سایت جامع خودرو در ایران


» چالش کارمزد در جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶


دبیر انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور در گفت وگو با «دنیای خودرو» مطرح کرد

به گزارش« تازه ها خودرو » ، روزانه ۲۱میلیون مترمکعب سوخت سی‌ان‌جی در دوهزارو۴۰۰ جایگاه سوخت سی‌ان‌جی رویهمرفته کشور به بها هر لیتر مکعب ۴۱۴تومان به فروش می‌رسد. با آنکه بهره برخی جایگاه‌داران از فروش هر لیترمکعب سوخت سی‌ان‌جی ۷۰تومان و در برخی دیگر از جایگاه‌ها ۸۰ تومان است ولی به‌نظر می‌رسد این رقم برای جایگاه‌داران مکفی نیست و پاسخ هزینه‌های بالای نگهداری ساز و برگ جایگاه را نمی‌دهد.

جایگاه‌ سوخت سی‌ان‌جی

جایگاه‌ سوخت سی‌ان‌جی

هزینه‌های احداث و نگهداری جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی نسبت به جایگاه‌های بنزین بیشتر است و این جایگاه‌ها باید به همین تناسب، درآمد بیشتری داشته باشند. تنها راه تامین این درآمد، افزایش کارمزد است که درنهایت از مصرف‌کننده پایانی دریافت می‌شود.

مرتضی‌ابراهیمی‌مقدم، دبیر انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» درباره پیامدها بها غیرواقعی سوخت در کشور توضح داد: «اگر در کشور یارانه سوخت حذف شود و سوخت بنزین، سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی به‌بها حقیق تمام‌شده عرضه شود، مردم در کنار برتری‌ها و معایب هر سوخت دست به گزینش اقتصادی خواهند زد . ولی چون فضای حقیق اقتصاد سوخت در کشور حاکم نشده است، همه به شرایط خود معترض هستند.»

وی در پیوسته افزود: «در‌صورتی‌که بها حقیق پایان یافته سوخت مشخص شود، روال اقتصادی و سرمایه‌گذاری به‌درستی پیش می‌رود و درانتها جایگاه‌داران دغدغه نگهداری و تعمیرات یا فرسودگی ساز و برگ جایگاه خود را ندارند چون همه این موارد در بها تمام‌شده سوخت لحاظ می‌شود، برآیند اینکه دیگر نیازی به پشتیبانی دولتی نخواهند بود.»

بها هر مترمکعب سوخت سی‌ان‌جی ۴۱۴ تومان و کارمزد جایگاه‌داران به‌ازای هر متر‌مکعب ۷۰ یا ۸۰ تومان است. ابراهیمی‌مقدم درخصوص علت دویی کارمزد میان جایگاه‌داران سوخت سی‌ان‌جی سرنویس کرد: «در جایگاه‌هایی که زمین ابنیه، انشعاب‌گاز و انشعاب‌برق بدست سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تهیه و تنها ساز و برگ بدست وزارت نفت ارائه شده است، کارمزد ۸۰ تومان است. از جایگاه‌هایی که زمین آنها از آن شهرداری بوده و وزارت نفت به‌طور کامل و رایگان هنگام را تجهیز کرده است، کارمزد ۷۰تومانی دریافت می‌شود.»

ابراهیمی مقدم پیوسته داد: «چند سال است که وزارت نفت ساز و برگ رایگان ارائه نمی‌کند و کسانی که قصد راه‌اندازی جایگاه سی‌ان‌جی دارند، باید تمام هزینه سرمایه‌گذاری را خودشان متقبل شوند. وزارت نفت تنها در برخی شهرهایی که به‌شدت دشواری کمبود جایگاه دارند، ساز و برگ رایگان را در پسندیدن متقاضیان پیمان می‌دهد.»

بیشتر این جایگاه‌ها پس از سال ۱۳۸۵ راه اندازی شدند و کمینه سن فرسودگی ساز و برگ جایگاه‌های سی‌ان‌جی ۱۵سال است و ساز و برگ جایگاهی هنوز به سن فرسودگی نرسیده‌‌اند.

با این حال هزینه‌های نگهداری و تعمیرات قابل پروا است. ابراهیمی‌مقدم اظهار کرد: «از اسفند سال ۱۳۹۲ تاکنون کارمزد جایگاه‌های سی‌ان‌جی افزایش پیدا نکرده، در حالی که این جایگاه‌ها در این مدت با تورم و افزایش بها برق مصرفی و افزایش کمینه دستمزد روبه‌رو بودند. درآمد‌ها ثابت و هزینه‌ها در حال افزایش هستند. »

با شرایط گفته‌شده، اکنون ریشه سامانه بنگاه‌داری در جایگاه‌داری سوخت زیرسوال است. تند‌ترین راه‌حل این است که سازمان پشتیبانی از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هرسال براساس کمینه دو آیتم یعنی افزایش کمینه دستمزد و تورم رسمی اعلامی از سوی بانک‌مرکزی، کارمزد جایگاه‌های سوخت را به چهره خودکار افزایش دهد. اگر این پیشامد بیفتد، بسیاری از دشواری ها و اعتراضات برطرف خواهند شد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام