سایت جامع خودرو در ایران


» باید نگاه به مفهوم فرآوری خودرو در کشور تغییر کند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶


به گزارش آگاهی ها خودرو ، خودروسازی ایران بیش‌از نیم سده پیشینه دارد و در درازا ۲دهه بازپسین به تازگی همواره صنعتی پرحاشیه به‌حساب آمده است، افکار همگانی مدام درحال سنجش این صنعت با کشورهای گوناگون و تحلیل عدم رشد و ناکارامدی این صنعت است .ازسوی دیگر دولتمردان با وضع قوانین گوناگون و عدم ثبات قوانین در برپایی این شرایط بی‌کارایی نبوده‌اند.

در ماه‌های بازپسین به تازگی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود دولت کوشش دارد واردکنندگان را زیر فشار پیمان دهد تا در ایران سایت تولیدی برپایی کنند و خودروسازان بخش خصوصی نیز میزان ساخت تو یا درون خود را دست کم به ۴۰درصد برسانند.

تند‌ترین راه شدنی برای افزایش کارگماری در صنعت خودرو، تمرکز بر مونتاژ خودرو برای صادرات به بیرون از کشور است

باید شرایط را فراهم کنیم تا خودروسازان بزرگ جهان، مایل به حضور در بازار ایران باشند، در چنین فضایی باید باور کنیم فرآوری امری دستوری نیست، بلکه امری ساختاری است

در این گزارش کوشش داریم از دیدی متفاوت به این قضیه نگاه کنیم. شاید این الگو را بتوان در صنعت خودروی چین دید، بدین آرش( arash) که چینی‌ها در دوره‌ای خودروسازان جهانی را وادار کردند اگر خواهان سهمی از بزرگ‌ترین بازار مصرف جهان هستند، فناوری خود را به کشور چین در یک فرآیند زمانی معین و با برنامه‌ای گردآوری‌شده انتقال دهند.

ولی بایسته است به شرایط بازار خودرو و فرآوری کشورمان نگاهی بیندازیم، میزان تقاضای خودرو در ایران، سالانه چیزی در نزدیک ۱٫۵میلیون دستگاه است، چنانچه روندی مثبت در گسترش اقتصادی کشور چهره پذیرد، در خوشبینانه‌ترین حالت این میزان به ۲میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید، پس ایران به‌لحاظ مصرف، بازاری در اندازه و ابعاد میانه به‌شمار می‌رود.

ولی نکته مهم، ساختار مهندسی بازار خودرو در ایران است که در سال‌های بازپسین به تازگی با رشد خودروسازان خصوصی و آزاد شدن واردات، ۹۰درصد بازار نیز همچنان دراختیار دوخودروساز دولتی است و مابقی نیز میان خودروسازان خصوصی و واردکنندگان بخش شده است که عملا سهمی ناچیز است.

حال سوال اصلی اینجاست چنانچه خودروسازی بخواهد پس‌از پشت‌سر گذاشتن و قوانین دست‌وپاگیر وارد مرحله سرمایه‌گذاری و فرآوری شود، بیشینه می‌تواند چه میزان تیراژ داشته باشد؟ عملا فضا این‌گونه خواهد شد هر خودروسازی هم بخواهد بیاید، باید حتما به‌سراغ خودروسازان دولتی برود.

در کشوری مثل چین بازاری ۲۵میلیونی هستی دارد بنابراین هر شرکت بزرگی وارد شود، سرمایه‌گذاری برای فرآوری برایش به‌صرفه و با بازار ۲میلیونی ایران در بهترین شرایط، متفاوت خواهد بود.

این در حالی است که باید شرایط را فراهم کنیم تا خودروسازان بزرگ جهان، مایل به حضور در بازار ایران باشند، در چنین فضایی باید باور کنیم فرآوری امری دستوری نیست، بلکه امری ساختاری است. چنانچه بازار و قوانینی با ثبات، اقتصاد و صنعتی رو‌به‌رشد و شکوفا داشته و فضایی تندرست و رقابتی و بدون مهندسی را پدید آوریم، بی گمان به‌خودی‌خود انتقال فناوری چهره می‌پذیرد و در چنین شرایطی، برای هر تولیدکننده‌ بازاری ارزشمند با ریسک سرمایه‌گذاری کم شناخته خواهیم شد.

ما چشمداشت جذب سرمایه‌گذاری بیگانه در کشور را داریم بدون اینکه مقدمات و زیر ساخت‌های هنگام را پدید آورده باشیم، این جستار پیوستگی کار را برای خودروسازان موجود نیز سخت و ریسک هنگام‌ها را برای سرمایه‌گذاری بیشتر، بالاتر می‌برد. بسیاری از خودروسازان چینی با به کارگیری خلاء موجود بازار ایران، در کشور سرمایه‌گذاری‌های کلان کرده‌اند که کارایی هنگام‌را نمی‌توان نادیده گرفت، درحالی به اندیشه سرمایه‌های جدید هستیم که از برخی سرمایه‌گذاری‌های موجود غافل هستیم.

ذکر این نکته بایسته است در آینده مفهوم فناوری تغییر خواهد کرد و خودروهای برقی، فرمانروای خیابان‌ها و جاده‌ها خواهند شد، ازسویی باید پرسید در این زمنیه تاکنون چه اقدامی چهره گرفته است؟

نویسنده : بابک صدرایی




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام