخصات فنی PSA، به اصطلاح موتور سیکلت ۵۰۸ گرمادوست است. زیرا همیشه شماره دمای رادیاتور شماره ۹۰ درجه سانتی گراد را نشان می دهد. کارشناسان peugeot می گویند که سامانه خنک کاری موتور سیکلت ۵۰۸ به شکلی کنش می کند تا همیشه دما موتور سیکلت در محدوده ۷۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد باشد و بیشترین بازدهی خودرو به دست آید.
درباره مواد به کار رفته در کابین باید گفت که همانندگی زیادی به دیگر رقبا دارد. تنها DS 5LS است که به خاطر پرمیوم بودنش، موارد به کار رفته با کیفیتتری در هنگام دیده می شود. یکی از نکات شگفت ۵۰۸ در این آزمایش هم، چیدمان متفاوت قطعات خودرو با پروا به سلیقه مشتریان ایرانی است. به سرنویس اگزمپل برای مقال دکمه سیستم مهار پایداری و تنظیمات هدآپ در داشبورد کوچک کنار پای راننده پیمان دارد که شاید در نگاه نخست نتوان هنگام را در خودرو پیدا کرد. همچنین وقتی می خواهید درب خودرو را برای سرنشین عقب از تو یا درون باز کنید، باید یک بار دکمه غیر پرکار کردن قفل روی داشبورد را فشار دهید و پس دکمه آزادسازی شیشه ها و درب خودرو را از روی پنل کنار راننده بزنید. این فرایند پیچیده آنچنان خوشایند نیست و کارشناسان peugeot می گویند که می توان این سامانه را از روی تنظیمات خودرو غیر پرکار کرد. نکته دلچسب دیگر در peugeot ۵۰۸، قابلیت تنظیم کروزکنترل و اندک کننده سرعت به چهره پله به پله است و هر شماره سرعتی دلخواه را می توان روی هنگام تنظیم کرد. همچنین وقتی فرمان برقی این سدان را می چرخانید، پیمان نیست که چراغ مه شکن روشن شود و یا عدسی های تو یا درون کاسه چراغ تغییر گوشه دهند. بلکه در گوشه های کاسه چراغ های جلو، نور سفیدی طراحی شده که با چرخش چراغ روشن می شود و می تواند بازدهی بیشتری داشته باشد.
وقتی با ۵۰۸ وارد جاده های خاکی روستایی شدیم، نرمی خودرو پسندیده بود و آنچنان صدای خاصی از بیرون به تو یا درون نمی آمد. البته که این ویژگی در اکثر رقبای ۵۰۸ هم هستی دارد. سیستم مهار پایداری ۵۰۸ در جاده های خاکی خوب کنش می کرد و می توان روی هنگام اعتماد ویژه ای باز کرد. در راه برگشت، به تاریکی شب برخوردیم و آنجا بود که هوشمند بودن ۵۰۸ نسبت به رقبا قابل لمس بود. با اینکه برخی رقبای ۵۰۸ هم به سامانه نور بالای ربات مجهز هستند، ولی بی گمان این آپشن در این سدان نیمه لوکس peugeot به مراتب بهتر از دیگر خودروها کنش می کند. در پیچ های جاده به راحتی این سیستم عملکرد ریزبین را به ما نشان می داد و طی چند ساعت رانندگی شبانه خطایی از هنگام تماشا نکردیم.

پس از پایان آزمایش توانستیم نتیجه به نسبت دقیقی از مصرف سوخت خودرو به دست آوریم. بر پایه بررسی های ما اگر در جاده های کفی و هموار می توان با سرعت ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت نزدیک ۶٫۶ تا ۷٫۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشت و در جاده های کوهستانی مصرف سوخت این سدان متغیر میان ۷٫۵ تا ۸٫۸ لیتر است.

نتیجه گیری
peugeot ۵۰۸ در این آزمایش نشان داد که می تواند به سرنویس یک سدان خوب به مشتریان ایرانی شناسایی شود. با اینکه همیشه انتقادی درباره بها این خودرو در روزهای نخست هستی داشت، ولی با پروا به اینکه در این چند وقته ایکاپ بها ۵۰۸ را افزایش نداده است، ارزش خرید این فرآورده را بالا برده است. باید گفت ۵۰۸ بیشتر به درد افرادی می خورد که نمی خواهند آنچنان متفاوت نما شوند. با اینکه حس و حال رانندگی با این سدان نیمه لوکس متفاوت با دیگر رقبا است. ۵۰۸ خودرویی پسندیده برای افرادی است که دنبال سواری نرم، هندلینگ خوب و امکانات کاربردی هستند.

حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام