سایت جامع خودرو در ایران


» chery آریزو5 توربو صفرکیلومتر بخریم یا kia سراتو 2000 دست دوم؟ کشمکش شرق و شرق‌تر! ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶


به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، همچنین هرچند که این کلاس خودرویی در چند دسته ابعادی گوناگون (برای نمونه زیرگروه‌هایی مثل ساب‌کامپکت و…) ولی عمدتا برای کاربرد خانوادگی به‌ویژه در شهرهای بزرگ و شلوغ (به ویژه با جای پارک اندک!) پسندیده هستند و البته در کنار همگی موارد گفته شده، بها پسندیده‌تر این دسته از خودروها نسبت به سدان‌های خانوادگی سایز میانه یا بزرگ، مایه شده که سدان‌های کامپکتی مثل kia سراتو، هیوندا الانترا، جک J5، toyota کرولا، مزدا۳ و … از آنگونه خودروهای پرطرفدار بازار کشورمان باشد. ولی این روزها بازار کشور با فرآورده جدیدی در این کلاس روبرو است که پیش‌تر نمونه تنفس طبیعی هنگام را در خیابان‌ها داشتیم. مدیران خودرو به‌تازگی نسخه «توربو» chery آریزو۵ را شناسایی کرده ‌که به زودی با قیمتی در نزدیک ۸۰ میلیون تومان روانه خیابان‌ها خواهد شد؛ این در حالی است که شما با همین بودجه می‌توانید یک kia سراتو ۲۰۰۰ غیرآپشنال در حد صفر‌کیلومتر بخرید. ولی کدام‌یک را گزینش کنیم؟!

طراحی ظاهری
همانطور که گفته شد، آریزو۵ توربو (TE) یک سدان کامپکت خانوادگی است که از نظر ابعاد بیرونی تفاوتی با نمونه ساده این خودرو ندارد. همچنین درازا این خودرو تنها ۲ میلی‌متر از سراتو ۲۰۰۰ سایپا کمتر بوده ولی از نظر پهنا و بلندی تفاوت فاحش‌تری با رقیب کُره‌ای خود دارد. شاسی این خودرو بدست شرکت آلمانی Benteler طراحی شده ‌که با پروا به طراحی بدنه گنجه‌ای و به کارگیری فولات در بیش از ۶۰ درصد بدنه هنگام، آریزو۵ کامیاب به کسب ۵ ستاره ایمنی از نهاد C-NCap چین شده است. در بحث طراحی نیز chery بسیار هوشمندانه کنش کرده و آریزو۵ با هستی چراغ‌خطرهای LED، چراغ روشنایی روز جلو، رینگ‌های آلومینیومی اسپرت و… برخلاف بسیاری از خودروهای چینی حاصل کپی‌کاری و الگوبرداری بی‌محابا از دیگر خودروها نیست و کارکتری مختص خود دارد. ولی سراتوی ۲۰۰۰ باره بحث ما، نمونه‌های مونتاژ‌شده بدست شرکت سایپاست که به راستی دودمان دوم این خودرو محسوب می‌شود. پس طراحی استوک‌تری نسبت به آریزوی چینی دارد ولی با پروا به نبوغ تیم طراحی کیاموتورز در خلق این خودرو، چهره سراتو به هیچگونه استوک و کهنه نیست. این خودرو نیز با رینگ‌های اسپرت آلومینیومی به بازار عرضه می‌شود ولی فاقد دیلایت و چراغ‌خطرهای LED است.

کابین و امکانات
در تو یا درون کابین و جستار طراحی نیز اوضاع مانند به بند بالاست. با پروا به اینکه کم وبیش یک دهه از طراحی سراتو می‌گذرد، کابین این خودرو در قیاس با خودروهای روز جهان ساده‌تر اتود خورده ولی امکاناتی که این خودرو به شما ارائه می‌کند، چندان هم بد نیست. برای نمونه، مواردی مثل سیستم تهویه دلپذیر ربات، سیستم صوتی مجهز به رادیو و پخش CD به همراه ورودی‌های AUX ،‌USB و iPod، رایانه سفری، تنظیم برقی آیینه‌های پهلویی، روکش چرمی غربیلک و دسته‌دنده، گرمکن شیشه عقب، ریموت مهار تاشو، کروز مهار، ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین، ایموبلایزر، کمربندهای پیش‌کشنده به همراه قابلیت تنظیم بلندی و … از آنگونه امکانات این خودرو هستند که البته در نسخه «آپشنال» این خودرو موارد بیشتری مثل شیفتر پدالی، نمایشگر سیستم مولتی‌مدیا، کیلس، سانروف و… نیز به چشم می‌خورد. ولی آریزو۵ توربو که پیمان است فعلا در یک تیپ اکسلنت به بازار درونی عرضه شود، طراحی درونی نوین‌تر و شکیل‌تری نسبت به سراتو دارد و با امکاناتی مثل کنترلرهای الکترونیکی سیستم تهویه دلپذیر، روکش چرمی صندلی‌ها، چراغ بدرقه تا درب سر پناه، اتولایت، سیستم صوتی با توانایی پخش از روی USB ،‌iPod و کارت SD، سانروف برقی، سنسورهای پارک عقب، نمایش خطوط کمکی پارک، سیستم استارت و ورود بدون سوئیچ، پاور ویندوز، کروز مهار، تنظیم برقی آیینه‌های پهلویی، حالت رانندگی Eco، سیستم نمایش میزان بادتایرها، کیسه‌های هوا برای راننده، سرنشین جلو، پهلویی و پرده‌ای، ایموبلایزر و… به خریداران عرضه می‌شود. پس می‌توان قاطعانه گفت که آریزو برای افرادی که به آپشن و امکانات دلبستگی دارند گزینه کاملا ایده‌آل‌تری است.

kia سراتو ۲۰۰۰

 

chery آریزو ۵

 

پیشرانه و سیستم انتقال قوت
ولی به مهم‌ترین وجه تمایز این دو خودرو یعنی جستار فنی می‌رسیم. سراتو از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی با بیشینه توان ۱۵۶ اسب‌بخار و جعبه دنده ۶ سرعته ربات بهره می‌برد که البته این پیشرانه هنوز هم بر روی سراتو ۲۰۱۷ اطلس خودرو، hyundai توسان TL، hyundai النترا جدید و… نیز پیمان می‌گیرد. خودروی یادشده بر پایه تجربیات برآمده از بیش از نیم دهه حضورش در بازار کشور، یک فرآورده کاملا بی‌آزار است و در چهره کاربرد درست و اعمال به‌هنگام سرویس‌های دوره‌ای، تا کارکرد بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر، مشکلی هنگام را ترسانیدن نمی‌کند. این فرآورده از محور پرکار جلو بهره می‌برد و به لطف گشتاور ۱۹۴ نیوتن‌متری‌اش، شتاب صفرتاصدی در نزدیک ۱۰٫۵ ثانیه به شما ارائه می‌کند. هرچند که مصرف سوخت ۷٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی این خودرو برای یک گزینه خانوادگی ایده‌‍‌آل به نظر می‌رسد.
ولی در برابر، chery آریزو۵ TE همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد از یک پیشرانه توربوشارژ شده ۴ سیلندر دست نویس بهره می‌برد که با پروا به حجم ۱٫۵ لیتری، به لطف بهره‌گیری از این سیستم تنفس بیشینه توانی برابر ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متری دارد. پس برآیند اینکه باید گفت که قوت موتور سیکلت این خودرو از سراتو کمتر است ولی گشتاور هنگام ۱۶ یکتا بیشتر بوده و به لطف فرآوری بیشینه گشتاورش در ۱۷۵۰ الی ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، موتور سیکلت پرجنب‌و‌جوش‌تری خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که آریزو۵ توربو از یک جعبه دنده ضریب متغیر CVT ربات بهره می‌برد. مصرف سوخت را به چهره ترکیبی تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد و اگر قصد رانندگی اسپرت‌تری داشته باشید، قابلیت جا‌دنده به چهره دستی را به شما ارائه می‌کند.

 

جمع‌بندی
مدیران خودرو برچسب بها ۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی برای chery آریزو۵ TE تیپ «اکسلنت» در نظر گرفته که با این پول می‌توان یک دستگاه kia سراتو ۲۰۰۰ سایپایی مدل ۱۳۹۴ بسیار تمیز با کارکرد کمتر از ۴۰هزار کیلومتر خریداری کرد. ولی هستی امکانات بیشتر در این فرآورده chery و همچنین رانندگی لذت‌بخش‌تر با خودروهای توربو (حتی در چهره همانندی توان پیشرانه هر دو خودرو)، گزینش از میان یک چینی تازه‌وارد و یک کهنه‌کار کُره‌ای اندکی سخت می‌شود. هرچند که بازار دست دوم بهتر سراتو و فرسایش کمتر پیشرانه‌های تنفس طبیعی، گزینش از میان این دوگزینه را برای افرادی که به دنبال دردسر کمتری هستند، آسان می‌کند.

 

نویسنده: معید حمیدی



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام