سایت جامع خودرو در ایران


» ریشه تغییر آیین نامه واردات خودرو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶

ریشه تغییر آیین نامه واردات خودرو

دسته بندی : اخبار عادی ، خودرو تاریخ : دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶


به گزارش اخبارخودرو به نقل از دنیای اقتصاد، البته تغییر در جزئیات ضوابط جدید واردات خودرو، منتفی نیست و این گمان کردن هستی دارد که با پروا به اعتراض واردکنندگان و بردن گلایه به انجمن شورای اسلامی، برخی بندهای ضوابط موردنظر تلطیف شده یا تغییر کند. اتفاقا همین چندی پیش، بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون بیخ ۹۰ از تهیه طرحی دو فوریتی از سوی شماری از نمایندگان برای لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی تازه ها داد. به گفته وی، « نمایندگان در حال تهیه طرحی دو فوریتی برای بررسی در صحن انجمن برای لغو مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ زیرا افزایش تعرفه هیچ توجیهی ندارد.» هرچند این طرح دو فوریتی هنوز به صحن علنی انجمن شورای اسلامی نرفته، با این حال گفته می‌شود طی هفته جاری راهی صحن خواهد شد تا نمایندگان رای خود را در باره هنگام صادر کنند.

جدا از بحث مجلسی‌ها، واردکنندگان نیز از مسیرهای دیگری به‌دنبال تعدیل مصوبه دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ به‌نحوی‌که نامه‌نگاری‌ها و گفتگو‌هایی میان آنها و مسوولان وزارت صنعت،معدن و بازرگانی و دیگر بخش‌های دولت رد و بدل شده است. به راستی واردکنندگان به‌دنبال این هستند که با راهنماها خود ثابت کنند افزایش تعرفه واردات خودرو و همچنین تعیین سقف ارزشی برای ورود خودروها، چندان موضوعیتی نداشته و بازار را آشفته خواهد کرد. حدودا سه هفته پیش بود که هیات دولت ضوابط جدید واردات خودرو به کشور را ابلاغ کرد و بر پایه هنگام، نه‌تنها تعرفه افزایش یافت، بلکه ورود خودروهای لوکس  نیز به نوعی بازداشته شد. بر این بنیاد، بر پایه ابلاغیه دستیار نخست رئیس‌جمهوری، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور سیکلت تا ۱۵۰۰ سی‌سی، از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافت و تعرفه‌ای ۷۵ درصدی نیز (۳۵ درصد بیش از تعرفه پیشین)، برای خودروهای دارای حجم موتور سیکلت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی لحاظ شد. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور سیکلت ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز که پیش‌تر ۵۵ درصد بود، به ۹۵ درصد افزایش یافت. علاوه‌بر اینها، خودروهای هیبریدی نیز با تعرفه ۴۵ درصدی روبرو شدند، حال آنکه تعرفه شان پیش‌تر نزدیک ۵ درصد بود. در پایان ولی دولت برای ورود خودروهای بیگانه به کشور، دو شرط «سقف بها ۴۰ هزار دلاری» و «حجم موتور سیکلت بیشینه ۲۵۰۰ سی‌سی» را لحاظ کرد.

از همان ساعات اولیه اعلام این ضوابط، واردکنندگان نسبت به هنگام موضع گرفته و اعلام کردند تعرفه‌های اعلامی و همچنین تعیین سقف قیمتی برای واردات، توجیه نداشته و در پایان مشتریان از ناحیه افزایش بها‌های شدید متضرر خواهند شد. در حال آماده نیز اگرچه دولت همچنان بر مصوبه خود مصر بوده و از هنگام پدافند می‌کند، با این حال واردکنندگان همچنان پیگیر تعدیل هنگام بوده و به هر دری می‌زنند تا برخی بندهایش را تلطیف کرده یا تغییر دهند.این در شرایطی است که ظاهرا وزارت صنعت،معدن و بازرگانی در پاسخ به پیگیری‌های عده‌ای از واردکنندگان اعلام کرده افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی برای خودروهای لوکس، در راستای سیاست‌های کلی سامانه بوده است. به‌نظر می‌رسد منظور وزارت صنعتی‌ها از سیاست‌های کلی سامانه، مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی از آنگونه کاهش برونرفت ارز از کشور و همچنین عدم گسترش اشرافی گری است. به‌عبارت بهتر، دولت خواسته تا با افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی، بخشی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در بازار خودرو به اجرا بگذارد.

در این میان، گفته می‌شود هدف دولت از افزایش تعرفه واردات خودرو، کاهش برونرفت ارز از کشور بوده، با این استدلال که وقتی تعرفه افزایش یابد، میل به واردات نیز کاهش یافته و برآیند اینکه ارز کمتری بیرون خواهد شد. از سوی دیگر ولی به‌نظر می‌رسد تعیین سقف ۴۰ هزار دلاری برای ورود خودروها نیز در راستای بازدارندگی از ورود کالاهای لوکس غیر‌بایسته (یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی)، لحاظ شده است. روشن تر اینکه از نظر دولت، خودروهای دارای بها ۴۰ هزار دلار به بالا، لوکس به حساب می‌آیند؛ بنابراین در راستای عدم گسترش اشرافی‌گری و همچنین جلوگیری از ورود کالاهای لوکس غیر‌بایسته، واردات آنها بازداشته است.

با این شرایط، دولت اعتقاد دارد عملا در راستای سیاست‌های کلی سامانه به ویژه اقتصاد مقاومتی، تعرفه واردات خودرو را افزایش داده و ورود خودروهای به اصطلاح لوکس را نیز بازداشته کرده است. با این استدلال، به‌نظر می‌رسد تغییر و دگرگونی در کلیات ضوابط جدید واردات خودرو، چندان امکانپذیر نیست؛ زیرا حتی اگر انجمن نیز در این ماجرا ورود کند، دولت می‌تواند با گواهمندی به سیاست‌های کلی سامانه، پدافند لازم را از مصوبه خودرویی خود به کنش بیاورد. این البته در حالی است که ظاهرا واردکنندگان نیز با درک نسبی جستار، کلیات ضوابط واردات خودرو را پذیرفته و حالا به‌دنبال تغییر جزئیات هنگام هستند. به سرنویس اگزمپل برای مقال، آنها پیگیر این جستار هستند که سنجه قیمتی (سقف ۴۰‌هزار دلاری) را از مصوبه واردات خودرو حذف کرده و معیاری دیگر را جایگزین کنند. در این راستا میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با پافشاری بر اینکه بحث افزایش تعرفه واردات خودرو از سطح وزارت صنعت فراتر بوده و در راستای سیاست‌های کلی سامانه است، می‌گوید: ما به‌دنبال تغییر کلیات ضوابط واردات خودرو نیستیم، چون آنها در راستای سیاست‌های کلی سامانه تعیین شده‌اند، ولی می‌توانیم بر سر جزئیات بحث و تبادل‌نظر کنیم. وی می‌افزاید: باید شرایطی را تعریف کنیم که سنجه لوکس بودن خودروها، مطابق استاندارد گیتی باشد؛ به‌عبارت بهتر باید راهکاری تهیه کنیم که ضمن رعایت سیاست‌های کلی سامانه، مسائلی مانند چشم وهمچشمی و خوشنودی مشتریان نیز رعایت شود. رضایی پافشاری می‌کند: دولت در ماجرای افزایش تعرفه واردات خودرو حتی به‌دنبال پشتیبانی از فرآوری تو یا درون نیز نبوده و تنها خواسته‌اش این بوده که سیاست‌های کلی سامانه را در بازار خودرو پیاده کند.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام