سایت جامع خودرو در ایران


» آیا رهایی « سانچی » شدنی بود؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶


۳۲خدمه کشتی نفت‌کش ایرانی جان خود را از دست دادند

به گزارش« تازه ها خودرو » ، نفت‌کش سانچی بامداد روز ۱۷دی در ۱۵۸مایلی سواحل شرقی چین، آتش گرفت تا پس از گذشت ۸روز، ۳۲خدمه ستمدیده ایرانی را با خود به اعماق اقیانوس ببرد و قلب میلیون‌ها ایرانی را به درد آورد.

تازه ها تایید ازدست‌رفتن جان ۳۲همراه این کشتی که دربرگیرنده ۲۶خدمه، ۴دانشجو و همسر یکی از خدمه‌های کشتی بودند، دیروز بدست محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد تا امید خانواده‌های دم‌ها از رهایی جان عزیزانشان کاملا از میان برود.

نفت‌کش سانچی

نفت‌کش سانچی

اگر از تعلل در تشکیل و ارسال تیم یاری رسانی و رهایی، تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به پیشامد و کشمکش‌های میان هر دو سو ایرانی و چینی، ورود ژاپنی‌ها به مساله و فرستادن دیرهنگام تکاوران ارتش به محل پیشامد و از همه مهم‌تر، پوشش رسانه‌ای بسیار لاغر چشم‌پوشی کنیم (که خود این مساله نیازمند بررسی‌ها و آسیب‌شناسی‌های بسیار است)، با مطرح‌شدن این که چینی‌ها از همان نخست ازدست‌رفتن جان این ۳۲خدمه را حتمی می‌دانستند و این که آیا تمام توان خود را برای رهایی جان دریانوردان ایرانی به‌کار بسته بودند، پرسش‌های بسیاری در ذهن هرایرانی به هستی می‌آید که برای پاسخ به دم باید جنبه‌های عملیاتی و دیپلماتیک بسیاری را موردبررسی پیمان داد.

در این مطلب کوشش کرده‌ایم علاوه‌بر تحریر روایتی از این فاجعه غمناک، نظر برخی دریانوردان کشورمان را در این زمینه جویا شویم.

یکی از نادرترین رویدادها دریایی

یکی از نادرترین رویدادها دریایی شنبه، ۱۶دی ماه، ساعت ۲۰ به وقت محلی در آب‌های کناره یا کنار شرق چین با برخورد یک نفتکش ایرانی به نام سانچی و کشتی فله‌بر چینی که حریق نفتکش و مفقود شدن ۳۲پرسنل (۳۰پرسنل ایرانی و ۲پرسنل بنگلادشی) را درپی داشت، رقم خورد. سانچی حامل ۱۳۶هزارتن میعانات گازی متعلق‌به شرکت ملی نفت ایران (برابر نزدیک یک‌میلیون بشکه به ارزش نزدیک ۶۰میلیون‌دلار برمبنای بها‌های کنونی نفت خام در بازار جهانی) و درحال جنبش به‌سمت کره جنوبی بود ولی بدبختانه شوربختانه به مقصد نرسید.

آغاز عملیات رهایی دریانوردان

پس از وقوع این پیشامد، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران بزرگتر شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل شده و آگاهی‌رسانی‌های لازم به سازمان‌های ذیربط دریانوردی و یاری رسانی و رهایی میان‌المللی انجام شد.

مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان یاری رسانی و رهایی شانگهای و شرکت‌های Salvage، هماهنگی‌های لازم را به‌منظور گسیل تند کشتی‌های تجسس و رهایی و عملیات یاری رسانی ازطریق دریا و هوا انجام دادند.

ازسوی دیگر نماینده شرکت ملی نفتکش در چین همراه با سرکنسول ایران به ماجرا ورود کرده و هماهنگی‌های لازم را برای رهایی ۳۲پرسنل نفتکش انجام دادند.

در همان ساعات نخست، گمان‌هایی مبنی‌بر اینکه پرسنل کشتی گریز کرده‌اند، سر زبان‌ها افتاد که با نبود یکی از قایق‌های رهایی پررنگ‌تر می‌شد. دوروز بعداز پیشامد، پیکر بی‌جان یکی از پرسنل پیدا شده و به بندر شانگهای منتقل شد.

جامه نجاتی که تن پیکر بود حاکی از وقت کافی برای گریز پرسنل بود و کورسوی امید برای زنده بودن دیگر خدمه را زنده نگه داشت. به‌طوری‌که محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش اعلام کرد گمان کردن دارد پرسنل کشتی در موتورخانه زندانی شده باشند.

درحالی که در روزهای نخست مسئولان بر همکاری چین در اطفای حریق پافشاری می‌کردند، عدم همکاری چینی‌ها پنهان نماند و کشمکش‌نظر ایران و چین در اطفای حریق نمایان شد.

ایران که گمان کردن زندانی‌شدن پرسنل در موتورخانه نفتکش را می‌داد، بر تسریع عملیات اطفای حریق پافشاری داشت، ولی چینی‌ها به بهانه‌های گوناگون اعم‌از تاریکی هوا، نامساعد بودن آب‌وهوا و حریق‌های کوچکی که روی عرشه نفتکش رخ می‌داد، از انجام عملیات به‌چهره همیشگی خودداری می‌کردند.

البته کارشکنی چینی‌ها به همین‌جا ختم نشد و با اینکه پیمان بود پژوهش و مصاحبه با پرسنل کشتی فله‌بر چینی پس‌از رسیدن به کناره یا کنار آغاز شود، مسئولان ایرانی اعلام کردند از دم‌جایی که بحث بیمه و گناهکار برخورد مطرح است، شدنی است چینی‌ها اطلاعات خود و همچنین جعبه سیاه کشتی خود را در گزین کردن ایران پیمان ندهند.

اقدامات ایران برای تسریع عملیات

مقامات ایرانی که با کم‌توجهی چینی‌ها روبرو شدند، از آنجایی که گسیل نیروی دریایی به محل پیشامد به ۲۲روز زمان نیاز داشت، گفتگو با ژاپنی‌ها را برای همکاری در اطفای حریق آغاز کردند. البته چینی‌ها عملیات را آغاز کرده و بعداز چند ساعت متوقف کردند، روندی که در روزهای پس‌از این پیشامد بارها و بارها تکرار شد.

ازسوی دیگر در پی دستور رئیس‌جمهوری به سه‌وزارتخانه خارجه، نفت و راه‌وشهرسازی به‌منظور رسیدگی به چگونگی کارکنان نفتکش ایرانی و خانواده آنان، کمیته ویژه‌ای در برگیرنده نمایندگان این سه‌وزارتخانه و شرکت ملی نفتکش تشکیل شد.

انجمن‌نشینان نیز تقاضای خود را از مقامات دولت برای پافشاری بر تسریع عملیات و درخواست کمک از کشورهای نزدیک به آتش‌سوزی مطرح کردند. همچنین علی ربیعی ازسوی حسن روحانی به‌سرنویس مسئول کمیته ویژه رسیدگی به پیشامد نفتکش سانچی برگزیده شد.

همکاری ژاپنی‌ها و گسیل تکاوران ایرانی

درحالی که همچنان امیدواری برای یافتن پرسنل نفتکش هستی داشت، جریان باد نفتکش را به‌سمت مرزهای آبی ژاپن سوق می‌داد. در این راستا تیم عملیاتی ژاپن نیز به محل پیشامد رفته و همکاری خود را در عملیات آغاز کرد.

ازسوی دیگر ۱۲تکاور ایرانی به چین گسیل شدند تا در عملیات اطفای‌حریق و یافتن پرسنل نفتکش همکاری داشته باشند. در این میان سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران از درخواست همکاری از ارتش کشورهای چین و ژاپن برای رهایی جان ملوانان نفتکش ایرانی سانحه‌دیده در دریای چین تازه ها داد.

پیدا شدن جعبه سیاه ؛ پایان تلخ تراژدی

تیم چینی که بامداد روز شنبه کامیاب شد به‌مدت نیم‌ساعت به سانچی وارد شود، دوپیکر دیگر و جعبه سیاه کشتی را پیدا کرد و بر پایه قوانین؛ دم را به پاناما – کشور سازنده جعبه سیاه – ارسال کرد تا پس‌از بررسی‌های لازم، اطلاعات کلی دم به ایران ارسال شود.

ازسوی دیگر فرایند دریافت «دی‌ان‌اِی» از خانواده‌های مفقودین با هدف تشخیص هویت پیکرهای پیداشده، آغاز شد. با اینکه عملیات اطفای‌حریق سانچی با حضور تیم‌های ژاپنی و چینی در سه الی چهار روز واپسین تسریع شده بود، شدت آتش با جرقه‌ای روی سطح کشتی بیشتر می‌شد و به درجه‌ای رسید که با هستی گسیل شدن ۱۲تکاور ایرانی برای تجسس مفقودین به منطقه اطفای حریق، دم‌ها هرگز نتوانستند وارد شوند.

واپسین تازه ها و تصاویر حاکی از دم بود که آتش همه درازا سانچی را در بر گرفته و مایه غرق شدن تدریجی دم شده است. نفتکش سانچی پس از ۹روز سوختن در آتش درنهایت در دل دریا فرو رفت و سپیدی امید به زنده‌بودن ۲۹پرسنل دم در سیاهی دود غلیظی که بدنه کشتی را در لحظات واپسین در آغوش گرفته بود، گم شد.

آیا رهایی «سانچی» شدنی بود؟

یک کاپیتان باتجربه که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به این پرسش گزارشگر «دنیای‌خودرو» مبنی بر اینکه آیا رهایی سانچی شدنی بود؟ گفت: «اکنون زمان این نیست که از بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی چینی‌ها گفتگو کنیم.

در این پیشامد، همان ۲۴ساعت نخست باید از ۳جبهه به حریق تاختن می‌شد، نه این‌که به‌چهره شیفتی، دم هم صرفا در روشنایی روز، یک آتش‌خوار را برای اطفای حریق به‌کار می‌گرفتند.

درستی این است که چینی‌ها صرفا می‌خواستند آتش را در مهار خود داشته باشند و قصدی برای خاموش کردن دم نداشتند، زیرا با به‌کار گرفتن آب و فوم می‌شد این حریق را طی ۴۸ساعت خاموش کرد.»

وی پیوسته داد: «در روزهای ابتدایی نظریه‌هایی مبنی‌بر پناه‌گرفتن خدمه کشتی در بخشی از کشتی مطرح شد که بیشتر همانند یک رویا بود و به انگیزه خراش وارد نکردن به امید خانواده‌های خدمه ستمدیده این کشتی، از اظهارنظر در این باره خودداری کردیم. تصاویر اولیه‌ای که نزدیک یک هفته پس از کشتی سانچی در فضای مجازی منتشر شد، نشان از سازه‌های فلزی خمیده و خردشدن شیشه‌های بسیار استوار کشتی داشت که نشان می‌داد مطمئنا دمای درون کشتی که پس از یک هفته به ۹۰ تا ۱۰۰درجه سانتی‌گراد رسیده بود، از همان نخست به این شکل نبوده و گرچه با گمان کردن بسیار کم، ولی رهایی چند تن از خدمه کشتی میسر بوده است. مطمئنا با بالارفتن دمای کشتی (به بیش‌از ۱۰۰درجه سانتی‌گراد) و برپایی گازهای زهری، دیگر امیدی به زنده ماندن خدمه کشتی نبود.»

وی تصریح کرد: «بی گمان چینی‌ها به‌خوبی می‌دانستند با هستی چنین آتشی، برای ورود به محوطه درونی کشتی به جامه نسوز و ماسک و اکسیژن نیاز دارند ولی دم‌ها را همراه با خود نبردند تا بهانه‌ای برای نزدیک نشدن به آتش داشته باشند. بدون دودلی این کار عمدی بوده است. چینی‌ها حتی از گشت‌های هوایی و زیرآبی نیز پرهیز کردند.»

این دریانورد در پایان با اشاره به کشتی فله‌بر هنگ‌کنگی که برخورد با دم مایه آتش گرفتن «سانچی» شده بود، پافشاری می‌کند: «با هستی گذشت ۹روز از این پیشامد، هیچ خبری از کشتی فله‌بر هنگ‌کنگی نیست و معلوم نیست چگونه با این سرعت از صحنه بیرون شده است. درکل، هر اقدام لازم در همان ۲۴ تا ۴۸ساعت نخست چکیده می‌شد که بدبختانه شوربختانه با مدیریت اشتباه زمان بدست مالک کشتی و چینی‌ها، این فرمایش میسر نشد.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام