سایت جامع خودرو در ایران


» به‌جای خرید واگن روی آی تی ریلی سرمایه‌گذاری کنیم ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶


علی کاکاوند، کارشناس حمل‌ونقل ریلی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»

به گزارش «آگاهی ها خودرو» ، به تازگی در جریان امضای دوسند همکاری بدست وزارت راه‌وشهرسازی با یک شرکت روسی که با محوریت مرکز صادرات روسیه و شرکت بیمه اعتباری روسیه انجام ‌شده است، گفتگو از سرمایه‌گذاری ۳میلیارد یورویی روس‌ها در پروژه‌های ریلی ایران می‌شود.

براساس این آگاهی ها، ساخت ۲۰هزارواگن باری، ۶هزار واگن مسافری و ۳۵۰لوکوموتیو به شکل مشترک میان شرکت‌های روسی و ایرانی کلید خواهد خورد.

براساس آمار رسمی، هم‌اکنون 24هزارواگن در شبکه ریلی کشور پرکار است.

براساس آمار رسمی، هم‌اکنون ۲۴هزارواگن در شبکه ریلی کشور پرکار است.

ولی پرسش بنیادین در این میان، این است که آیا گنجایش کنونی شبکه ریلی کشور توان بهره‌برداری از این شمار واگن باری و مسافری را دارد یا خیر. در این زمینه با علی کاکاوند، کارشناس حمل‌ونقل ریلی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

چگونگی این روزهای حمل‌ونقل ریلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

راستی این است که حمل‌و‌نقل ریلی کشور دوران چندان مطلوبی را سپری نمی‌کند و روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته است. براساس آمار رسمی، هم‌اکنون ۲۴هزارواگن در شبکه ریلی کشور پرکار است.

اگر نگاهی به آمار سال ۹۵ بیندازیم با آماری بالغ‌بر حمل ۴۰میلیون‌تن یا به گفته ای ۲۷میلیاردتن – کیلومتر کالا در شبکه ۱۱هزارکیلومتری ریلی روبرو می‌شویم. این درحالی‌است که این رقم صرفا ۱۰درصد از همه حمل بار کشور را دربرمی‌گیرد.

هر واگن باری در هر سال به‌طور میانه چیزی نزدیک ۱٫۱میلیون‌تن کیلومتر و روزانه بالغ‌بر ۳هزارتن کیلومتر کالا جابه‌جا کرده است که این شاخص با فرض گنجایش سره( sare ) میانه هر واگن ۶۰‌تن، به چم(cham ) سیر میانه روزانه ۵۰کیلومتر باردار هر واگن در شبکه ریلی کشور است و یا به‌عبارتی میانه سرعت بازرگانی واگن‌های باری باردار و خالی چیزی نزدیک ۴کیلومتر در ساعت است.

این راستی تلخ به این معناست که ما در بخش ریلی ۲۴هزارواگن باری را به‌طور میانه با سرعت ۴کیلومتر بر ساعت رویهمرفته شبکه در گردش داریم که البته دربرگیرنده همه فرایند بارگیری، سیر، تهی سازی، تعمیرات، عملیات مانور و… است.

چگونه باید حجم حمل‌ونقل ریلی کشور را افزایش دهیم؟

در مرحله نخست باید روش‌هایی که ما را در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر و امکان‌پذیرتر به این هدف برساند، در نخستینگی برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش ریلی پیمان دهیم. راستی این است که بهره‌وری در حمل‌ونقل ریلی به‌شدت پایین است.

شبکه ریلی موجود و عملکرد کنونی به‌هیچ‌سرنویس امکان بهره‌برداری از گنجایش این ۲۴هزارواگن را به ما نمی‌دهد. این که هر واگن باری در هر روز تنها ۵۰کیلومتر را در این شبکه می‌پیماید، خود گواهی استوار بر ناکارآمد بودن این بخش ریلی و بی‌هوده بودن سرمایه‌گذاری‌هاست.

بهره‌وری بخش خصوصی در این صنعت خوشنود‌کننده است؟

میانه نرخ تعرفه ریلی به‌ازای هر تن – کیلومتر در پایان شهریور۹۶، نزدیک ۶۱۸ریال بوده است که از این میزان ۳۹۸ریال بهره حق دسترسی و لوکوموتیو است که به راه‌آهن پرداخت می‌شود و نزدیک ۲۲۰ریال بهره شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی است.

با فرض سیر ۳هزارتن کیلومتر روزانه برای هر واگن، درآمد هر واگن در روز می‌شود ۶۶هزار تومان و ماهانه نزدیک ۲میلیون‌تومان. با فرض اینکه دست کم ۷۰درصد این درآمد هم هزینه‌های نیروی انسانی، قطعات، بازرگانی و دیگر هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی باشد، پس سود سره( sare ) یک واگن در ماه چیزی نزدیک ۶۰۰هزارتومان و در سال بالغ بر ۷میلیون تومان برآورد می‌شود.

ازطرفی اگر میانه هزینه سرمایه‌گذاری یک واگن را هم ۲۰۰میلیون‌تومان درنظر بگیریم، در محتمل‌ترین حالت سود بانکی ۱۵درصد سالانه هنگام ۳۰میلیون‌تومان است. حال باید پرسید چرا بخش خصوصی باید در چنین کسب و کاری سرمایه‌گذاری کرده و تنها ۳٫۵درصد نرخ سود را دنبال کند؟

در بخشی از مصاحبه گفتید در شرایط کنونی امکان بهره‌برداری پسندیده از ۲۴هزارواگن هستی ندارد. با این ادعا، چگونه در امضای قراردادهای جدید با کشورهایی چون روسیه از خرید چندین هزار واگن مسافری و باری دیگر سخن گفته می‌شود؟

به‌نظر بنده، باتوجه‌به اقتصاد بی‌سروسامان بخش ریلی و تصمیمات و سیاست‌هایی که این صنعت را در دهه‌های گذشته با دشوار روبه‌رو کرده است، این گنجایش‌سازی بسیار غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.

مطمئنا درباره این قراردادها پژوهش ها و پیش‌بینی‌های بسیاری چهره گرفته، امیدواریم این پژوهش ها دراختیار کارشناسان پیمان گیرد تا بتوان درباره هنگام‌ها اظهارنظر کرد.

به‌نظرم به‌جای خرید واگن، هنگام هم در این حجم و شمار، بهتر است بخشی از این سرمایه‌گذاری‌های سترگ را در آی تی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا این همه شک و شبهه برطرف شود.

البته، این جستار صرفا مختص به بخش باری است، زیرا بخش مسافری به‌شدت نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام