سایت جامع خودرو در ایران


» خودروسازان به فرآوری‌کنندگان کم‌لطفی می‌کنند! ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶


محمد‌رضا گنجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو»:

به گزارش« آگاهی ها خودرو » ، بالا رفتن دانش‌فنی تولیدکنندگان درونی تایر مایه شده است رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر، سطح کیفی تولیدات درونی را در سطح جهانی بداند و اعلام کند می‌توان در طراحی و فرآوری تایر بدون وابستگی به کشورهای اروپایی این راه را پیوستگی دهیم.

محمدرضاگنجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر در همایش زنجیره تامین صنعت تایر که در هتل المپیک برگزار شد، در مصاحبه‌ای با «دنیای‌خودرو» پیرامون این همایش و برخی دشواری ها این صنعت مسائلی را بیان کرد.

محمدرضا گنجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر

محمدرضا گنجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر

در باره این همایش روشنگری دهید و این‌که هدف از برگزاری دم چه بوده است؟

همان‌طور که می‌دانید صنعت تایر پیشینه ۶۰ ساله‌ای دارد و در‌حال‌آماده ۹کارخانه در کشور پرکار هستند که چیزی بالغ‌بر ۸۰‌درصد نیاز همه کشور را تامین می‌کنند.

با پروا به اینکه سال‌ها در تلاش برای برپایی چنین بستری بودیم که تولیدکنندگان درونی و تکه‌سازان درونی و بیگانه را در کنار هم جمع کنیم و این زنجیره تامین را به هستی بیاوریم، اکنون توانسته‌ایم این همایش را با هدف تعامل میان تولیدکنندگان و تکه‌سازان برگزار کرده و راه هم‌اندیشی و تعامل را برای این شرکت‌ها باز کنیم.

خواستیم تولیدکنندگان تایر و قطعات وابسته به دم با برگزاری نشست ها انبوه و ارائه کاتالوگ‌ها و مشخصات قطعات یدکی و ماشین‌آلات روز گیتی برای مصرف در تو یا درون ایران شناسایی شوند تا هم شرکت‌های تولیدکننده تایر از دم‌ها کاربرد کنند و هم تولیدکنندگان ایرانی قطعات که زنجیره تایر را در ایران تامین می‌کنند، بتوانند با فناوری روز گیتی آشنا بشوند.

میزان واردات تایر به کشور در چه سطحی است و آیا مشکلی برای فرآوری کنندگان ا یجاد کرده یا خیر؟

بدبختانه شوربختانه میزان واردات بالاست، بازرگانان واردکننده تایر بسیار پرکار هستند و نیاز و کمبودهای بازار را تامین می‌کنند. البته باید گفت انجمن و تولیدکنندگان اعتقاد ندارند نباید تایر وارد شود بلکه اعتقاد ما بر این است تایرهایی باید وارد شوند که امکان تولیدشان در کشور هستی ندارد.

بر پایه فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری همانند بیگانه کالاهایی که در تو یا درون کشور به‌اندازه کافی و با کیفیت بالا فرآوری می‌شوند، نبایند وارد شوند. ما نیز به‌همین انگیزه به‌دنبال تحقق این فرمایش هستیم.

همچنین چشمداشت ما از دولت این است از این صنعت پشتیبانی کند زیرا صنعت تایر نزدیک ۳۳۰ تا ۳۴۰ هزار تن در سال فرآوری دارد و نزدیک ۸۰ درصد نیاز کشور را برآورده می‌کند.

در این صنعت نزدیک یک‌هزار تن به‌طور سر راست مشغول تکاپو هستند. خوشبختانه تایرسازان ما جزو بهترین تایرسازان گیتی بوده و استانداردهای بسیار خوبی در ایران هستی دارد.

استانداردهای ملی ایران دربرگیرنده استانداردهای اروپا و آمریکاست. با این هستی تایرهای بسیار باکیفیت و خوبی را ارائه می‌کنیم. با این شرایط بزرگ‌ترین خواسته ما از دولت این است پروانه بدهد کالایی وارد شود که در ایران فرآوری انبوه نمی‌شود.

خودروسازان اعتقاد دارند تولیدکنندگان تایر نتوانستند ظرفیتی را که خودروسازان می‌خواهند، تامین کنند و به‌همین انگیزه دم‌ها اقدام به واردات می‌کنند. آیا چنین موضوعی درست است؟

در این راستا بدبختانه شوربختانه از طرف خودروسازان بی‌انصافی شده است. نزدیک ۴ یا ۵ کارخانه در تو یا درون کشور هستی دارند که به‌طور سر راست با خودروسازان همکاری کرده و این کارخانه‌ها همه نیاز شرکت‌های خودروسازی کشور را تامین می‌کنند.

البته در لیست تعرفه‌های باژگاه نیز واردات تایر بدست خودروسازان بازداشته اعلام شده و دم‌ها را ملزم به به کارگیری تولیدات درونی کرده است، مگر در برخی سایزها که برای خودروهای ویژه هستند و در ایران فرآوری نمی‌شوند که البته واردات این قبیل تایرها مشکلی برپایی نخواهد کرد.

خودروسازان درونی تابه‌حال همکاری خوبی را با تولیدکنندگان تایر داشته‌اند و با پروا به این‌که با دم‌ها مشکلاتی در زمینه دریافت و پرداخت داریم ولی به‌هر‌حال بزرگ‌ترین شریک‌های بازرگانی ما خودروسازان هستند.

همکاری ما با خودروسازان هم در جهت خرید کالا در حجم بالاست و همچنین در جهت اصلاح فناوری‌های فرآوری تایر به ما کمک می‌کنند.

چرا چهره نمایشگاه زنجیره تامین تا این اندازه چینی است؟ آیا جای خالی شرکت‌های بزرگ اروپایی در این نمایشگاه دانستن نمی‌شود؟

در‌حال‌آماده ۳۰ غرفه در این نمایشگاه به کشورهای بیگانه وابستگی داده شده است و علاوه‌بر چینی‌ها، شرکت‌هایی از هلند و آلمان هم حضور دارند. البته نباید از دشواری ها برآمده از تحریم‌ها غافل شد زیرا همین فرمایش مایه شده است حضور اروپایی‌ها کمی کمرنگ شود.

با‌پروا به حضور تولیدکنندگان درونی مواد اولیه صنعت تایر، چه دلیلی برای دعوت از بیگانه‌ها در این نمایشگاه هستی داشت؟

ما باید با دیگر کشورها تعامل داشته باشیم و نباید به‌انگیزه اینکه در کشور امکان و شرایط فرآوری قطعات را داریم، با دیگر کشورها همکاری نکنیم. معتقدیم کالای خوب و باکیفیت را باید با بها پسندیده خریداری کرد. بی گمان خرید کربن‌seemorgh از طرف تمام تولیدکنندگان درونی علاوه‌بر پایین بودن بها تمام‌شده کیفیت مناسبی هم دارد.

انگیزه عدم گرایش اروپایی‌ها نسبت‌به همکاری با شرکت‌های ایرانی چیست؟ این درحالی‌ است که این شرکت‌ها در گذشته همکاری خوبی با تولیدکنندگان درونی داشتند.

شرکت کنتیننتال آلمان در گذشته با گروه صنعتی پدیدار در زمینه انتقال فناوری پیمان نامه داشت و در دم زمان این انتقال انجام شد. ولی این پیمان نامه تمدید نشده است. با این هستی باید گفت پدیدار شرکت بسیار توانایی است و نیازی به دانش‌فنی بیگانه ندارد.

در‌حال‌آماده گروه صنعتی پدیدار می‌تواند بدون کمک و واسطه بیگانه طراحی تایر را انجام دهد و تولیدات خود را داشته باشد و خوشبختانه نیازی به کنتیننتال ندارد.

همچنین یزدتایر باآنکه تحت‌لیسانس وردشتاین هلند کار می‌کند، نیازی به این شرکت هلندی ندارد. البته نام و برند یک شرکت بیگانه ارزشمند است ولی به‌جرات می‌توان گفت اگر زمانی شرکت‌های بیگانه حضور نداشته باشند، یزد‌تایر می‌تواند طراحی تولیداتش را انجام دهد و در سطح جهانی بدرخشد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام