سایت جامع خودرو در ایران


» امیدواریم رئیس‌جمهور پروانه این کار را ندهد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶


واکنش رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو به افزایش احتمالی تعرفه‌ واردات خودرو

به گزارش آگاهی ها خودرو ، افزایش تعرفه خودروها یکی از کارهایی است که به‌باور بسیاری از کارشناسان این صنعت عقبگرد به حساب می‌آید. عقبگردی که تمام تلاش‌ها برای خودروساز شدن ما را تحت‌شعاع پیمان می‌دهد.

ولی افزایش تعرفه چه تاثیری بر صنعت خودرو و همچنین بحث واردات خودروهایی که درباره کیفیت بالای دم‌ها رخداد نظر هستی دارد، خواهد گذاشت. اصولا چرا زمانی که همه کشورها به سمت بازرگانی جهانی و هموار کردن بازرگانی کشورشان درحال جنبش هستند و صنایع و محصولات خود را تقویت می‌کنند، ما همچنان با افزایش تعرفه و اهرم‌های این‌چنینی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم؟ انگیزه این تصمیمات یک‌باره چیست و چرا این روش برای مهار بازار در نظر گرفته می‌شود؟

در همین زمینه با فرهاد بزرگی‌زاد ، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو به گفت‌و‌گو پرداختیم. وی معتقد است بدبختانه شوربختانه نگرش سیستمی در دولت هستی ندارد. نمونه نبود نگرش سیستمی را می‌توان در بحث افزایش بها نان دید. امیدواریم در این باره رئیس‌جمهور ورود کرده و این بحث را از حالت غیرکارشناسی و احساسی بیرون کند.

فرهاد بزرگی‌زاد ، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو

فرهاد بزرگی‌زاد ، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو

ظاهرا پیمان است تعرفه‌ واردات خودرو افزایش پیدا کند. به‌‌رغم اینکه همواره پافشاری بر کاهش تدریجی این تعرفه‌ها و برپایی توازن میان واردات و فرآوری خودرو در تو یا درون بوده به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران صنعت خودروی کشور، راه دیگری را برای دم در نظر گرفته‌اند. این مساله را چگونه ارزیابی‌ می‌کنید؟
این جستار بسیار غم‌انگیز و به‌نظرم این طرح بسیار نامناسب است و دوباره پشت درهای بسته و به‌رغم روشنی‌های قانون که دولت را موظف می‌کند نظر تشکل‌ها را در این باره بداند، تصمیم‌های هیجانی گرفته می‌شود. تصمیم‌های اتخاذشده منجر به چند پله برگشت از راه پیوستن ما به سازمان بازرگانی جهانی خواهد شد.

 

به‌نظر شما مسائلی از این دست در آینده، چه تاثیری بر بحث صادراتی ما خواهد گذاشت؟

طبیعتا زمانی‌ که نتوانیم به سازمان بازرگانی جهانی بپیوندیم، نمی‌توانیم از ارجحیت‌های صادراتی‌ کاربرد کنیم. درصورت عدم به کارگیری ارجحیت‌های صادراتی‌ به همان نسبت واردات ما با دشوار روبرو خواهد شد.

یعنی بازرگانی میان‌الملل ما با دشوار روبه‌رو می‌شود. ما کشور نفت‌خیزی داریم و فروش نفت یکی از منابع اصلی کسب درآمد ماست. بنابراین اگر رفتار ما به‌سرنویس یک عضو ناظر برخلاف روال این سازمان باشد، بسیار ناراحت‌کننده است که راه طولانی را که گام‌‌به‌گام پیموده‌ایم، یک‌مرتبه و با شتاب به عقب برمی‌گردیم و دوباره تصمیمات هیجانی بگیریم.

در دوره‌ای یک دولت تصمیم‌ می‌گیرد تعرفه را سالانه ۵درصد کاهش بدهد و دولت بعدی تصمیم‌ می‌گیرد تعرفه را به‌چهره هیجانی و بدون‌پیشینه در هیچ جای گیتی، افزایش بدهد.

در هیچ کشوری برای بحث خودرو چنین موضوعی پیشینه نداشته است. دولت کره زمانی‌ که می‌خواست پشتیبانی از فرآوری تو یا درون داشته باشد، تعرفه ۶۰درصدی واردات را سالانه ۱۰درصد کاهش داد. حالا ما برنامه‌های هیجانی ترتیب می‌دهیم و کاری می‌کنیم مردم از داشتن کالای باکیفیت بی بهره باشند.

گران‌تر شدن این کالا مایه می‌شود فشار زنجیره مصرف و تامین که در کشور هستی دارد، روی دوش همه کسان جامعه باشد، یعنی معالج، وکیل و… که خودروهای گران‌بها خریداری می‌کنند به‌همان نسبت هزینه‌هایشان گران‌تر خواهد شد، درواقع همه ما به‌سرنویس شهروندان ناچار هستیم هزینه بیشتری پرداخت کنیم.

 

انگیزه این مساله را چه می‌دانید؟

بدبختانه شوربختانه نگرش سیستمی در دولت هستی ندارد. نمونه نبود نگرش سیستمی را می‌توان در بحث افزایش بها نان دید. امیدواریم در این باره هم رئیس‌جمهور ورود کرده و این بحث را از حالت غیرکارشناسی و احساسی بیرون کند.

 

اندیشه می‌کنید انگیزه اصلی این تصمیم دولت چه می‌تواند باشد؟ بر پایه آماری که منتشر شده است، در امسال با افزایش واردات روبه‌رو بوده‌ایم ولی از طرفی پیش‌بینی‌های دولت درخصوص درآمدهای واردات خودرو درست از آب در نیامد. آیا کسب درآمدهای بیشتر از بخش واردات می‌تواند انگیزه افزایش تعرفه خودروها باشد؟

با بشمارآوردن همه آمار، واردات امسال ۵۲هزار دستگاه خودرو بوده است. از این ۵۲هزار دستگاه خودرو، ۶هزار دستگاه بهره دولتی‌ها بوده که وارد کرده‌اند. بنابراین میزان واردات بدست بخش‌خصوصی ۶هزار دستگاه خودرو بوده است. این ۴۶ هزار دستگاه نسبت‌به سال گذشته ۱۰درصد رشد داشته است.

در شرایطی که فرآوری تو یا درون کشور نسبت‌به سال پیش ۱۸درصد رشد داشته است. بنابراین در اینجا اندازه بازار رشد کرده و بدبختانه شوربختانه یا به‌انگیزه عدم آگاهی از سوی کسانی که آمار و اطلاعات را بیان می‌کنند یا به‌انگیزه مغرضانه بودن بررسی آمارها، این اشتباه را به ذهن می‌آورند که میزان واردات افزایش یافته است.

درحالی‌که میزان واردات نسبت‌به فرآوری کاهش پیدا کرده، اگر سال گذشته در این زمان آمار واردات بیش‌از ۶‌درصد بوده، امسال گواه کاهش دم هستیم و بهره واردات از بهره بازار ۵درصد است. ضمن اینکه در دو ماه پسین اکثر خودروهایی که از باژگاه ترخیص شده‌اند، خودروهای استوک ۲۰۱۶ بوده‌اند.

ما مشتریان را به‌واسطه تصمیمات دولت ناچار کرده‌ایم زمانی‌که می‌توانند خودروهای ۲۰۱۸ روز گیتی را سوار شوند، با هزینه بسیار گزافی خودروی مدل ۲۰۱۶ را کاربرد کنند. طبیعتا این مساله در راستای منافع مشتری و منافع ملی نیست و اینکه این فرمایش در راستای منافع چه کسانی است، محل بحث بوده و باید بررسی شود.

۶هزار دستگاه خودرویی که بدست دولتی‌ها وارد شده، چه خودروهایی هستند؟
این ۶ هزار دستگاه، خودروهایی هستند که بدست تولیدکننده‌ها وارد شده‌اند و نزدیک به ۱۰۰دستگاه دم به‌واسطه مجوزهای خاصی است که دولت برای خودروهای ویژه صادر کرده و وارد کشور شده‌اند.

 

این افزایش تعرفه چه تاثیری بر بازار خودروهای دست‌دوم وارداتی می‌گذارد؟ در‌حال‌آماده بها خودروها نیز افزایش پیدا کرده است، در آینده و با افزایش تعرفه‌ها گواه چه تغییراتی در این بخش خواهیم بود؟

بدبختانه شوربختانه این تصمیم مایه افزایش بها نجومی در خودروهای دست‌دوم خواهد شد. طبیعتا خودروهای دست‌دوم وارداتی ارزش بیشتری نسبت‌به خودروهای دست‌دوم فرآوری تو یا درون دارند. در این زمینه می‌بینیم یک خودروی کره‌ای ۴سال کار‌کرده نسبت‌به خودروهای صفر فرآوری تو یا درون ارجحیت دارد. در این شرایط این جستار مایه تشدید و افزایش بها خودروها خواهد شد و به‌واسطه تبدیل شدن خودرو به یک کالا و پریمیوم، رفتار مشتری کاملا متفاوت خواهد بود و تنها گناه او برای پرداخت چنین هزینه‌‌های گزافی این است که خودروی باکیفیت‌تر می‌خواهد پس باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

 

بیشتر خودروهای موجود در بازار خودروهایی با حجم موتور سیکلت میان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی هستند. در این بخش گواه افزایش تعرفه‌ها تا سقف ۹۵ درصد خواهیم بود. آیا بازار خودروی کشور گنجایش این افزایش را دارد؟

درحال‌آماده خیلی زود است بخواهیم در این باره گفتگو کنیم چراکه پارامترهای دیگری هم در این باره تاثیرگذار هستند ازجمله حضور شرکت‌های گری‌مارکت. ما همچنان معتقد هستیم حضور دم‌ها در این بازار بایسته است و باید پرکار باشند.

کار و جنبش یا عدم کار و جنبش‌ گری‌مارکت‌، روند بها دلار و خودروهای فرسوده، عوامل و متغیرهای تاثیرگذاری هستند که روی کشش و تقاضای بازار تاثیرگذار خواهد بود. امیدواریم مهم‌ترین اتفاقی که در این بازار رخ می‌دهد، پرکار شدن دوباره گری‌مارکت‌ها باشد و تا اندازه ای این بازار را از انحصار ویژه بیرون کند.

 

تعرفه‌هایی که اعلام شده‌اند معمولا به چهره اسمی هستند. مثلا تعرفه‌ خودروهای ۲۰۰۰سی‌سی به‌چهره اسمی ۹۵درصد ولی درنهایت این میزان افزایش پیدا می‌کند. به‌نظر شما این تعرفه‌ها تا چند درصد بالا خواهند رفت؟

زمانی‌که تعرفه ۴۰درصد بود، تعرفه حقیق و افزایش بها‌های قانونی که برای یک خودرو باید پرداخت می‌شد، به صددرصد می‌رسید. اکنون اگر این ۴۰درصد به ۹۵درصد افزایش پیدا کند یعنی به‌چهره دست نویس افزایش نمی‌یابد. یعنی ۵۵ درصدی که پیمان است افزایش پیدا کند، نزدیک ۷۰درصد در بها پایانی کارایی خواهد گذاشت و مایه می‌شود تعرفه ۴۰درصدی که به ۱۰۰ تبدیل می‌شد، تعرفه ۹۵درصدی تبدیل به ۱۷۰درصد شود که این هزینه بسیاری را به مشتری تحمیل خواهد کرد.

 

درحال‌آماده با پروا به تعریفی که وزارت صنعت از خودروهای لوکس دارد، ظاهرا تعرفه برای خودروهای بیش‌از ۲۵۰۰سی‌سی در نظر گرفته شده است. این پروانه احتمالی ورود به خودروهای لوکس را چگونه می‌بینید؟

درواقع بحثی که ما با دولت داشتیم، این بود که یک ملاک بخردانه برای تشخیص کالای لوکس تعریف شودکه دم‌هم بحث بها‌گذاری بود. بها، ملاک حقیق تشخیص کالای لوکس است. این‌که فارغ‌ از تعریف کالای لوکس و اصلاح دم، همچنان حجم موتور سیکلت را ملاک تصمیم‌گیری پیمان بدهیم، اشتباه و پیوسته اشتباه پیشین است که بدبختانه شوربختانه اصلاح نشده و در همان راه پیشین پیش می‌رویم.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام