سایت جامع خودرو در ایران


» درود پاسات؛ خدانگهدار یا بدرود رقبا! ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶

درود پاسات؛ خدانگهدار یا بدرود رقبا!

دسته بندی : خودرو تاریخ : دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶


درود پاسات؛ خدانگهدار یا بدرود رقبا!
از همین ابتدای کار می توان پیش بینی کرد که بازخورد دیگر کسان با سلایقشان نسبت به این متن چیست! ولی ایرادی ندارد. ما تنها نظر خودمان را می گوییم.

بامداد امروز شرکت ماموت خودرو به چهره رسمی از خبرنگاران تخصصی صنعت خودرو دعوتی را به کنش آورد تا نخستین برخورد عملی رسانه ها با خودروهای پاسات و تیگوان رخداد بیافتد. در این متن پیمان است که شرحی از آزمایش و بررسی اولیه volkswagen واگن پاسات داشته باشیم. این آزمایش در شهرک صنعتی ماموت واقع در هشتگرد و جاده کرج- قزوین برگزار شد. محل آزمایش از مسیرهای گوناگون و کوتاهی چیدمان شده بود که خبرنگاران بتوانند آزمایش اولیه ای با این خودرو داشته باشند و از طرفی برخی پارامترهای سنجش اولیه را بر روی دو فرآورده جدید volkswagen واگن در ایران پیاده کنند. سطح جاده آزمایش از سنگ فرش های عادی ساخته شده بود که تا اندازه ای کم می کرد، نرمی خودرو را باره بررسی پیمان دهیم. همچنین در بخش ابتدایی جاده آزمایش، سربالایی و سرپایینی هستی داشت که مایه یک آزمایش عملکردی را از پاسات و تیگوان داشته باشیم.

پاسات چقدر بها گذاری شده است؟
volkswagen واگن پاسات در بازار ایران با مدل ۲۰۱۸ عرضه می شود و بدست ماموت خودرو ۲۷۵ میلیون تومان بها گذاری شده است. اگر به بها رقبای این خودرو از نظر بازه قیمتی و یا کلاس بدنه نگاه کنیم، می بینیم که renault تلیسمان ۲۰۱۸ بها رسمی ۲۴۹ میلیون تومان را پیدا کرده است. دی اس۵ هم قیمتی نزدیک ۲۵۵ میلیون تومان را با مدل ۲۰۱۸ دارد. همچنین سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ فول آپشن هم قیمتی نزدیک ۲۱۳ میلیون تومان را در شرکت دارد و نسخه بنزینی دم به گفته برخی منابع بزودی با قیمتی نزدیک ۲۴۸ میلیون تومان به بازار می آید. kia اپتیما JF که در حال آماده با مدل ۲۰۱۷ همچنان به فروش می رسد، قیمتی نزدیک ۲۲۹ میلیون تومان را در نسخه فول آپشن سه رادار دارد و هنوز به چهره رسمی بهای مدل ۲۰۱۸ دم از سوی اطلس خودرو اعلام نشده است. بحث دم هم پیش آمده تا ایکاپ peugeot ۵۰۸ را با مدل ۲۰۱۸ در محدوده قیمتی ۲۲۵ تا ۲۳۵ میلیون تومان به فروش رساند. تا اینجای کار volkswagen واگن پاسات ۲۰۱۸ با بها ۲۷۵ میلیون تومانی، ناسازگاری نزدیک ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی را با رقبای کره ای و فرانسوی خود در بازار دارد.

پارامترهای ایمنی پاسات همانند با رقبا است
فولگس واگن پاسات در بحث پارامترهای ایمنی نیرومند تر از رقبا نما شده است. این خودرو علاوه بر شش کیسه هوای استاندارد که در تمام رقبا دیده می شود، به کیسه هوای زانو راننده و کیسه هوای پهلویی عقب نیز مجهز است. این خودرو مانند تمام رقبا به سیستم مهار پایداری الکتریکی مجهز است و نمی توان در این بخش تفاوتی میان این خودرو و دیگر رقبا قائل شد. در تمام رقبای پاسات نیز رادار نقطه کور هستی دارد و در برخی دیگر مانند اپتیما فول آپشن و سوناتا LF مدل ۲۰۱۸ نیز رادار دست نویس و سامانه پیشگیری از برخورد هم نصب شده است. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که در بحث سامانه های الکتریکی پیشگیری از برخورد و کمکی راننده، volkswagen پاسات تا اندازه ای از رقبا لاغر تر است، ولی در بحث شمار کیسه هوا و همچنین ایمنی در برخورد، پاسات نیرومند تر نما می شود.

پاسات در بحث امکانات رفاهی چگونه است؟
volkswagen واگن پاسات در بحث امکانات می توان گاهی نیرومند تر از رقبا و گاهی ضعیفتر از دم ها باشد. در این خودرو امکاناتی همانند سقف پانارومیک، استارت دکمه ای، سامانه استارت استاپ، کروزکنترل، تودوزی چرم، دوربین ۳۶۰ درجه، درب صندوق برقی، کاروان کش فابریک، نمایشگر چندمنظوره روی داشبورد، پشت آمپر LED، آینه های تاشو برقی، ساعت لوکس میان یا میانی، سیستم تهویه سه گانه، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، حافظه صندلی راننده، ماساژور صندلی راننده، سیستم اتوپارک، دنده پشت فرمان، تنظیم حالت رانندگی، هدآپ، ترمز پارک برقی، اتوهلد، بلوتوث، گرمکن صندلی های عقب، تغییر گوشه چراغ به چهره ربات، سنسور باران، سنسور نور و… در خودرو هستی دارد. در این خودرو سیستم نویگیشن هم در مانیتور میان یا میانی و هم نمایشگر پشت آمپر نشان داده می شود که هنوز در ایران پرکار نبوده و گویا پیمان است در هفته های پدران همزمان با تحویل خودروها، این آپشن هم برای مشتریان ایرانی پرکار گردد.
پاسات از دم جا نیرومند تر است که به سرنویس نمونه، پشت آمپرش بهترین کیفیت را میان رقبا دارد و یا سنسور حرکتی دست برای تنظیم سیستم صوتی در خودرو هستی دارد. همچنین هستی کاروان کش، شاید در ایران کاربردی نباشد، ولی نشان می دهد که شاسی خودرو تا چه حد نیرومند طراحی شده و از طرفی سامانه برق خودرو با چه دقت و ظرافتی در پاسات هستی دارند. شما در پاسات دوربین ۳۶۰ درجه ای را دارید از نظر حالت های تنظیم و نگریستن کناره ‎ ها، قابلیت های تنظیم بیشتری از تمام رقبا دارد. حتی قابلیت های دوربین ۳۶۰ درجه پاسات بیشتر از خودروهایی چون ب ام و سری۵ و سری ۷ است. در پاسات سیستم تهویه برای رده عقب هستی دارد که سرنشین می تواند دمای فضای عقب را خود تنظیم کند. این آپشن در اکثر رقبا هستی ندارد و تنها peugeot ۵۰۸ است که سیستم تهویه تکمیل تری از تمام رقبا دارد. شما در پاسات تنظیمات به مراتب بیشتری در باره چیدمان پشت آمپر دارید. ولی از طرفی این خودرو امکاناتی مانند کروزکنترل تطبیقی را ندارد. و یا مثل renault تلیسمان به دو ماساژور صندلی مجهز نیست.

رانندگی با پاسات در برخورد نخست
معمولا اگر پیمان باشد که بازخورد کاملی را درباره خودرو تازه وارد در قابل آزمایش ارائه کنیم، شاید بهتر باشد تا با دم خودرو رانندگی کمینه چند ساعته را در شهر و جاده تجربه کنیم. ولی آزمایش هایی که کوتاه هستند و به چهره پارامتی برگزار می شود، لطف خودشان را دارد. volkswagen واگن پاسات به موتور سیکلت ۱٫۸ لیتری توربو ۱۸۰ اسب بخار با گشتاور ۲۵۰ نیوتون متر مجهز است. این توان بدست گیربکس ۷ دنده ربات دوکلاچه DSG به چرخ های جلو منتقل می شود. گیربکس های DSG این روزها در اکثر خودروهای گروه volkswagen واگن (audi، volkswagen واگن، سئات و…) کاربرد می شود. باز هم در اینجا می بینیم که توان موتور سیکلت پاسات از برخی رقبا بیشتر است و از برخی رقبا کمتر است. ولی نکته نغز پیشرانه پاسات این است که بیشینه گشتاور را در بازه ۱۲۵۰RPM تا ۴۰۰۰RPM، تحویل می دهد. این یعنی در همان ابتدای جنبش می توانید بیشینه توان خودرو را به استخراج کنید. ابتدای آزمایش با سرعتی پایین به روی شیب عادی رفتیم. علاوه بر اینکه می خواستیم دقت سیستم مهار آغاز جنبش در سربالایی پاسات را آزمایش کنیم، به دنبال دم بودیم که دقت عملکرد این گیربکس دو کلاچه را بررسی کنیم. بسیاری از خودروهای دو کلاچه، وقتی در شیب پیمان می گیرند و پیمان باشد تا جنبش را از روی شیب رو به بالا آغاز کنند، معمولا دیرکرد محسوسی دریافتن می شود و صدای تق تق کلاچ گیری به کابین می آید. ولی نغز بود که به خاطر هماهنگی ریزبین موتور سیکلت و گیربکس پاسات به سرنویس یک خودرو آلمانی، این سستی رایج خودروهای دو کلاچه در این سدان دیده نمی شد. وقتی پای خود را تا انتها روی گاز گذاشتیم، دقیقا به انتقال بیشینه گشتاور در دور موتور سیکلت پایین پی بردیم، خودرو با شتاب شتاب گرفت و می توان گفت که در حالت استاندارد می توان پاسات را پس از تلیسمان به سرنویس پرشتاب ترین خودرو صفر کیلومتر در این رده ابعادی و قیمتی شناسایی کرد. البته بسیاری اعتقاد دارند که در حالت استاندارد تنها ۰٫۲ ثانیه میان شتاب تلیسمان و پاسات ناسازگاری هستی دارد و در شرایط راستین شاید پاسات به خاطر هماهنگی دقیقتر موتور سیکلت و گیربکس به تواند در گام نخست تلیسمان را پشت سر بگذارد. این رخداد هنوز به چهره عملی پابرجا کردن نشده و تنها بر مبنا تئوری عملی از سوی برخی کارشناسان مطرح می شود. در راه باز چند باری به پاسات فرمان لحظه ای دادیم که سرعتمان میان ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نوسان داشت. اتفاقی که در کنش نگریستن می کردیم، آگاهی ها از هندلینگ و ترازمندی بهتر از تمام رقبای این خودرو آلمانی در بازار ایران بود. بارها در حالت رانندگی اسپرت، آزمایش اسلالوم را با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت انجام دادیم و نغز بود که با این سرعت و با فرمان دادن های تیز، دم هم به روی سنگ فرش، به خاطر هندلینگ و پایداری بالا، حتی سامانه ESP هم به کمک خودرو نمی آمد و انتهای خودرو کاملا در مهار راننده بود. وقتی پایمان را تا انتها روی گاز می گذاشتیم و از دنده پشت فرمان کاربرد می کردیم، تا اندازه ای ی دنده ریزبین تری را نسبت به تمام رقبا دریافتن می شد. ولی باید گفت که دکمه های شیفتر پشت فرمان، آنچنان حس خاصی را القا نمی کردند و دم قدر کوچک بودن که در فرمان دادن های تیز باید بی گمان دکمه مثبت و منفی می شدید. ولی می توان گفت همین دکمه های مصنوعی و کوچک تا اندازه ای حس اسپرت را منتقل می کند.
در کمی بالاتر اشاره کرده بودیم که پاسات را بر روی سطحی به غیر از آسفالت آزمایش کردیم و عملا بر روی سنگ فرش ها بود که مراحل آزمایش برگزار شد. درستی این است که برتری یک خودرو آلمانی مانند پاسات در اینجاست که نسبت به فرانسوی ها و کره ای ها مشخص می شود. به جرات می توان گفت که به لطف لاستیک های خوب، سیستم تعلیق نیرومند و سبک طراحی صندلی ها، کمتر صدا و تکانی به تو یا درون کابین منتقل می شد. در سدان هایی چون peugeot ۵۰۸، تلیسمان، DS5 و اپتیما همیشه مسئله ضربه های نا متعارف در دست اندازهای جاده های ایران مطرح بود. ولی با قطعیت می توان گفت که پاسات این دشوار را ندارد.
در بحث ترمزهای شدید هم می توان گفت که پاسات مانند رقبا کنش می کند و دم چنان تفاوت محسوسی میان این خودرو با دیگر خودروهای رقیب نیست.


چرا پاسات را به سرنویس یک سدان نیمه لوکس به رقبا ترجیح می دهیم؟

درستی این است که تا دیروز، تلیسمان را به سرنویس یک سدان عامه پسند قبول داشتیم. زیرا طراحی این خودرو فرانسوی را خیلی ها می پسندیدند و از طرفی بهترین شتاب و هندلینگ را نسبت به رقبا به راننده تحویل می داد. از طرفی امکانات رفاهی و جذابتری در تلیسمان هستی داشت که در اکثر خودروهای رقیب دیده نمی شد. آپشنی مانند نور بالای ربات، ماساژور صندلی های جلو، اتوپارک و… امکاناتی هستند که مشتریان ایرانی دوست دارند و برای همین به سراغ تلیسمان می روند. در بحث کیفیت هم سرانجام در تلیسمان ذات اروپایی هستی دارد و به راحتی می تواند در مباحث کیفی و استهلاکی با خودروهای کره ای چشم وهمچشمی برابری داشته باشد.
ولی امروز پاسات گیرایی بیشتری را برای ما نسبت به دیگر خودروها دارد. دم نه به خاطر اصالت برند و طرفداری کورکورانه از صنعت خودرو یک کشور. بلکه به راستی در volkswagen واگن پاسات معیارهایی هستی دارد که برای هر کسی قابل لمس است. شما می توانید کیفیت بهتری را در چرم و مواد به کار رفته کابین پاسات نسبت به رقبا ببینید. همچنین دقت عملکرد سامانه فنی و الکتریکی این خودرو به نسبت رقبا بیشتر است که در کمترین زمان آزمایش می توانید به این نکته پی ببرید. وقتی یک خودرو آپشن غیر کاربردی کاروان کش عقب را دارد، نشان می دهد که تقویت شاسی این خودرو به مراتب نیرومند تر و بنیادی تر از رقبا است. شما در پاسات سواری نرم تری را تجربه می کنید و از طرفی پایداری خوب را می تواند در کنار حس اسپرت به شما بهتر از رقبا القا کند. پاسات خودرویی است که امکاناتی همانند رادار دست نویس، نقطه کور و سامانه پیشگیری از برخورد را در بازار ایران تجربه نمی کند، ولی اگر آپشنی بر روی دم نصب است، می توانید بهترین کارایی را از دم چشمداشت داشته باشید. طراحی پاسات مانند اپتیما، تلیسمان، سوناتا و… آنچنان ویژه و متفاوت نیست. حتی بسیاری می گویند که این سبک طراحی برای عقب پاسات نغز نیست. ولی پاسات به مراتب رسمی تر و با پرستیژتر از رقبا طراحی شده است.
شاید بگویید کیفیت پاسات در نگاه نخست خوب است، ولی در کنش چه اتفاقی می افتد؟ ذهنیت بسیاری از مشتریان ایرانی این است که خودروهای آلمانی هزینه های بالایی دارند و نگهداری دم کار هر فردی نیست. ولی اگر به سایت رسمی volkswagen واگن مراجعه کنید، می بینید که سرویس دوره ای و ی روغن این سدان آلمانی هر ۱۵ هزار کیلومتر باید انجام شود و این یعنی که در بحث خدمات پس از فروش و فرسایش ثابت، یک سوم خودروهای موجود در بازار ایران نیاز به نگهداری دارد. سایت volkswagen واگن آمریکا اعلام می کند که هر بار سرویس ی روغن و فیلترهای پاسات نزدیک ۷۰ دلار هزینه دارد که می توان چشمداشت داشت ماموت خودرو هزینه نزدیک ۳۰۰ هزار تومان را پس از هر ۱۵ هزار کیلومتر اعلام کند.
از نگاه بسیاری از خبرنگاران که امروز در مراسم بودند، پاسات جزئیاتی دارد که نوعی ارج بیشتر را به مشتری نسبت به دیگر خودروها نشان می دهد. به سرنویس نمونه شاید برایتان پیش آمده باشد که صندوق عقب خودرو را پر کنید و پس بخواهید بارهای چسبیده به طاقچه را خالی کنید. در بسیاری از خودروها به خاطر گونه فریم بندی این تکه فلزی، معمولا لبه های تیزی هستی دارد که دست انسان آسیب می زند. ولی در پاسات کاوری برای این قسمت در نظر گرفته شده تا آسیبی به دست کسان وارد نشود. دوربین دنده عقب پاسات در تو یا درون لوگو پیمان دارد که در برندهایی مانند بنز و ب ام و هم دیده می شود. از نگاه کسان عادی این کار تنها ویژه بودن را نشان می دهد و عملا کاربردی ندارد. ولی در درستی وقتی در جایی مانند کارواش هستید و یا در جاده ی بارانی و برفی رانندگی می کنید، معمولا دوربین دنده عقب شما ناپاک یا خیس می شود که در هنگام دنده عقب گرفتن نمی توانید تصویر واضحی را داشته باشید. ولی در خودروهایی چون پاسات، این رخداد نمی افتد و عملا دوربین همیشه تمیز و بدون لک می ماند. در اقدام نغز دیگر فولگس واگن برای پاسات، منبع آب شیشه شوی خودرو به گرمکن مجهز است تا از یخ بستن این منبع در زمستان جلوگیری شود. وقتی هم هم که به خودروهای واردشده پاسات و تیگوان به ایران نگاه می کنید، روی شیشه های خودرو، برچسب های سفارش ایران درج شده که تا اندازه ای این اطمینان خاطر را می دهد که خودروهای volkswagen واگن برای بازار ایران از نظر فنی و امکاناتی تطبیق داده شده اند.
کارشناسان و مدیران ماموت خودرو در مراسم آزمایش درایو، از فروش روزهای نخست پاسات و تیگوان خوشنود بودند. بی گمان اگر بتوان در بحث بازاریابی و خدمات پس از فروش، volkswagen را در جایگاه اصلی به مشتریان ایرانی شناسایی کرد، در آینده نزدیک می توان بردباری داد که خودرویی چون پاسات سر دسته بازار سدان های نیمه لوکس بازار کشور باشد.

پیش از تحویل پاسات، باید بیدارش کنید!
اگر به تصاویر حمل محموله های خودروهای volkswagen واگن به ایران نگاه کنید، می بینید که تمام خودروها به چهره بسته بندی شده به شرکت ماموت خودرو آمده اند. وقتی خودروها از بسته بندی بیرون می شوند و یا پیمان است که در باژگاه ها، انبارها و کارخانه جا به جا شوند، هیچ کدام از آپشن های خودرو برای رانندگان شرکتی و ترابری کار نمی کند و امکان دم هستی ندارد که خودرو سرعت های حتی عادی را تجربه کند. زیرا volkswagen واگن به اصطلاح خودروها را قفل کرده تا پیش از تحویل به مشتری، نتوان سوء کاربرد ای خودرو کرد. زمانی که پیمان بود آزمایش ما آغاز شود، دستگاه ارتباطی ویژه volkswagen واگن به رایانه مرکزی خودروها نصب شد. پس از چند دقیقه آپشن ها خودرو به چهره ربات آغاز به کار و کالیبره شدن کردن و سپس با تایید رسمی volkswagen واگن، خودرو برای کاربرد مشتری روشن شد و از همان لحظه گارانتی خودرو نیز در سامانه volkswagen واگن مرکز ثبت گردید. این رخداد را می توان از معدود کارهایی دانست که در راستای ارج به حقوق مشتری همگام با بازار جهانی در ایران رخداد می افتد.
درود پاسات؛ خدانگهدار یا بدرود رقبا!

گروه مستند اسب بخار- حسین دلاور

تصویر ها: عرفان حمیدی



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام