سایت جامع خودرو در ایران


» یزد‌تایر؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده تایرهای موتورسیکلت می‌شود ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶


به گزارش« تازه ها خودرو » ، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تایر‌سازی کشور،۳۲سال پیش تکاپو خود را با هدف فرآوری تایر و تیوب دوچرخه و موتورسیکلت آغاز کرد. پیشینه‌ درخشانی که حالا این شرکت را در میان برترین تایرسازان رادیال سواری پیمان داده است.

یزد‌تایر

یزد‌تایر

یزدتایر درسال‌های اولیه تکاپو خود در زمینه فرآوری تایر و تیوب دوچرخه و موتورسیکلت سالانه ۱۳هزار‌و۵۰۰تن فرآورده فرآوری می‌کرده است. فعالیتی که پس از مدتی بازایستاد ولی از دو سال پیش و با تغییر مدیریت باز هم یزدتایر به‌سرنویس سردمدار تولیدکنندگان تایر و تیوب دوچرخه و موتورسیکلت در بازار سکان را به دست گرفت.

در این دو سال ۵سایز جدید برای موتور سیکلت و ۵سایز جدید برای دوچرخه در این کارخانه فرآوری و به لیست محصولات اضافه شده است.

مصطفی بزرگی ، مدیر بخش تایرهای موتورسیکلت، شرکت یزدتایر در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای‌خودرو» از دستاوردها و برنامه‌های پدران این شرکت برای گسترش صنعت تایر به‌ویژه تایرهای موتورسیکلت و دوچرخه می‌گوید.

در‌حال‌آماده یزدتایر در دو بخش تایر و تیوب موتوری و دوچرخه‌ای چه میزان فرآوری دارد و در آینده گنجایش فرآوری تایر موتوری به چه میزان افزایش خواهد یافت؟

در‌حال‌آماده ۵سایز جدید، هم برای موتورسیکلت و هم برای دوچرخه به محصولات یزدتایر اضافه شده‌اند. نکته مهم توقف فرآوری تیوب در سال‌های بازپسین به تازگی بود که دوباره خط‌فرآوری این فرآورده نیز راه‌اندازی شد و روزانه ۱۵هزار حلقه تیوب فرآوری و روانه بازار می‌شود.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تیراژ تیوب تا پایان تابستان سال آینده به ۲۰هزار حلقه در روز خواهد رسید. درضمن ۴سایز جدید موتوری و دوچرخه‌ای به یکتا تحقیقات ارسال شده است تا تنوع محصولات یزدتایر در زمینه دوچرخه و موتورسیکلت تا سال آینده افزایش یابد.

در زمینه فرآوری تایرهای موتورسیکلت تیوب‌لس و رادیال چه برنامه‌ای دارید؟

تایرهای کنونی دوچرخه و موتورسیکلت به‌چهره تیوب‌دار نخی یا بایاس فرآوری می‌شوند ولی تایرهای جدید، از گونه بدون تیوب هستند. برخی به این تایرهای جدید موتورسیکلت به اشتباه رادیال می‌گویند که بهتر است به آنها تیوب‌لس اطلاق شود. البته تولید۴ تایر جدیدی که در برنامه داریم، از گونه تیوب‌لس خواهد بود.

کاهش فرآوری موتورسیکلت و تعطیلی کارخانه‌ها تاثیری در میزان تولیدات شما هم داشته است؟

این کاهش ۹۰درصدی فرآوری در کارخانه‌های موتورسازی،‌ بیشتر به انگیزه سستی فناوری آنهاست. درگذشته بیشتر موتورسازان از پیشرانه‌های کاربراتوری برای موتورسیکلت‌های خود کاربرد می‌کردند ولی اکنون با قانون جدید ملزم‌به فرآوری پیشرانه‌های انژکتوری شده‌اند، با این هستی بسیاری نسبت‌به این دگرگونی ها پایداری می‌کنند.

در‌حال‌آماده نیز دشوار کنونی آنها عدم هماهنگی با استاندارد یورو۴ است، که برای موتورسازان دشوار برپایی می‌کند. در نظر داشته باشید که تا سال ۹۲ فروش کارخانه‌های موتورسازی بسیار بالا بود ولی به نظر من کم کم فرآوری موتورسیکلت سامانه‌مند خواهد شد.

دشواری ها حاکم‌بر بازار موتورسیکلت فروش تایرسازان را نیز تحت‌کارایی پیمان داده است، به‌شکلی‌که با حذف کاربراتوری‌ها از خطوط فرآوری، میزان فروش ما در سایزی که ماهانه ۵۰هزار حلقه بود، به صفر نزدیک می‌شود. در این شرایط مجبوریم تنوع فرآوری خود را بالا ببریم.

مونتاژکاری موتورسیکلت‌سازان و واردات تایر به‌همراه دیگر قطعات از کشور آغاز، مشکلی برپایی نکرده است؟

برخی کارخانه ها موتورسازی، برای فرآوری فرآورده خود به‌چهره CKD اقدام می‌کنند، تامین تایر این موتورسیکلت‌ها مخصوصا در شرایط اولیه برای ما مقرون‌به‌صرفه نیست، زیرا شدنی است از یک گونه موتور سیکلت در سال تنها یک‌هزار دستگاه به فروش برسد، از این رو در اهداف کنونی ما ریسک فرآوری اندک این تایرها جایی ندارد.

طبعا تامین این گونه تایرها به‌چهره وارداتی خواهد بود ولی تایرهایی که رشدشان را در بازار را رصد کرده باشیم، در برنامه فرآوری ما پیمان خواهند گرفت.

در‌حال‌آماده یزدتایر چه سهمی از بازار تایرهای موتورسیکلت را دارد؟

به‌انگیزه اینکه تا ۵ سال گذشته یزدتایر بیشتر تمرکز خود را روی فرآوری تایرهای رادیال سواری گذاشته بود و بخشی از بازار را به رقیبان واگذار کرد. ولی در این سال‌ها مجددا تمرکز خود را بر تایرهای موتورسیکلت گذاشته‌ایم.

درحالی‌که درگذشته به‌انگیزه عدم تمرکز روی بازار تنها ۱۹درصد از بهره بازار را در پسندیدن داشتیم ولیدر دو سال بازپسین به تازگی این بهره به ۴۰درصد افزایش یافته است و در آینده بهره بیشتری از بازار تایرهای موتورسیکلت و دوچرخه را به خود وابستگی خواهیم داد و حرف نخست را در این بازار خواهیم زد.

تولیدات یزدتایر کدام سایز تایرهای موتورسیکلت را دربرمی‌گیرد؟

در‌حال‌آماده تایرهای موتوری جدید ما دربرگیرنده ۹۰.۹۰.۱۷ «تیوب‌لس»، ۱۲۰.۸۰.۱۷ «تیوب‌لس»، ۱۰۰.۹۰.۱۷، ۳۲۵.۱۸، ۳۰۰.۱۷ FS هستند که برای موتورسیکلت‌های پالس، پولسار و honda باره کاربرد پیمان می‌گیرند و آنها را فرآوری می‌کنیم ولی چهار سایز دیگری که قصد تولیدشان را داریم عبارتنداز ۱۵۰.۷۰.۱۷، ۱۴۰.۷۰.۱۷، ۱۲۰.۷۰.۱۷ و ۱۱۰.۷۰.۱۷. در تایرهای دوچرخه‌ای نیز محصولات کنونی ما دربرگیرنده: ۱۶*۲۰ «با دوگل متفاوت»، ۲۶*۲:۳۰ «با دو‌ گل متفاوت» و ۲۴*۲:۲۰ هستند و از سال آینده فرآوری تایرهای ۱۵*۲:۳۵، ۲۰*۲:۳۵، ۲۶*۲:۳۵ و ۲۷.۵*۲۰ برای دوچرخه‌‌ها نیز آغاز خواهد شد. البته در زمینه صادرات برای فرآوری سه سایز دیگر نیز برنامه‌ریزی کردیم.

آیا یزدتایر برای تایرهای موتورسیکلت گارانتی و خدمات پس‌از فروش ارائه می‌دهد؟

هر تایری که ایرادی به‌انگیزه دشواری ها فرآوری داشته باشد و بدست مشتری به نماینده اصلی شرکت تحویل داده شود، بی درنگ جا خواهد شد. البته میزان برگشتی تایرهای موتورسیکلت یزدتایر کمتر از یک‌درصد است.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام