سایت جامع خودرو در ایران


» دولت بخشی از هزینه فرآوری خودروهای برقی را می‌پردازد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶


به گزارش «آگاهی ها خودرو» ، انتقادها به افزایش تعرفه خودروهای هیبرید در روزهای تازه از سوی سخنگوی دولت با این استدلال پاسخ داده شد که این خودروها در کاهش آلودگی هوا نقش چندانی ندارند.

محمدباقر نوبخت در این باره گفته بود آنچه در کنش می‌تواند بر چگونگی هوا نشانه بگذارد، به کارگیری خودروهای برقی است که تعرفه دم‌ها هم صفر است. سخنان نوبخت درحالی است که واردات خودروهای برقی هم مانند تعرفه دم‌ها صفر است.

خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی

در بحث فرآوری خودروهای برقی هم کشور ما درحال‌آماده گام‌های اولیه را برمی‌دارد. در آبان ماه امسال مدیر پروژه پلت‌فرم جدید ایران‌خودرو از برنامه‌ریزی برای فرآوری خودروهای برقی و هیبرید آگاهی ها داده بود.

حسین درودگری در نخستین نشست سازندگان پلت‌فرم جدید ایران‌خودرو، با بیان این‌که در این پروژه شرکت‌هایی چون پینین‌فارینا از ایتالیا و hyundai پاورتک حضور دارند، خاطرنشان کرد: «بیش از ۱۰۰قطعه‌ساز برتر درونی نیز در این پروژه همکاری می‌کنند.»

بر پایه گفته وی نخستین خودروی تولیدی روی این پلت‌فرم جدید در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد که میانگین بها دم نیز ۱۵هزاردلار خواهد بود.

حتی اگر فرآوری این خودروها بر پایه برنامه پیش برود و در سال ۲۰۲۰ نخستین خودرو به بازار عرضه شود، بحث برپایی زیرساخت‌ها و همچنین فرهنگ‌سازی و شناساندن دم به مردم موضوعاتی است که باید در این مدت موردتوجه پیمان گیرد. از طرفی باتوجه‌به آلودگی هوا، لازم است در این مدت فکری برای واردات این خودروها کرد که دم هم منوط‌به تامین زیرساخت‌هایی مانند جایگاه شارژ است.

به گفته عضو هیات‌علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی واردات این خودروها نیاز به زیرساخت دارد به طوری که در پایان جای بسیاری از این مکنده بنزین‌ها باید ایستگاه شارژ برپایی شود.

امیر پرهیز‌پور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه سرپرست تحقیقات در این زمینه پژوهشگاه نیرو است، افزود: «درحال‌آماده در خانه‌ها امکان شارژ خودروهای برقی تا ۱۰آمپر فراهم است. در ساختمان‌های دارای بالابر هم می‌توان تا ۳۲آمپر خوروها را شارژ کرد ولی دستگاهی که در این خانه‌ها و نیز در سطح شهر باید نصب شود، هزینه زیادی دارد.»

وی سرنویس کرد: «هر خودروساز برقی می‌تواند ایستگاه شارژ دم خودرو را فراهم کند ولی مساله این است که شرکت‌ها دم را برای خودروی خود به‌چهره اختصاصی تجهیز می‌کنند.»

وی افزود: «حتی در یکی، دو سال پیش هم برخی از شرکت‌ها با شهرداری وارد گفتگو شدند ولی این دشوار جلوی کار را گرفت و نتیجه این شد که دولت باید خودش به اندیشه برپایی ایستگاه باشد. منتها اکنون کشور در چگونگی اقتصادی خوبی نیست.»

پرهیز‌پور شرح داد: «تا جایی که می‌دانم پژوهشگاه نیرو درحال کار روی دوایستگاه است ولی هزینه‌های دم بسیار بالا است و زمان زیادی می‌گیرد. اگر دولت منبع درآمدی را برای هزینه‌های خودروی برقی درنظر می‌گرفت، زودتر به نتیجه می‌رسیدیم.»

وی با اشاره به اینکه کشور در این زمینه در ابتدای راه است، اعلام کرد: «تابستان گذشته کمیته مربوط به خودروهای برقی در سازمان استاندارد
برپایی شد.»

وی درباره واکنش مردم به این خودروها گفت: «برای اینکه این تولیدات میان مردم جا بیفتد، باید پیش درآمد به‌چهره وسایل حمل‌ونقل همگانی وارد کشور شود و مردم دم را به‌چهره تاکسی کاربرد کنند تا از کیفیت دم مطمئن شوند و ببینند که ایستگاه‌های شارژ دم هستی دارد.»

پرهیز‌پور اضافه کرد: «دولت هم باید قوانینی را بدست شهرداری برپایی کند تا مردم به به کارگیری این خودروها ترغیب شوند. مثلا برخی خیابان‌ها تنها ویژه خودروهای برقی باشد. این مساله نیاز به فرهنگ‌سازی طولانی‌مدت دارد.»

وی تصریح کرد: «درحال‌آماده اگر بخواهیم خودروی برقی وارد کنیم، حتی با هستی تعرفه صفر، با بها زیر ۱۰۰میلیون نمی‌توان دم را به بازار عرضه کرد و این از نیرو خرید مردم بیرون است. بنابراین پیش درآمد لازم است در ناوگان تاکسیرانی از دم کاربرد کنیم که البته برای راننده‌ها هم سخت است چراکه باید بها و ریسک بالای دم را بپذیرند.»

وی پیوسته داد: «بحثی در کمیسیون زیربنایی هیات‌دولت مطرح شد که اگر خودروی برقی به فرآوری انبوه برسد، بخشی از بها دم را دولت بپردازد. مثلا کمینه هزینه باتری را تقبل کند تا بها کاهش پیدا کند و مردم برای خرید دم ترغیب شوند.»

پرهیز‌پور با بیان اینکه برای ساخت نمونه اولیه باید یک شرکت بیگانه به‌سرنویس رایزن کمک کند، افزود: «قطعات هم باید از بیرون وارد شود و دولت فشار بیاورد که خودروسازها تند‌تر فناوری دم را بومی‌سازی کنند.»

وی پافشاری کرد: «روشی که خودروسازها می‌توانند برای ساخت خودروی برقی اعمال کنند، ساخت تاکسی و در مرحله پس طراحی‌های گیرا است تا مشتری جذب شود. با این هستی باید در ابتدای فرمایش واردات داشته باشیم تا مردم این خودروها را در خیابان ببینند. در دم چهره شاید بتوان به روند فرآوری، سرعت بیشتری داد.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام