سایت جامع خودرو در ایران


» پشت صحنه هیاهوی هیبریدی‌ها ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶

پشت صحنه هیاهوی هیبریدی‌ها

دسته بندی : خودرو تاریخ : جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶


 پشت صحنه هیاهوی هیبریدی‌ها

دو دهه از عرضه نخستین خودروهای هیبریدی در بازارهای جهانی می‌گذرد. امروزه بیشتر خودروسازان معتبر جهانی چندین مدل هیبریدی در سبد محصولات خود دارند. IT به‌کار رفته در فرآوری این خودروها پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. به گزارش دنیای اقتصاد هیبریدی‌ها به‌سرنویس پلی میان پسین (امروزه ساکنان استان کرمان خودروهای درون‌سوز با چشم‌انداز برقی صنعت خودرو در نظر گرفته می‌شوند و عزم جهانی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و مهار آلودگی برآمده از آمدوشد خودروها در آمار فروش خودروهای هیبریدی و برقی بازتاب می‌یابد، ولی تمام مدل‌هایی که سرنویس هیبریدی را یدک می‌کشند، لزوما در بهبود چگونگی آلودگی شهرهای بزرگ مؤثر نخواهند بود.

گونه ها هیبریدی‌ها

اصطلاح خودروهای هیبریدی یا ترکیبی، به خودرو‌هایی اطلاق می‌شود که بیش از یک منبع انرژی را به‌کار می‌گیرند. منبع دیگر انرژی برای بیشتر خودروهای هیبریدی کنونی، برق اندوخته‌شده در باتری این خودروهاست. این خودروها رده‌بندی‌های گوناگونی دارند. در بسیاری از خودروهایی که با سرنویس هیبریدی می‌شناسیم، پیشرانه اصلی همچنان سوخت فسیلی است و تنها در سرعت‌های بسیار پایین و در آغاز جنبش و یا در شدامد‌های سنگین شهری می‌توانند با اتکای کامل بر موتور سیکلت برقی خود جنبش کنند. این خودروها در کنش تنها در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند و باتری آنها با تکاپو موتور سیکلت درون‌سوز شارژ می‌شود. گونه دیگری از خودروهای هیبریدی که با سرنویس پلاگین یا قابل‌شارژ شناخته می‌شوند، می‌توانند مسافت طولانی‌تری را با به کارگیری انرژی اندوخته‌شده در باتری خود طی کنند. باتری این خودروها را می‌توان با به کارگیری برق شهری شارژ کرد، ولی در این مدل‌ها هم سوخت فسیلی برای تامین برق موردنیاز به‌کار می‌رود. در مواقعی که باتری توانا نباشد انرژی موردنیاز برای جنبش خودرو را تامین کند، این خودروها همانند درون‌سوزهای استوک به سوخت فسیلی موجود در باک خود وابسته خواهند بود.

نسبت هیبریدی‌ها با هوای پاک

آنچه سبب می‌شود هیبریدی‌ها را به‌طور کلی خودروهایی سازگار با پیرامون‌زیست بنامیم دم است که این خودروها بیشتر می‌توانند با اندوخته برق موردنیاز، در سنجش با نمونه‌های همانند درون‌سوز مصرف سوخت‌های فسیلی را نزدیک ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش ‌دهند. در سال‌های گذشته مهم‌ترین عامل پیشباز خریداران از این مدل‌ها هم صرفه‌جویی در هزینه سوخت مصرفی بوده است. ولی باید این نکته را درنظر گرفت که این خودروها هم با مصرف بنزین یا گازوئیل سهمی هرچند کمتر در فرآوری گازهای زهری و گلخانه‌ای دارند و کاملا پاک نیستند. رانندگان و سیاست‌گذاران نباید به صرف هیبریدی بودن خودروها آلایندگی آنها را فراموش کنند. برای نمونه بیشتر خودروهای شاسی‌بلند هیبریدی در سنجش با خودروهای سواری کوچک درون‌سوز مصرف سوخت بیشتر و برآیند اینکه آلایندگی بیشتری دارند. از سوی دیگر موتورهای درون‌سوز پیشرفته امروزی در بسیاری از موارد می‌توانند مصرف سوخت را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهند. برخی از بزرگان خودروسازی جهان پیش از این اعتقاد داشتند با بهینه‌سازی موتورهای درون‌سوز می‌توان معیارهای لازم برای بهبود سلامت هوای شهرها را رعایت کرد و نیازی به فرآوری خودروهایی با پیشرانه‌های جایگزین نیست.

چشم‌انداز برقی، راه هیبریدی

امروزه همگی نقش‌آفرینان بزرگ صنعت خودرو در جهان موتورهای برقی را به‌سرنویس آینده دوری‌ناپذیر این صنعت پذیرفته‌اند و به به کارگیری این موتورها در مدل‌های تازه خود روی آورده‌اند. این تغییر جهت برای خودروسازان بسیار پرهزینه خواهد بود. فرآوری خودروهای تمام‌برقی هنوز از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست و تقاضای بازار برای این خودروها بسیار کم است. زیرساخت‌های لازم برای کاربرد گسترده از خودروهای برقی در پیشرفته‌ترین کشورها هم فراهم نشده است. امکاناتی همانند جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی به اندازه کافی در دسترس نیست. بها باتری و برآیند اینکه بها مدل‌های برقی هنوز بسیار بسیار است و به‌نظر می‌رسد بخش اعظم خریداران خودرو در سراسر جهان هنوز جزو مشتریان نهفته خودروهای برقی به‌شمار نمی‌آیند. در چنین شرایطی خودروسازان با فرآوری مدل‌های هیبریدی هم در جهت تکامل IT خودروهای برقی گام برمی‌دارند و هم پاسخگوی نیاز بازار هستند. خودروسازانی همانند فولکس واگن‌واگن و toyota، فرآوری خودروهای هیبریدی را پلی میان زمانه آماده با چگونگی آینده صنایع خودروسازی یعنی پسین (امروزه ساکنان استان کرمان خودروهای برقی دانسته‌اند.

فریب هیبریدی‌های شارژی

ایلان ماسک، مدیر و بنیادگزار شرکت آمریکایی تسلا که در سال‌های پسین با فرآوری خودروهای تمام‌برقی سر و صدای زیادی به‌راه انداخته است، یکی از مخالفان سرسخت هیبریدی‌ها است. به باور ماسک و بسیاری از پژوهشگران صنعت خودرو، هیبریدی‌های قابل‌شارژ خودروهای گران‌قیمتی هستند که نقش چندانی در نگهداری از پیرامون‌زیست نخواهند داشت. هزینه نگهداری و جایگزینی احتمالی باتری در این مدل‌ها بسیار بسیار است و بیشتر از موتور سیکلت درون‌سوز خود کاربرد می‌کنند. در بسیاری از کشورها بخشودگی‌های مالیاتی و مشوق‌های یکسانی برای خرید خودروهای هیبریدی شارژی و برقی در نظر گرفته شده است. ولی خودروسازان امیدوارند در آینده نزدیک با بهبود IT‌های فرآوری باتری، مدل‌های تمام‌برقی را با قیمتی پسندیده‌تر به بازار عرضه کنند. چنانچه زیرساخت‌های لازم برای به کارگیری این خودروها در سطح گسترده فراهم شود، به‌نظر می‌رسد به کارگیری خودروهای برقی گزینه پسندیده‌تری برای عموم مردم خواهد بود. هزینه نگهداری این خودروها اندک است و گازهای گلخانه‌ای و زهری را راهی آسمان شهرها نمی‌کنند. بدین سان می‌توان ادعا کرد با فراگیر شدن خودروهای برقی، هیبریدی‌ها احتمالا ناپدید خواهند شد و خیابان‌ها را به رقبای پاک و کم‌دردسر خود واگذار خواهند کرد.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام