سایت جامع خودرو در ایران


» خیز فیسکر برای پیشی از تسلا ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶

خیز فیسکر برای پیشی از تسلا

دسته بندی : اخبار عادی ، خودرو تاریخ : شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶


دستاوردهای جدید یک استارت‌آپ کوچک با آرزوهای بزرگ

به گزارش« تازه ها خودرو » ، فیسکر که پس‌از ترک بخش طراحی آستون‌مارتین کمپانی خوروسازی خود را راه اندازی کرده است، می‌گوید او حق نوکاری طراحی جدیدی از باتری‌های «حالت جامد» را به ثبت رسانده که از دید نظری می‌توانند با سرعت بسیار تند‌تری شارژ شوند و گنجایش بسیار بالاتری را نسبت‌به باتری‌های لیتیوم یونی کنونی دارند.

ولی سوال اینجاست با پروا به این که غول‌های خودروسازی مانند toyota و volkswagen‌واگن هدفی همانند را دنبال می‌کنند، چگونه یک شرکت نوپای کوچک می‌تواند به چنین کامیابی بزرگی دست پیدا کند؟

هنریک فیسکر

هنریک فیسکر

فیسکر در گفت‌وگو با نشریه ایرلندی آیریش تایمز روشنگری داده است: «همه وارد راه به کارگیری باتری‌هایی شده‌اند که ما به هنگام باتری‌های نازک صفحه فیلمی می‌گوییم. یکی از نخستین دانشمندانی که روی این باتری‌ها کار کرد دکتر فابیو آلبانو بود.»

آلبانو پیش از پیوستن به کمپانی فیسکر در شرکتی به‌نام « سکتی۳ » کار می‌کرد که در زمینه گسترش باتری‌‌ها پیشتاز بود. این کمپانی بعدتر بدست کمپانی دایسون خریداری شد که در گذشته به فرآوری جاروبرقی مشغول بود و به تازگی از قصد خود برای فرآوری خودرویی الکتریکی تازه ها داده است.آلبانو پس از ترک دایسون تصمیم گرفت در فیسکر کار روی دودمان جدید باتری‌ها را دنبال کند.

هنریک فیسکر در این رابطه گفته است: «سطح باتری‌های صفحه فیلمی برای برپایی نیروی لازم برای یک خودرو کافی نیست. دستاوردی که فابیو یک سال پیش با خود به شرکت من آورد، شکل تکامل‌یافته‌ای از باتری‌های حالت جامد بود. او گفت می‌خواهد این باتری را به فیسکر بیاورد و خیلی مصمم بود از هنگام در یک خودرو کاربرد کند. در هنگام زمان او معتقد بود با موفقیتی چشمگیر فاصله چندانی ندارد.»

هنوز جزئیات مربوط به باتری طراحی شده بدست آلبانو اعلام نشده است، ولی می‌توان تصویری کلی از این باتری را به این شرح ارائه داد: یک طرح سه بعدی الکترود که توانا به نگهداری ۲٫۵برابر انرژی بیشتر نسبت‌به باتری‌های لیتیوم یونی است و می‌تواند با سرعت بسیار بیشتری شارژ شود.

دکتر فابیو آلبانو درباره این باتری گفته است: «این دستاورد سرآغاز دوره جدیدی را در زمینه مواد حالت جامد و IT‌های فرآوری رقم می‌زند.ما تمام موانعی مانند عملکرد در آب و هوای سرد، شیوه‌های ارزان‌بها برای فرآوری و قابلیت برپایی الکترودهای استوار حالت جامد با ضخامت قابل‌پروا را که باتری‌های حالت جامد برای رسیدن به فرآوری بازرگانی با هنگام روبرو بودند، برطرف کرده‌ایم و از گسترش‌دادن این دستاورد بسیار هیجان‌زده‌ایم.»

فیسکر افزود: «برتری اصلی این باتری‌های حالت جامد این است که با درنظرگرفتن مواد اولیه به‌کار رفته، قابلیت تولیدی بسیار ارزان‌تری نسبت‌به باتری‌های لیتیوم یونی دارند. دیگر باتری‌ها، ادعای متفاوتی را مطرح کرده‌اند، ولی همه هنگام‌ها بسیار گران‌بها هستند.نکته منحصربه‌فرد باتری‌های ما این است که ماده حلّالی که در ساخت باتری‌ها کاربرد می‌کنیم، ارزان‌ترین ماده‌ موجود یعنی آب است. این مساله باتری ما را بسیار ارزان و قابل‌فرآوری می‌کند. برای فرآوری این باتری نیازی به پیرامون آزمایشگاهی و «اتاق تمیز» نیست و به‌راحتی و سرعت می‌توان کارخانه‌های بزرگی را برای فرآوری هنگام احداث کرد. برآورد ما این است که تا سال ۲۰۲۰ بها این باتری‌ها یک‌سوم بها باتری‌های لیتیوم یونی باشد.»

همان‌طور که هنریک فیسکر اشاره کرده است کمپانی او سازنده باتری نیست، ولی او از پیش هم برای فرآوری خودروی الکتریکی خود با نام ای‌موشن که هفته گذشته در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس‌وگاس رونمایی شد، با غول‌های باتری‌سازی جهان مانند «ال‌جی کِم» همکاری‌هایی داشته است.

ای‌‌موشن با اندازه‌ای نزدیک به یکسان با سری ۵ ب‌ام‌و با یک بار شارژ گستره مسافتی ۶۵۰کیلومتر را می‌پیماید و از یک پکیج باتری لیتیوم یونی با توان ۷۸۰اسب‌بخار بهره می‌برد.

همچنین بر پایه ادعای هنریک فیسکر ، این خودرو با بهره‌گیری از سنسورهای پیشرفته لیدار نخستین خودروی خودران حقیق در سطح چهارم است که بدون دخالت راننده قابلیت رانندگی دارد.

فیسکر همچنین درحال کار روی یک سیستم شارژ تند القایی بی‌سیم است؛ زیرا به گفته او رسیدن به این میزان از شارژ در مدت زمان یک دقیقه، یک کابل مسی به قطر پای یک فیل را می‌طلبد و هیچ کس آماده نیست از چنین چیزی کاربرد کند.از این رو بهتر است خودرو را روی صفحه‌ای که در زمین کار گذاشته شده پارک کرد.

به باور فیسکر مکنده بنزین‌های امروزی در آینده مکان‌های ایده‌آلی برای ارائه شارژ تند خواهند بود.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام