سایت جامع خودرو در ایران


» اتوبوس‌های بل‌کمون‌ماش با توانایی شارژ برق شهری می‌آیند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶


رئیس هیات‌مدیره سام‌سبز خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو»

به گزارش « آگاهی ها خودرو » ، شرکت سام‌سبز خودرو ایرانیان ، ‌شریک بازرگانی شرکت بل‌کمون‌ماش (BELKOMMUNMASH) بلاروس در ایران است. این شرکت گردآور‌ای پیشرو در زمینه ساخت محصولات الکتریکی و برقی حمل‌ونقل شهری است که دربرگیرنده تراموا، واگن‌های برقی شهری و اتوبوس‌‌های برقی می‌شود.

این شرکت کامیاب به برقراری روابط اقتصادی و بازرگانی با فدراسیون روسیه، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و کشورهای دیگر شده است.

در‌حال‌آماده، محصولات شرکت سام‌سبز خودرو با کامیابی در شهرهای گوناگون بلاروس و بیش از ۳۲ شهر روسیه و شهرهای صربستان، لاتویا، اوکراین، قرقیزستان، مولداوی، آرژانتین، کلمبیا، مغولستان و… کاربرد می‌شود.

این شرکت تمرکز خود را در‌حال‌آماده روی بازار کشورهای اروپای‌غربی متمرکز کرده و پیمان است با همکاری شرکت شهاب‌خودرو به فرآوری اتوبوس‌های تمام‌برقی بل‌کمون‌ماش در ایران بپردازد.

از این رو با محمد صمصام سخیراوی ، رئیس هیات‌مدیره سام‌سبز خودرو ایرانیان مصاحبه‌ای کرده‌ایم که از نظر می‌گذرد.

اتوبوس های برقی شرکت بل‌کمون‌ماش

اتوبوس های برقی شرکت بل‌کمون‌ماش

اهداف و زمینه‌های اصلی تکاپو شرکت سام‌سبز‌خودرو ایرانیان چه هستند؟

همان‌طور که مشهود است برای کاستی آلودگی‌ هوای کلانشهرهای کشور، چاره‌اندیشی بنیادین نشده است. مسئولان و دست‌اندرکاران برای حل این دشوار اتوبوس‌های دیزلی با استاندارد آلایندگی یورو۵ و فناوری‌های برتر سوخت‌های فسیلی را گزینش می‌کنند. به‌تازگی هم به سمت سوخت‌ سی‌ان‌جی گرایش پیدا کرده‌اند که این سوخت‌ هم آلایندگی‌های ویژه خود را دارد.

با این راه‌حل‌ها ولی دشوار آلودگی هوا حل نمی‌شود. ما با بررسی‌های انجام‌شده در کشور بلاروس با شرکتی به نام بل‌کمون‌ماش آشنا شدیم که از نزدیک ۵۰‌سال پیش تاکنون در زمینه حمل‌ونقل برقی تکاپو می‌کند و به فرآوری اتوبوس‌های برقی، لوکوموتیوها و قطارهای برقی می‌پردازد.

این شرکت به‌تازگی روی فرآوری اتوبوس شهری با فناوری ابرخازن متمرکز شده، این فناوری‌ به‌گونه‌ای است که اتوبوس با ۵دقیقه شارژگیری می‌تواند ۲۰کیلومتر را طی کند و از این اتوبوس می‌‌توان به چهره ٢۴ساعته بهره‌برداری کرد.

این شرکت پس از فرآوری، توانسته است آزمایش‌های کاربردی را با نتایج خوب طی کند. این اتوبوس‌ها نزدیک یک‌سال است که در شهر مسکو آمدوشد می‌کنند. بر این بنیاد، به این نتیجه رسیدیم شاید بتوان با انتقال این فناوری به کشور، دشواری ها حمل‌ونقل و پیرامون‌زیست را حل کرد.

این فرآورده از چه ویژگی‌هایی نسبت‌به دیگر اتوبوس‌های همانند برخوردار است و چه برتری رقابتی با دم‌ها خواهد داشت؟

این اتوبوس کاملا برقی است و هیچ‌گونه آلایندگی صوتی و زیست‌محیطی ندارد. این اتوبوس‌ها بنا بر طراحی که دارند، می‌توانند با هر ۵دقیقه شارژ مسافتی میان ۲۰ تا ۴۰ کیلومتر را طی کنند. زمان شارژ‌گیری این اتوبوس‌ها به قدری کوتاه است که در فاصله اندکی پیش از مسافرگیری نیز می‌توان به دم پرداخت.

بدنه این اتوبوس‌ها از کامپوزیت ساخته شده که نسبت‌به خوردگی مقاوم هستند. در‌حالی‌که برخی اتوبوس‌های همانند دارای بدنه‌های فلزی هستند. همچنین این اتوبوس‌ها تا ۱۰‌سال گارانتی دارند.

از سوی دیگر سازوکار این اتوبوس با دیگر اتوبوس‌های برقی که تاکنون شرکت‌های دیگر وارد کرده‌اند، متفاوت است. اتوبوس‌های پیشین با باتری‌های لیتیومی کار می‌کردند در حالی که فرآورده جدید ما با ابرخازن‌ها کار می‌کنند.

باتری‌های لیتیومی‌ مانند نمونه‌هایی که در موبایل‌ها به کار می‌روند، باید الکتریسیته را به الکتروشیمیایی تبدیل کنند ولی در ابرخازن‌ها الکتریسیته به‌چهره سر راست در ابرخازن اندوخته می‌شود. در زمینه بحث‌های پیرامون‌ زیستی نیز ابرخازن‌ها نسبت به باتری‌های لیتیومی متفاوت هستند.

از سوی دیگر باتری‌های لیتیومی مدت زمان شارژ متفاوتی در سنجش با ابرخازن‌ها دارند و می‌توانند با هربار شارژ نزدیک ۱۰۰ کیلومتر را بپیمایند ولی باید ۴ ساعت به منبع شارژ متصل باشند.

از این رو شبکه شهری شاید نتواند پاسخگوی شارژ شمار بالایی از این اتوبوس‌ها به‌طور هم‌زمان باشد. ولی برای شارژ اتوبوس‌های ابرخازنی می‌توان با تعبیه چند ایستگاه، چند خط را ساپورت کرد. درازا زندگی انباره‌ها یکی دیگر از مزایای این سیستم نسبت‌به باتری‌ها محسوب می‌شود.

انباره‌ها نزدیک ۹۰ هزار بار امکان شارژ و دشارژ کردن را دارند که این شماره برای باتری‌ها به ۳هزار تا ۳۵۰۰ می‌رسد. این اتوبوس‌ها در دو نمونه ۱۲ و ۱۸متری عرضه خواهند شد.

ایستگاه‌های این اتوبوس نیز به درازا ۳ متر و پهنا یک‌متر طراحی شده‌اند فضای زیادی را اشغال نخواهند کرد. این اتوبوس‌ها نیاز به ساز و برگ خاصی ندارند و با برق شهری قابل شارژ خواهند بود. با توقف اتوبوس‌ در ایستگاه‌های شارژ، شاخک‌‌ها به چهره خودکار به شارژر‌ها متصل می‌شوند.

آیا برنامه‌ای برای انتقال فناوری اتوبوس‌های برقی در نظر دارید؟

در راستای انتقال فناوری با شرکت شهاب‌خودرو جوینت شده‌ایم و پیمان است این اتوبوس‌ها را با همکاری شرکت شهاب‌خودرو به فرآوری برسانیم. نخستین نمونه این اتوبوس برای آزمایش به زودی وارد ایران خواهد شد.

چنانچه آزمایش‌ها کامیابی‌آمیز باشند، با نخستین سفارش خط فرآوری این اتوبوس‌ را با همکاری شهاب‌خودرو راه‌اندازی خواهیم کرد. بدبختانه شوربختانه این نمونه برای شرکت در نمایشگاه آماده نشد. نمونه باره نظر سفارش‌گذاری شده و در حال ساخت است.

این اتوبوس‌ها با چه میزان درونی‌سازی به بازار ایران خواهند آمد؟

توافقات اولیه در زمینه بومی‌سازی انجام شده و در چهره تایید اتوبوس‌ در آزمایش‌ها، خط فرآوری دم راه‌اندازی خواهد شد. در زمینه بهره درونی‌سازی محصولات وارداتی، وزارت صنعت، معدن و بازرگانی دست کم‌هایی را در نظر گرفته است و به نظر می‌رسد با کمتر از ۳۰درصد نتوان محصولی را در کشور فرآوری کرد.

صنعت اتوبوس‌سازی در کشور به‌گونه‌ای است که قطعات از کشورهای دیگر وارد شده و در تو یا درون کشور جمع می‌شوند. به‌طور قطع میزان درونی‌سازی این اتوبوس‌ها نسبت‌به دیگر تولیدکنندگان درونی اتوبوس کمتر نخواهد بود.

به انگیزه دم‌که در سیستم این اتوبوس از موتور سیکلت درون‌سوز و گیربکس کاربرد نمی‌شود و نیازی به واردات این قطعات نداریم، بی گمان میزان درونی‌سازی نسبت‌به دیگر تولیدکنندگان اتوبوس‌های دیزلی و گازسوز بیشتر خواهد بود.

با چند دستگاه، فرآوری این فرآورده را آغاز خواهید کرد؟

برای تعیین شمار اتوبوس تولیدشده در مرحله نخست، چشم براه میزان سفارش از سوی سازمان‌ها خواهیم بود. برای هر اقلیمی می‌توانیم طراحی این اتوبوس‌ها را تغییر دهیم.

به‌سرنویس نمونه در شهری مانند اراک سیستم تهویه‌ متفاوتی نسبت به شهرهای جنوبی کشور خواهیم داشت. در حال گفتگو با بسیاری از شهرداری‌ها هستیم تا بتوانیم پیمان نامه پسندیده این فرآوری را منعقد کنیم و بر پایه دم پیمان نامه و با کمک شهاب‌خودرو خط فرآوری خود را راه‌اندازی کنیم.

آیا تصمیم گرفته‌اید آزمایش میدانی این فرآورده در کدام‌یک از شهرها برگزار شود؟

در این زمینه با چند شهر ازجمله مشهد، تهران و اراک گفتگو داشته‌ایم. البته با اراک مذاکرات جدی‌تری را پیش گرفتیم و شهرداری این شهر نیز پیشباز بیشتری از آزمایش میدانی اتوبوس‌های برقی کرده است.

مسئولان این شهر در زمینه خرید و سفارش‌گذاری این فرآورده بسیار پیگیر هستند. در باره شهرهای دیگر هم گفتگو کرده‌ایم. پیش از این هم اتوبوس‌های بی‌وای‌دی در شهر شیراز آزمایش شدند. این یک جنبش ملی است و تفاوتی ندارد که محصولات کدام‌ شرکت راهی خیابان‌ها شوند.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام