سایت جامع خودرو در ایران


» نگاهی به اظهارات دکتر دیتر زتشه مدیرعامل گروه خودروسازی دایملر در نمایشگاه دیترویت ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶


به گزارش« تازه ها خودرو » ، خودرو به معنایی که امروزه می‌شناسیم، به‌لطف نوکاری بنز پتنت-موتورواگن دردهه ۱۸۸۰ میلادی به‌هستی آمد. ولی ford خودروسازی را با ساختن مدل T در ابتدای سده بیستم متحول کرد و زمینه را برای به‌هستی آمدن خودروهای کلاسیکی مانند فولکس واگن‌واگن تایپ ۱ و مینی فراهم کرد. به باور خودرو‌دوستان دو‌آتشه، خودروهایی مانند فولکس واگن‌واگن بیتل، lamborghini میورا و کنتاک، ford GT40، جگوار ای-تایپ، ferrari F40، citroen DS، chevrolet کوروت و لندروور دیفندر خودروهایی ماندگار در تاریخ خودروسازی هستند که هرگز فراموش نخواهند شد.

۳ویژگی‌ خودروهای ماندگار

در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ و در مراسم رونمایی مدل۲۰۱۹ کلاسG مرسدس‌بنز، یکی از ارجمند‌ترین چهره‌های خودروسازی، از چهارخودروی شاخصی نام برد که در میان تمام خودروها با ذائقه او بیشتر از همه جور هستند.

مراسم رونمایی مدل2019 کلاسG مرسدس‌بنز

مراسم رونمایی مدل۲۰۱۹ کلاسG مرسدس‌بنز

دیتر زتشه، مدیرعامل گروه خودروسازی دایملر بدون ترتیب خودروهای مرسدس-بنز ۳۰۰SL، jeep رانگلر، porsche ۹۱۱ و ford موستانگ را به‌سرنویس «ماندگارترین خودروهای تاریخ» نام برد.

به‌گفته دکتر زتشه این چهارخودرو سه‌ویژگی مشترک را در خود دارند، ازجمله این درستی که همه دم‌ها به چیزی پایبند بوده‌اند و هیچ بهانه و مصلحتی را قبول نکرده‌اند.

این رویکرد دربرگیرنده هر چیزی از طراحی و سادگی تا عملکرد یا کاربردی بودن دم‌ها می‌شود. ویژگی مشترک بعدی خودروهای ماندگار به باور زتشه، گیرایی همیشگی و همیشگی دم‌هاست که فارغ از این‌که چه زمانی در بازار بوده‌اند، همچنان خواستنی و گیرا هستند.

به باور زتشه بخشی از این گیرایی به خاطر دم است که این خودروها ظاهری تعریف شده و مشخص دارند و به دم وفادار مانده‌اند.

سومین و پسینیان ویژگی این است که دم‌ها به افسانه‌هایی بدل شده‌اند و داستان‌هایی برای گفتن دارند. زتشه به این نکته اشاره کرد که کلاس G تمام این ویژگی‌ها را دارد و این بدان معناست که به اعتقاد او این خودروی آفرود لوکس هم می‌‌تواند در آینده به این فهرست اضافه شود.

شاسی‌بلند لوکس مرسدس

طراحی شاخص و منحصربه‌فرد این شاسی‌‌بلند از آزمون گذر زمان سربلند بیرون آمده و این یکی از دلایلی است که مدل ۲۰۱۹ کلاس G هم ظاهری بسیار مانند به مدل پیشین دم دارد. مرسدس امیدوار است با شناسایی مدل جدید این خودرو به کامیابی چشمگیری دست پیدا کند.

همیشه طراحی از نو خودرویی شاخص دشوار بوده است، ولی به‌نظر می‌رسد مرسدس‌بنز کامیاب شده در طراحی مدل جدید، روح مدل پیشین را حفظ کند.

در قسمت جلوی این خودرو می‌توان جلوپنجره آشنایی را تماشا کرد که دو طرفش را چراغ‌های گرد محاصره کرده‌اند. این خودرو همچنین دارای کاپوتی تکامل‌یافته و یک سپر جلوی جدید است که برای بهبود آیرودینامیک از لبه‌های دم کاسته شده است.

در قسمت عقب نیز کلاس G نما جعبه‌ای و به اصطلاح گلخانه‌ای خود را حفظ کرده است. ولی به‌رغم نما همانند، مدل جدید ۵۳ میلی‌متر درازتر و ۱۲۱میلی‌متر پهن‌تر از مدل پیشین است.

دگرگونی ها ظاهری در کابین این خودرو هم پیوسته داشته و رانندگان می‌توانند از فرمان جدید و زه‌های چوبی یا فیبرکربنی خودرو لذت ببرند. اگرچه کنسول آمپرهای این خودرو کاملا آنالوگ طراحی شده ولی مشتریان می‌توانند یک ۱۲٫۳اینچی دیجیتال را سفارش دهند. به‌علاوه این خودرو دارای یک نمایشگر ۱۲٫۳اینچی اینفومنت (سیستم سرگرمی و آگاهی‌رسان) نیز هست.

در زمان عرضه، این مدل با یک موتور سیکلت ۴لیتری V8 ارائه خواهد شد که ۴۱۶اسب‌بخارنیرو و ۶۰۹نیوتون‌مترگشتاور را در گزین کردن راننده پیمان می‌دهد. این موتور سیکلت به یک سیستم انتقال نیروی ۹سرعته متصل است که به روشنی با یک سیستم چهارچرخ متحرک جفت شده است.

مراسم رونمایی کلاس G 2019 بدست ستاره نامدار هالیوود و فرماندار پیشین کالیفرنیا، آرنولد شوارتزنگر اجرا شد و پس از شناسایی این خودرو بدست زتشه، شوارتزنگر از او پرسید که آیا شکیبیدن دارد مرسدس نسخه‌ای تمام‌الکتریکی از این خودرو را به بازار عرضه کند یا خیر که مدیرعامل دایملر خیلی کوتاه پاسخ گفت: «گوش به‌زنگ بمانید!»

 آرنولد شوارتزنگر و دیتر زتشه در مراسم رونمایی مرسدس‌بنز کلاس G 2019

آرنولد شوارتزنگر و دیتر زتشه در مراسم رونمایی مرسدس‌بنز کلاس G 2019

مصائب استانداردهای سخت‌گیرانه

دکتر زتشه در حاشیه رونمایی شاسی‌بلند جدید بنز، مساله قابل‌تاملی را نیز مطرح کرد. به گفته او کمپانی نمی‌تواند درحال‌آماده تضمین کند که استانداردهای سفت و سخت اتحادیه اروپا را که از چند سال آینده لازم‌الاجرا می‌شوند، رعایت خواهد کرد.

زتشه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که معلوم نیست محصولات دایملر بتوانند از پس استانداردهایی که از سال ۲۰۲۱ اجرایی می‌شوند، بر‌‌آ‌یند. او بعدتر در مصاحبه‌ای گفت: «ما این کار را شدنی خواهیم کرد چراکه هدف‌مان همین است، ولی نمی‌توانم دم را تضمین کنم.»

بر پایه قانونی که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسیده، خودروسازانی که در اتحادیه اروپا خودروهای خود را می‌فروشند، باید تا اوایل سال ۲۰۲۱ به سقف آلایندگی ۹۵گرم دی‌اکسیدکربن در هرکیلومتر دست پیدا کنند. بیشینه آلایندگی مجاز در سال ۲۰۱۵، ۱۳۰گرم دی‌اکسیدکربن در هرکیلومتر بود.

خودروسازانی که نتوانند به این سطح دست پیدا کنند، برای هر خودرو، به‌ازای هرگرم آلایندگی بیشتر باید ۹۵یورو تاوان پرداخت کنند. این قانون به‌طور خفته می‌تواند به پرداخت ده‌ها یا صدها میلیون یورو تاوان بدست خودروسازان منجر شود.

سرجیو مارشیونه مدیرعامل fiat‌chrysler در واکنش به اظهارات دکتر دیتر زتشه گفت که می‌تواند �هچل ( Hachal) دایملر را به‌خوبی درک کند و شرکت او هم به‌دنبال پیدا کردن راهی برای برآورده کردن استانداردهای سختگیرانه اتحادیه اروپا است.

به گفته کارشناسان، خودروسازان آلمانی که موتور سیکلت بزرگ خودروهایشان، دی‌اکسیدکربن بیشتری را نسبت‌به مدل‌های کوچک‌تر فرآوری می‌کند، در تلاشند تا راهی برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده پیدا کنند.

تا این‌جای کار دم‌ها بیشتر بر کاهش آلایندگی دیزل‌ها متمرکز بودند، ولی برآیند اینکه رسوایی دیزلی فولکس واگن‌واگن، خودروهای دیزل به‌کلی گیرایی خود را میان مشتریان از دست داده‌اند و خودروسازان از توقف فرآوری خودروهای دیزل گفتگو می‌کنند.

چگونگی به هستی آمده و سخت‌گیری‌های اتحادیه اروپا، خودروسازان بزرگ اروپایی و خودروسازانی را که بازار اروپا را هدف گرفته‌اند، دچار دشواری ها فراوانی کرده است و آنها با از میان رفتن گزینه فرآوری خودروهای دیزل، هرچه بیشتر به فرآوری طیف متفاوتی از خودروهای الکتریکی اندیشه می‌کنند. این درحالی است که هنوز خودروسازان از پیشباز خریداران از این خودروها مطمئن نیستند.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام