سایت جامع خودرو در ایران


» غیبت درنگ‌برانگیز پلاگین هیبریدها در بازار ایران ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶


بایستگی پشتیبانی دولت از خودروهای برقی و پلاگین‌هیبرید به‌جای‌ هیبریدها

به گزارش« آگاهی ها خودرو » ، پس از اعلام تعرفه جدید برای خودروهای هیبریدی برخی واردکنندگان نسبت به این افزایش تعرفه معترض شدند ولی این در حالی است که با گذشت چهار سال از ورود این خودروها به کشور، بها بالایشان به ترمزی برای همه‌گیری هیبریدی‌ها میان مردم تبدیل شده است.

اگرچه خودروهای هیبریدی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نقش دارند، ولی این نقطه آرمانی و دلخواه نیست و نمی‌توان از دم به‌سرنویس تنها راهکار پیش رو در شهرهای بزرگ نام برد. تا جایی‌که کمپانی‌های بزرگی چون toyota و hyundai بحث خودروهای EV را برای کاهش آلایندگی‌های موجود در هوا مطرح می‌کنند و بر این باورند که می‌توان خودروهایی را به خیابان‌ها فرستاد که قابلیت جنبش تمام‌وقت با موتور سیکلت الکتریکی را داشته باشند؛ امکانی که پیش از فرآوری خودروهای برقی در خودروهای پلاگین‌هیبرید عملیاتی کرده‌اند.

پلاگین هیبریدها

پلاگین هیبرید

خودروسازان مسئول برپایی ایستگاه‌های شارژ در تمام جهان هستند

بی گمان انگیزه اصلی آلودگی هوای شهرهایی چون تهران، تنها خودروها به‌تنهایی نیستند ولی اگر انگاشت کنیم که تمام خودروهای تهران بدون هیچ آلایندگی در سطح شهر جنبش کنند، می‌توان بردباری داد که درصد زیادی از آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

ولی برای رسیدن به چنین هدفی مهم‌تر از فرآوری، مونتاژ و واردات خودروهای برقی، برپایی زیرساخت‌هایی است که پیاده‌سازی دم یک‌روزه انجام نمی‌شود و پیش‌نیاز دم پژوهش ها محلی در ایران، همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان خودروسازان با دولت و دیگر نهادهای درونی است.

درست برخلاف باورهای همگانی، این خودروسازان هستند که در سراسر جهان زیرساخت‌های شارژ را با همکاری دولت‌ها انجام می‌دهند؛ نکته‌ای که گویا در ایران به کلی مغفول مانده و پیمان است تمام دشواری ها بدست دولت حل‌و‌فصل شود.

راه اصلی که در کشورهای گسترش‌یافته برای رسیدن به این هدف گزینش‌شده، گذر از شرایط پیشین است که به دلگرمی مردم برای به کارگیری خودروهای هیبرید منجر شود.

مردمی که به به کارگیری خودروهای هیبریدی خو کرده‌اند، پس از مدتی با نسخه‌های پلاگین دم درگیر می‌شوند و با گذر از نسخه‌های پلاگین هیبرید، خودروهای تمام‌برقی را گزینش و باره کاربرد پیمان می‌دهند.

پلاگین‌هیبرید‌ها دروازه ورود به حمل‌و‌نقل پاک

پلاگین‌هیبریدها این قابلیت را دارند که به‌چهره مشترک با خودروهای برقی از ایستگاه‌های شارژ کاربرد کنند. البته با این تفاوت که مسافت‌ بیشتری را بدون برونرفت هیچ آلایندگی طی طریق کنند.

بنابراین کم‌کم به‌جای خودروهای هیبرید عادی، پلاگین-هیبریدها رواج پیدا می‌کنند و مردم به به کارگیری جایگاه‌های شارژ برقی خو می‌کنند. درنهایت تا صنعتی شدن دودمان جدید باتری‌ها، این خودروسازان هستند که زمان می‌خرند تا باتری‌های پیشرفته‌تری را فرآوری کنند.

ولی سوال اصلی اینجاست که چرا کمپانی‌هایی که امروزه از افزایش تعرفه هیبریدها نگران هستند به این اندیشه نمی‌کنند که شرکت‌های مادر که آنها نمایندگی‌شان را در کشور برعهده دارند در حال کنار‌گذاری خودروهای هیبرید هستند.

درواقع در شرایط کنونی بیشترین توان این واردکنندگان باید روی همکاری با دولت برای احداث زیرساخت‌های لازم برای بهره‌وری از پلاگین‌هیبریدها باشد، تا همزمان پیش‌نیازهای خودروهای برقی نیز برپایی شود.

کمپانی toyota که چند وقتی هیچ راهبرد برای فرآوری خودروهای تمام‌برقی نداشت، دو هفته پیش اعلام کرد واپسین پازل برای تحقق دنیای خودروهای برقی را پیدا کرده و تا سال ۲۰۲۰ خودروهای تمام‌برقی این برند ژاپنی نیز وارد بازار خواهند شد.

از این گذشته بر پایه برنامه‌ریزی که کمپانی‌های خودروسازی انجام داده‌اند تا نزدیک ۲۰ سال آینده اکثر خودروهای شهری که کمپانی‌های بزرگ خودروسازی فرآوری می‌کنند، از گونه ها EV خواهند بود.

همان‌طور که می‌دانیم این سرنویس برای خودروهای پلاگین‌هیبرید، تمام‌برقی و پیل سوختی کاربرد می‌شود. بنابراین افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی را که بدست دولت انجام پذیرفت، می‌توان با این دید نگریست که تا چند سال آینده خودروی شهری با سوخت صرفا فسیلی فرآوری نخواهد شد.

باید پروا داشت که یکی از اصلی‌ترین انگیزه ها به دیده داشتن تعرفه‌ برای واردات خودرو‌، جلوگیری از برونرفت ارز است. حال باید این جستار را نیز در نظر گرفت که تا چند سال آینده خودرویی صرفا با سوخت فسیلی در جهان فرآوری نخواهد شد و با این اوصاف حتی به دیده داشتن تعرفه ۱۰۰درصدی هم دردی را از کشور دوا نمی‌کند.

بنابراین چگونه می‌توان از برونرفت ارز جلوگیری کرد؟ به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای واردکنندگان که نگران افزایش تعرفه خودروهای هیبرید استاندارد هستند، تصویب تعرفه‌های جدیدی است که در دم پلاگین‌هیبریدها جای داشته باشند.

همچنین می‌توان پیشنهاد داد که در تعرفه پلاگین‌هیبریدها گنجایش باتری و توان پیمایش «صرفا» با نیروی برق، مبنای ارزش‌گذاری برای افزایش یا کاهش تعرفه باشد.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام