سایت جامع خودرو در ایران


» ملاقات با کاماروی هزار اسبی هنسی ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶


با اکسورسیست یا «جن گیر» آشنا شوید که نسخه جان هنسی از کامارو ZL1 محسوب می‌شود و به راستی، پاسخ وی به هیولای ۸۴۰ اسبی داج، یعنی دیمن (به معنای جن) است؛ یک ترکیب سنجیده از چشم وهمچشمی در سطح بالا.

کامارو ZL1 هنسی
هنسی با به کارگیری یک کامارو ZL1 به سرنویس خودروی پایه، توان بیشتری برای دم برپایی کرده تا باز هم بر سرعت و شتاب دم بیفزاید. جان هنسی و تیمش به سراغ همان موتور سیکلت سوپرشارژر ۶٫۲ لیتری LT4 از کوروت Z06 رفته است. پیشرانه‌ای که در حالت عادی، قدرتی برابر ۶۴۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۸۶۷ نیوتن‌متر  فرآوری می‌کند. امَا با پیمان گرفتن در پشت فرمان نسخه هنسی، توان یک هزار اسب‌بخار در دور موتور سیکلت ۶۴۰۰  و گشتاور ۱۳۱۰ نیوتن‌متر در دور موتور سیکلت ۴۴۰۰ در کمر بستن شما پیمان می‌گیرد. در بهترین حالت، وقتی این خودرو با آپشن تایرهای درگ رادیال همراه شود، اکسورسیست می‌تواند سرعت ۹۶٫۶ کیلومتر بر ساعت را در زیر ۳ ثانیه ثبت کند و همین طور، گذرگاه یک‌چهارم مایل را در کمتر از ۱۰ ثانیه به پایان برساند.

کامارو ZL1 هنسی
ارتقای «اکسورسیست» می‌تواند میان مدل نرمال ۱۰ سرعته ZL1 و یا مدل جنگنده ۱LE انجام شود. البته ۱LE سریعترین نسخه از این نسخه تند از خودروی عضلانی امریکایی محسوب می‌شود. ۱LE در سنجش با مدل استاندارد ZL1، سه ثانیه تندتر در پیست آزمایشی جنرال‌موتورز (موسوم به «میلفورد رود کورس» به درازا ۴٫۷ کیلومتر) کنش می‌کند. بنابراین می‌توان چشمداشت داشت که این خودرو بتواند نسبت به زمان ۷ دقیقه و ۲۹٫۶ ثانیه ZL1 در پیست نوربرگ‌رینگ، زمان بهتری را ثبت کند. و این چگونگی، درست پیش از این است که هنسی بخواهد توان بیشتری نیز به ۱LE اضافه کند.

کامارو ZL1 هنسی
تفاوت کلیدیِ دیگری که میان ZL1 و ZL1 1LE هستی دارد، در بسیار از عناصر پیشرانه و آئرودینامیکی است که در آنها هستی دارد. ضمن اینکه در ۱LE ، به جای سیستم انتقال توان ۱۰ سرعته، یک گیربکس دستی ۶دنده با توانایی تطبیق با دور موتور سیکلت و نسبت دنده کوتاه‌تر در دنده ششم (برای برپایی شرایط بهتر در پیکار) کاربرد می‌شود. اینها همه برای خوشنود کردن دلبستگی‌مندان به دنیای سرعت و پیکار برنامه‌ریزی شده است.

کامارو ZL1 هنسی
دامپرهای DSSV که بدست «مولتی‌ماتیک» برای دودمان پیشین هیولای پیست‌ها، کامارو Z28 گسترش داده شده‌اند، در ساختار این خودرو نیز پیمان گرفته‌اند. این دامپرها یکی از بهترین نمونه‌ها برای یک خودروی پیکار‌ای محسوب می‌شوند و نه‌تنها مایه کاهش وزن قابل‌پروا در پیچ‌ها می شوند، بلکه دارای یک سیستم تنظیم گوشه کمبر فوق‌العاده هستند.

کامارو ZL1 هنسی
تنها یک اشاره بس است تا چگونگی را از «جاده» به «پیست» تغییر دهید و در پهنا یک زمان کوتاه، گوشه کمبر منفی را به اندازه ۱٫۵ درجه اضافه کنید. همچنین با پروا به امکان تنظیم بلندی رانندگی در جلو به اندازه ۱۰ میلی‌متر در هر کدام از هر دو سو و یک محور عقب با توانایی تنظیم در ۳ جهت، شما می‌توانید با شتاب و به سادگی، به چگونگی رانندگی دلخواهتان برسید.

کامارو ZL1 هنسی
یک جلوپنجره بزرگتر در جلو کار گذاشته و چراغ‌های روشنایی روزانه برای صرفه‌جویی در وزن و بهبود جریان هوا، از طراحی کامارو حذف شده‌اند. اسپلیتر نیز رشد کرده و صاحب یک جفت «صفحه موج» شده است. در عقب، اسپویلر ZL1 تبدیل به یک بال شده که می‌تواند در سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت، نیروی داون‌فورسی برابر ۱۳۶ کیلوگرم فرآوری کند. سپس نوبت به بال فیبر کربنی بزرگتر در لبه عقب و همین‌طور، منحرف‌کننده‌های جریان هوا و صفحات موج در جلو، برای نگه داشتن کامارو در سطح گذرگاه پیست می‌رسد.

کامارو ZL1 هنسی
توان بالاتر به لطف به کارگیری یک سوپرشارژر بزرگتری و با جریان نیرومند‌تر و یک سیستم خنک‌کننده درونی با فشار ۱۴ psi میسّر شده است. سرسیلندرهای کارخانه‌ای نیز اصلاح شده‌اند، میل‌بادامک ارتقا یافته، و سیستم القا نیز با جریان آزادتری کنش می‌کند. همچنین یک برنامه تندتر ECU برای کاربرد بیشینه از قابلیت‌های گیربکس ۱۰ سرعته و سرعت بیشتر در ی دنده‌ها طراحی شده است. البته  مدل‌های «دو پدالی» نیاز به یک آپگرید ۹۹۵۰ دلاری برای به کارگیری تمام این قابلیت‌ها خواهند داشت. خودروی پایه کامارو برای مشتری، در پیش درآمد هزینه‌ای برابر ۵۵ هزار دلار دارد که پس از اقدامات هنسی و در مدل «اکسورسیست»، قیمتی برابر  ۱۱۹ هزار دلار پیدا می‌کند.

آپشن‌های دیگر
کامارو ZL1 هنسی
دو گزینه برای سوپرشارژر هستی دارد؛ یک نمونه ۲٫۹ لیتری به چهره انتقال مثبت یا سوپرشارژر گریز از مرکز. در باره تایرها نیز، هنسی گزینه‌هایی برای مشتریان درنظر گرفته است. پکیج «درگ پک» دربرگیرنده یک سری چرخ‌های ۲۰ اینچی با تایرهای نیتو درگ رادیال ۳۱۵/۳۰-۲۰، ارتقای میل‌لنگ، جک و ابزار می‌شود و با هزینه ۸۹۹۵ دلار در کمر بستن پیمان می‌گیرد. پکیج دیگر «رود ریس پک» نام دارد که با هزینه ۶۹۹۵ دلار، مواردی چون چرخ‌های ۲۰ اینچی سبک‌وزن هنسی و تایرهای میشلن پایلوت اسپورت کاپ ۲ را به کامارو اضافه می‌کند.

رانندگی با اکسورسیست
کامارو ZL1 هنسی
جنگجو و خشمگین، و در همان سان، پیوستگی پذیر و قابل‌مهار. شدنی است این گفته بسیار مبالغه‌آمیز باشد، امّا می‌توانید اکسورسیست را به سرنویس یک porsche GT3 RS با مشکلاتی در زمینه مدیریت خشم درنظر بگیرید. البته دشواری ها دیگر را هم می‌توان به دم اضافه کرد. در هر چهره، این خودرو یک جنگجوی حقیق است؛ می‌تواند به‌راحتی آتشی را که موتورش به زندگی وارد می‌کند، لمس کرد.

کامارو ZL1 هنسی
امّا با اینکه توان یک هزار اسب‌بخار در نگاه نخست بسیار نگران‌کننده و ترسناک به نظر می‌رسد، رانندگی با این خودرو به شکلی فوق‌العاده، ساده است و شما دانستن نمی‌کنید که یک سطح توان بیش از اندازه برای دم برپایی شده است. بخش بزرگی از این چگونگی به تنظیمات اولیه خودرو برمی‌گردد.

کامارو ZL1 هنسی
شاسی و سیستم فرمان فوق‌العاده مایه شده تا موتور سیکلت قدرتمندتر ارتقا یافته بدست هنسی، درخشش بیشتری در هنگام رانندگی داشته باشد. دور سوپرشارژر در سیستم پیشرانه، ویژگی‌های متفاوتی دارند. دمنده «انتقال مثبت» شرایط گشتاور لازم در دور موتورهای پایین‌تر را فراهم می‌کند و عملکردش بیشتر مانند به یک توربوشارژر است. این حالت مایه می‌شود که «اکسورسیست» قدرتمندتر از آنچه هست، به نظر بیاید و سطح قابل‌توجهی از گشتاور، از همان استارت نخست در کمر بستن شما پیمان گیرد.

کامارو ZL1 هنسی
سوپرشارژر «گریز از مرکز» بسیار خطّی‌تر کنش می‌کند و عملکردش در پهنه دور موتور سیکلت میان ۵ تا ۷ هزار خودش را نشان می‌دهد. ضمن اینکه با یک سوپاپ دمنده بزرگتر، در هنگام فشار ماشین ۹۸ گاز، سر و صدای بیشتری نیز فرآوری می‌کند. رویهمرفته، اگر راننده‌ای هستید که بیشتر در خیابان‌ها گردش می‌کنید، بهترین به سراغ گزینه سوپرشارژر انتقال مثبت بروید، امّا اگر می‌خواهید با این کامارو که دارای اسپلیترها و بال ویژه است، به پیست پیکار قدم بگذارید، حتماُ سوپرشارژر گریز از مرکز را گزینش کنید.

کامارو ZL1 هنسی
تا پیش از اضافه شدن آپشن‌ها، این تایرهای ایگل F1 سوپرکار ۳R هستند که با ابعاد ۳۰۵ در جلو و ۳۲۵ در عقب به چهره استاندارد کاربرد می‌شوند و عملکردی نسبتاً قابل‌قبول در جاده دارند.

سنجش با دیمن
کامارو ZL1 هنسی
شرایط متفاوت است. وقتی داج اعلام می‌کند که «دیمن» به لطف تایرهای کلفت و چسبناکش، چسبندگی فوق‌العاده‌ای در تمام مسیرها، و به‌خصوص در پیچ‌ها دارد، همه می‌دانیم که تخصص اصلی این خودرو در حرکات نمایشی در گذرگاه سر راست است. امّا شکی هستی ندارد که عملکرد اکسورسیست ۱LE در پیست پیکار، تندتر از دیمن است، امّا اینکه بتواند دم را در خط سر راست نیز شکست دهد، با یک نشانه سؤال روبرو است؛ چرا که فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند ترانس‌بریک، سیستم اندوخته گشتارو، خنک‌کننده هوشمند و برنامه سوخت‌رسانی ویژه پیکار در ECU ندارد. ضمن اینکه اکسورسیست به انگیزه ماهیت تیونینگی که دارد، نمی‌تواند از جایگاه «دیمن» در دنیای خودرو برخوردار باشد. امّا این به معنای نادیده انگاشتن اکسورسیست نیست. اکسورسیست خشونت بیشتری نسبت به دیمن دارد و افزون بر آن، نشستن در پشت فرمان دم، بسیار از آسان‌تر از یک «دیمن» است.

[دانلود ویدئو]

منبع: topgear



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام